Erfaringer med bunad sydd med maskinbrodering?

Monika

Betatt av forumet
Sommerfuglene
Andre bunader som er helt helt spesiallaget koster jo over 40 000,- Datteren min ønsker seg til konfirmasjon, men det blir for dyrt for meg.
Har sett en nettside med Gudbrandsdalsbunad med maskinbrodering, ser jo akkurat like fint ut!
Er dette juks? He he! Eller godkjent som vanlig bunad?
 
Er den mye billigere så er det nok juks. Sett en sånn bunad her og den ser helt forferdelig ut. Jeg har originalen og forskjellen var veldig stor. Det er ett helt annet stoff og en helt annen farge. Men kan du ikke spleise med flere i familien? Jeg kunne få til min konfirmasjon hvis jeg gikk med på færre gaver siden de fleste måtte spleise. Jeg valgte ikke bunad og har nå mamma sin som hu fikk til sin konfirmasjon. Den originale er lagd av ganske tykk ull mens de ikke originale er ikke det og da blir det en merkelig forskjell. Vanskelig å forklare men det syntes alt for godt.
 
Såvidt jeg har forstått er det flere som har vært misfornøyde med maskinsydd bunad. Bunadene blir gjerne sydd i utlandet og de ulike delene av ulike personer. Og av dårlig kvalitet. Ikke alltid klager fører frem heller.

Kanskje noen privatpersoner selger brukt bunad på nettet? Ville heller ha vurdert det for å få kvalitet som varer.
 
Back
Topp