Erfaringer fra tidligere barn?

To barn tett i tett

Blir kjent med forumet
For oss som har barn fra før, og for de andre som kan lære av våre erfaringer. Eksempel på ting du vil gjøre annerledes med en nyfødt denne gangen enn du gjorde sist? Tenker da både på innkjøp som ikke var nødvendige eller som du vil kjøpe denne gangen eller andre ting/rutiner du vil gjøre annerledes?

Jeg tok imot alt for mye besøk rett etter vi kom hjem fra barsel. Til og med tilreisende familie (sambo er fra nord og familien hans bor 5 timer unna) kom og lå over ei hel helg rett etter vi kom hjem. Dette ødela ammingen for min del totalt siden jeg var veldig sjenert og fikk veldig lite privatliv og datt helt ut av det. Denne gangen skal besøk skje på mine premisser og jeg skal tørre å si nei til besøk :) skjønner jo selvfølgelig at folk vil hilse på, men ble veldig mye for min del med overnattingsbesøk og en stemor som nærmest flyttet inn for å "hjelpe til" og som egentlig bare var der for babykos..

Jeg tok imot alt for mye besøk rett etter vi kom hjem fra barsel. Til og med tilreisende familie (sambo er fra nord og familien hans bor 5 timer unna) kom og lå over ei hel helg rett etter vi kom hjem. Dette ødela ammingen for min del totalt siden jeg var veldig sjenert og fikk veldig lite privatliv og datt helt ut av det. Denne gangen skal besøk skje på mine premisser og jeg skal tørre å si nei til besøk :) skjønner jo selvfølgelig at folk vil hilse på, men ble veldig mye for min del med overnattingsbesøk og en stemor som nærmest flyttet inn for å "hjelpe til" og som egentlig bare var der for babykos..

Veldig nyttig at du deler dette:-) Takk!

Har tenkt å pumpe og gi den lille flaske iallfall en gang annen hver dag. Minsta tok flaske i starten, men tenkte at siden jeg ammet så gadd jeg ikke det. Pumpet uansett, fordi jeg leverte melk til sykehuset. Da hun var tre måneder og jeg skulle på et møte ble det hysteriske tilstander i heimen, for ikke søren om snuppa tok flaska. Så pappaen hadde gått rundt og bært henne i nesten tre timer for at hun skulle la være å hyle. Da jeg så kom hjem var hun kjempesulten, drakk for mye, for fort og fikk skikkelig mageknip.

Skal huske å kjøpe gode ammebher uten spiler og nye ullinnlegg å ha i. Med første hadde jeg kjøpt bher en størrelse større enn min vanlige størrelse. Gikk opp 3 (!) størrelser i starten, fra b til e-cup, før de stabiliserte seg på d etter et par måneder. De med spiler sluttet jeg å bruke, for puppen forandret seg mye opp og ned i størrelsen ila dagen, så om spilen satt godt på morgenen, så skar den i puppen når den vokste om nurket sov litt lenge. Har to vinterbarn fra før, med første brukte jeg bare engangsinnlegg, og fikk brystbetennelse flere ganger. Sannsynligvis fordi puppen stadig var fuktig og litt kald. Med nr to brukte jeg ull fra dag en, og hadde ikke en eneste betennelse.

Skal være flinkere til å ikke lage så mange planer de første ukene. Er lett for å bli stress, også fordi man kanskje må passe på å sove når babyen sover. Mine har våknet ca annenhver time hele døgnet den første tiden, sultne, våte eller bare våken og vil ha nærhet. Er ikke alltid at planen man la er så lett å gjennomføre da.. og skal ikke stresse med at huset skal være plettfritt og ha hjemmebakt å by gjester på.. skal handle inn litt kjeks å ha på lur. Jeg skal først og fremst være mamma, med hovedfokus på nurket, og storesøsken sine behov, ikke hvorvidt besøkende føler at de får nok oppmerksomhet..

