Erfaringer med epidural?

MaiTjohei

Forumet er livet
MAI 2013
Kan dere som har hatt epidural fortelle meg litt? :)

Er egentlig litt skeptisk til denne. Er noe med den slangen i ryggraden :p Også er det faren for at det kanksje kan stoppe opp. Vesla ble født på fødestue, så der fikk jeg ikke tilbud om annet enn lystgass og akupunktur. Var egentlig en ok fødsel.

Men nå fant jeg ut at de ikke har lystgass på KK, og ble litt nervøs. He he he.
Så hvordan fungerer egentlig epidural? Man kjenner fortsatt riene, men de er levbare??
Og man kan gå rundt som normalt eller?? :)

Jeg er nysgjerrig! :p
 
Jeg ble "tvungen" til å ha epidural, pga sv.forgiftning og sky høyt blodtrykk. Jeg husker at det var litt vondt å få den, men den funket veldig bra, på meg så forsvant rienevlitt, så jeg måtte få drypp for å få riene igang igjen.
Jeg vet ikke hvordan det er i "vanlige" fødsler når de får epidural, men jeg gikk ikke gå rundt etter jeg hadde fått den

Men det er bare min erfaring;) Og jeg hadde en veldig tøff og kritisk fødsel, så min er strengt tatt ikke noe å strelke seg, eller sammenligne med:p
 
Jeg har hørt at den "nye" typen epidural (nytt blandingsforhold) fungerer ganske bra. De kan justere virkningen mer ettersom hvordan kroppen tar det, de aller fleste kan fortsatt bevege seg rundt (mister ikke følelsen i beina), og så skrur de som oftest ned / av etterhvert under pressriene, så du kjenner dem ordentlig og får jobba med dem.
 
Fungerte utmerket for meg:) De setter den inn i en rie og alt jeg kjente var et slags trykk, ikke vondt i det hele tatt. Synes det værste var å sitte rolig i en rie! Jeg fikk den ganske sent i og med at jeg hadde 7cm da jeg kom på sykehuset, men den virket heldigvis for det. Etter jeg fikk den sovnet jeg en liten stund,så skrudde jordmora ned på dryppet og jeg kunne begynne å presse like etter:) Kjente godt pressriene siden hun da hadde skrudd den ned/av!
 
Jeg har god erfaring med epidural,selv om jeg selfølgelig håper jeg skal klare det uten denne gangen:)
 
Ja, jeg har i utgangspunktet tenkt å klare meg uten jeg også, men får se hvor fort det går osv.

Under forrige fødsel hadde jeg ikke tilbudet, men blir jeg desperat nok nå så maser jeg vel etter epidural, tenker jeg :D
 
Jeg fikk på det tidspunktet hvor riene kom "hele tiden", aner ikke når det var.. Kjentes ut som en vond sprøyte, og det verste var å sitte rolig med rier mens de holdt på med det. Føltes som en evighet! Merket ikke store forskjellen, ble litt bedre i starten, men etterhvert var det ti ganger verre (var nok ikke epiduralen sin feil det da). Var ikke i stand til å gå før jeg fikk den, og etterpå var det enda verre (nærmet seg pressrier). "Bodde" i lystgassen stortsett hele tiden, selv om den ikke hjalp stort på slutten den heller..
Første gåturen var vel når jeg våknet igjen ca to timer etter fødsel. Bestemte meg for at jeg skulle på do, alle jordmødrene osv i rommet sa jeg ikke måtte finne på det, men prøvde likevel, jeg. Gikk kanskje en meter for så å svime av og nesten lande oppå vesla. Anbefales ikke å ut og gå med det første hvertfall ;)
 
Hadde epidural med det to første og kjente riene og press riene,men de var godt levelige:)
God erfaring,men med de to siste hr jeg ikke hatt boen form for smertelindring,utenom mannen masserte ryggen og ja det var vondrer
men mye finere fødsler,husk at med epidural kan de styre dosen om hvor mye en blir bedøvd,men det kan og dra ut fødselen...

Sent from my GT-P7310 using BV Forum
 
Har lest litt om den "nye" blandingsepiduralen, og den virker jo egentlig ok. Den kan de jo styre dosen på, og man kan gå rundt som vanlig + de setter ned dosen under pressriene.

Bare sett den typiske vanlige jeg der de er nødt til å ligge og blir bedt om å presse.. he he :p
 
Fødte storebror med bare lystgass, og har lyst til å prøve uten denne gangen. Skal føde på fødestue, så epidural er ikke noe alternativ
 
Jeg ''måtte'' ha epidural etter 3 døgn med rier, jeg husker at riene for første gang dabbet av litt for da sovnet jeg sittende og fikk sove i 5 minutter før dryppet startet riene igjen.
Dette var jo i 09 så om det er en ny blanding nå kjenner jeg ikke til det men det hjalp meg når jeg trengte det som mest. Denne gangen håper jeg jo på en epiduralfri fødsel, jeg husker at prinsessa var veldig slapp etter fødsel men om det skyldtes epiduralen eller alt maset for hennes lille kropp forblir uvisst.
Men jeg mener å huske at de kan bli litt slappe av det. Hun måtte jo vekkes for amming og stell i 3-4 dager etterpå før hun endelig var bittelitt våken så hun var jo mer sliten enn meg stakkar.
 
Fødte storebror med bare lystgass, og har lyst til å prøve uten denne gangen. Skal føde på fødestue, så epidural er ikke noe alternativ
Jeg må prøve uten denne gangen, siden lystgass ikke er et alternativ.

Men jeg må si at jeg ble litt koko av lystgassen forrige gang. Ble veldig svimmel i bollen, og ganske tullete etter snuppa var ute. Klarte liksom ikke ta alt inn. Jeg stresset med alt mulig annet, mens pappaen måtte holde snuppa i starten :p Så kanskje greit å holde seg unna denne gangen :)
 
Hvor fort fjerner de epiduralen etter at fødsel er over?
 
Jeg fikk Sufenta sist gang. Det er en epidural hvor du ikke mister følelsen i bena. Fungerte fint for meg. Ikke kjente jeg at anestesilegen satte den heller. Det sies jo at epidural kan stoppe opp riene, men på det tidspunktet var jeg allerede satt på drypp så det skjedde ikke med meg ihvertfall.
 
Back
Topp