erfaringer med avl av jakthunder?

mamma*88

Gift med forumet
er på besøk hos mine foreldre i julen, og det vi kommer hjem med er en av jakthundene til mine foreldre. (masse grunner, og min mann og hunden kom så godt overens)

men jeg lurte på om det er marked for å selge jakt-valper?
hun er fra en veldig god arve-tavle, så vet jo at det er mulig, men er litt usikker på om de blir solgt eller om de bare blir gitt bort?
er forresten en engelsk setter [:)]

takker for svar [:)]

Rasehunder blir sjeldent gitt bort med mindre de har utstillingsfeil/helsefeil.

Var planen din å sette valper på hunden dere tar med hjem for å tjene penger ?

ORIGINAL: Lillezilje

ikke sånn med en gang. hun vil jo bli brukt bare til jakt noen år enda, men tenker litt fremover for jeg vet mine foreldre gjerne vil ha en valp av henne for de har hatt bestemoren og tanten til denne og de er veldig gode hunder.

ORIGINAL: mamma*88

ikke sånn med en gang. hun vil jo bli brukt bare til jakt noen år enda, men tenker litt fremover for jeg vet mine foreldre gjerne vil ha en valp av henne for de har hatt bestemoren og tanten til denne og de er veldig gode hunder.

Er mye man må sette seg inn i før man setter valper på hunden sin. Er tispen rasetypisk, ved god helse og har godt gemytt er det ikke noe i veien for å sett valper på henne. Gjør du forarbeidet ditt skikkelig og på riktig måte er det større sjanse for at valpene blir ettertraktet på markedet, og ikke minst blir friske og rasetypiske.

Du må da finne en hanhund som "utfyller" tispens "feil og mangler", en med stamtavle som passer sammen med tispens, og gjerne også en med en litt spennende stamtavle ( feks en hanhund som ikke har 1004 valper seg allerede)

siden det er jakthund er det viktig å ta jaktprøver og slikt på ho slik at de som kjøper valpene kan se at hunden er premiert,mange som ikke vil kjøpe jakthundvalper hvis mor eller far ikke fungerer i jakt
Enkelte ser også at de har vært på utstillinger

jakthundvalper blir stort sett solgt er rimelig sjeldent at de blir gitt bort da er det som oftest noe som ikke stemmer inne i bilde

ORIGINAL: mamma*88

Er mye man må sette seg inn i før man setter valper på hunden sin. Er tispen rasetypisk, ved god helse og har godt gemytt er det ikke noe i veien for å sett valper på henne. Gjør du forarbeidet ditt skikkelig og på riktig måte er det større sjanse for at valpene blir ettertraktet på markedet, og ikke minst blir friske og rasetypiske.

Du må da finne en hanhund som "utfyller" tispens "feil og mangler", en med stamtavle som passer sammen med tispens, og gjerne også en med en litt spennende stamtavle ( feks en hanhund som ikke har 1004 valper seg allerede)

vi har full kontroll på det [;)] leter ikke etter en hann enda. blir litt tidlig, men bare tenkte på om det er lett å få dem bort når de er klar for det, eller om vi kan ende opp med å ha flere valper. for jeg vil ikke ha mer enn en hund, og vil aller nødigst avlive dem. og så er det jo kjekt å tjene noe på det. den som har hannen skal jo ha en viss sum også, å da må vi jo få solgt dem. med mindre hannen vil ha en valp da...

Gjør tispen det bra på en jaktprøve, og dere konkurrerer litt med henne vil jeg faktisk tro dere vil ha venteliste på de valpene.
Men akkurat nå er det dårlig marked for salg av valper. Er mange oppdrettere som sitter inne med mange valper, om det er chihuahua eller golden.
Det er sikkert en hundelubb for de som driver med jakthunder, etter setterklubben. Sjekk nkk.no så kan du få en masse info om avl og opdrett.

Lykke til med en kosete snill vimsekopp i huset[:D]

Det er mye man må sette seg inn i før man avler, som sagt over her.... [:)] Dette er viktig for tispens ve og vel, og ikke minst for deres OM det skulle skje noe under svangerskap og fødsel utenom det vanlige som står i boka... Greit å føle at man klarer å fikse situasjonen og ta kontroll liksom..
Og man må ha tiiiiiid! Masse tid... Tispa burde ikke være alene når det nærmer seg fødsel, og man burde så absolutt være hjemme noen dager etter fødsel for å se at valpene klarer å spise nok og at tispa takler jobben som mamma.. [;)] Nå skal ikke jeg komme og belære deg om avl, men det er så iiiiiinnmari mange som tar det å avle med en klype salt! Det er ikke så lett som man tror.. [:D]

Om det er marked for jaktvalper rundt om må man jo sjekke opp! Se på finn.no hva som ligger der, ring rundt til oppdrettere for å få hjelp... Og for all del... Gjør det som raseutvalget deres krever for godkjent avl! Der er vel både jaktpremier og eksteriørutstillinger inkludert tror jeg.. [:)] Gå inn på NKK.no, finn mailadressen til raseklubben deres og send en mail..

Og husk! Du sier ikke nå, men senere... Husk at tispa ikke bør være for gammel før hun får sitt første kull...... [;)]

Back
Topp