Erfaringer med Duroferon?

rugesola

Glad i forumet
Jeg har tatt jern i en måned, Hemofer, som er en type lavdosejern. Tok en blodprøve for å se om jernlageret var fyllt opp og fikk telefon fra legesenteret i dag om at verdien bare hadde steget fra 8 til 9. Det er fortsatt for lite, og jeg fikk beskjed om å ta mer. Da jeg skulle kjøpe jerntabletter sa de på apoteket at jeg måtte ta høydosejern, Duroferon, og det to ganger daglig. Kjenner jeg har litt angst for hvordan magen kommer til å reagere på det. Nå sliter jeg heldigvis ikke med forstoppelse i utgangspunktet, men er redd det skal komme nå!

Noen med erfaring? Evt tips til hva jeg kan ha i kosten som gjør det lettere?
 
Jeg knasker Duroferon daglig:) Gjort det i mange år forsåvidt.. dog ikke sammenhengende.. Jeg tålte ikke den Hemofer,ble løs og vondt i magen..

jeg har aldri hatt forstoppelse, kan ha gått 2-4 dager mellom nr 2 i løpet av svangerskapet.. Du kan nok bli litt tregere i magen, men tvilsomt med forstoppelse vil jeg tro.. Skulle du merke at det skjer, så er det vel bare å stoppe med tablettene?

Lykke til!:)
 
Ja, du har rett. Har ikke så mye valg heller, forsåvidt. Er veldig lurt å få opp nivået før fødsel! Da satser jeg på at det går bra. Takk for svar :)
 
Har tatt duroferon når jeg ikke var gravid og da plagdes jeg en del med hard mage.
Om du ikke får det problemet er det vel bare å fortsette å ta det, men legen anbefalte niferex til meg for noen dager siden, for det skal man ikke få hard mage av. Jeg har tatt det i 4-5 dager nå, og har ingen problemer. 
 
har brukt duroferon siden forrige fredag, 2 tabl hver dag. har litt løsere avføring eneste, men drikker biola og spiser sunt forøvrig. drikker minst to liter vann for dagen. fikk vite at jeg har 15 i jernlager, noe som var litt lavt vistnok. har slitt med svimmelhet i 3 uker nå, vannvittig plagsomt!!! jeg håper virkelig det er pga litt lavt jernlager, og er spent på hvor lang tid det tar før duroferonen har bra effekt.
 
Jeg ble satt på lavdosetabletter (hemofer eller ferromax - husker ikke), men blodprosenten bare dalte og jernlageret var nede i 4 da jeg byttet til duroferon. Tar bare 1 tablett om dagen (glemmer det endel dager også), men har ikke vært særlig plaget av hard mage. Og blodprosenten er nå høyere enn noen gang hos meg (over 11),  så her har det gjort susen :)
Kosten har jo mye å si også. F.eks ta jern med juice (c-vitaminer) og spis grovt brød, rødt kjøtt, leverpostei, brunost og grønnsaker - særlig brokkoli osv...
 
Jeg er til vanlig ikke plaget med forstoppelse, men da jeg måtte ta disse tabelettene litt tidligere i svangerskapet ble det så ille at jeg ble lagt inn... Helt forferdelig... Folk reagerer selvfølgelig forskjellig på ting, men aldri om noen får meg til å prøve disse igjen...
 
Jeg kan IKKE ta den. Blir hard i magen med en gang...

Bruker kun Aminojern. Den er unik i sitt slag og ble anbefalt av legen min...
 
Da jeg fikk beskjed av jordmor om å ta Duroferon, ba hun meg også kjøpe linfrø og ta en teskje hver dag (men ikke samtidig med jerntablettene)... 

Jeg endte jo opp med å ta bare en tablett da pga jeg ble liggende rett ut dødskvalm i flere timer etter å ha tatt den!! 

Så nå tar jeg Aminojern, har ingen bivirkninger i d hele tatt, og de kan tas til måltid osv for de fungerer på en helt annen måte en vanlig jern, så de kan jeg anbefale. Jeg tar dobbel dose av de etter avtale med legen. De inneholder imidlertid ikke like mye jern som Duroferon (100mg?), men kun 25mg, men blir jo 50mg ettersom jeg tar to da... Hvis det ikke funker med Duroferon så ville jeg spurt om det er mulig å ta f.eks 4 Aminojern-tabletter om dagen istedenfor jeg, for å få samme dose:-)
 
Back
Topp