La pappaen gjøre sin del. Det eneste han ikke kan er å amme.. om han ikke takler bleieskift så må han iallfall prøve. La han ta seg av middag, handling, klesvask etc, ikke alltid da, men la han føle seg delaktig. Med vinterbarn er det ikke alltid så greit å skulle dra de med seg ut for å handle f.eks. Er far på jobb på dagen send han handleliste på en melding, og ikke bli sur om han kjøper Norvegia istedenfor Jarlsberg..

Første baby vokste opp på student-budsjett, og det er utrolig godt å vite at det aller meste vi kjøper er valgfritt. Vi klarte oss fint da, så denne gangen er det ikke noe stress.

Flasker og salver interessert meg ikke, så det dropper jeg helt. Klær er gøy, så det kose-shopper jeg.

Har tenkt å pumpe og gi den lille flaske iallfall en gang annen hver dag. Minsta tok flaske i starten, men tenkte at siden jeg ammet så gadd jeg ikke det. Pumpet uansett, fordi jeg leverte melk til sykehuset. Da hun var tre måneder og jeg skulle på et møte ble det hysteriske tilstander i heimen, for ikke søren om snuppa tok flaska. Så pappaen hadde gått rundt og bært henne i nesten tre timer for at hun skulle la være å hyle. Da jeg så kom hjem var hun kjempesulten, drakk for mye, for fort og fikk skikkelig mageknip.

Skal huske å kjøpe gode ammebher uten spiler og nye ullinnlegg å ha i. Med første hadde jeg kjøpt bher en størrelse større enn min vanlige størrelse. Gikk opp 3 (!) størrelser i starten, fra b til e-cup, før de stabiliserte seg på d etter et par måneder. De med spiler sluttet jeg å bruke, for puppen forandret seg mye opp og ned i størrelsen ila dagen, så om spilen satt godt på morgenen, så skar den i puppen når den vokste om nurket sov litt lenge. Har to vinterbarn fra før, med første brukte jeg bare engangsinnlegg, og fikk brystbetennelse flere ganger. Sannsynligvis fordi puppen stadig var fuktig og litt kald. Med nr to brukte jeg ull fra dag en, og hadde ikke en eneste betennelse.

Skal være flinkere til å ikke lage så mange planer de første ukene. Er lett for å bli stress, også fordi man kanskje må passe på å sove når babyen sover. Mine har våknet ca annenhver time hele døgnet den første tiden, sultne, våte eller bare våken og vil ha nærhet. Er ikke alltid at planen man la er så lett å gjennomføre da.. og skal ikke stresse med at huset skal være plettfritt og ha hjemmebakt å by gjester på.. skal handle inn litt kjeks å ha på lur. Jeg skal først og fremst være mamma, med hovedfokus på nurket, og storesøsken sine behov, ikke hvorvidt besøkende føler at de får nok oppmerksomhet..

La pappaen gjøre sin del. Det eneste han ikke kan er å amme.. om han ikke takler bleieskift så må han iallfall prøve. La han ta seg av middag, handling, klesvask etc, ikke alltid da, men la han føle seg delaktig. Med vinterbarn er det ikke alltid så greit å skulle dra de med seg ut for å handle f.eks. Er far på jobb på dagen send han handleliste på en melding, og ikke bli sur om han kjøper Norvegia istedenfor Jarlsberg..
Jeg venter mitt første barn nå og sier tusen takk for masse gode tips her!! :)

Øve på flaske innimellom, selv om ammingen går bra.
Minstejenta nektet flaske da hun ble stor nok til at jeg ville ha meg noen timer alene, og hun ble en ekstrem mammadalt som fikk pupp (og dermed våknet om natten) til hun var 21 mnd! :/

Jeg var veldig besatt av å gjøre alt helt riktig. Og en kombinasjon av at jeg gjorde alt mest riktig selv, og at sambo lot meg styre som jeg ville, førte til at far og datter ikke fikk en ordentlig relasjon. Pappa var grei nok først da hun ble rundt 2 år! Denne gangen skal jeg være veldig bevisst på å la han få komme til....! Om han så bærer henne feil eller noe så må han erfare det selv, og jeg må prøve å ikke si ifra om alt :-P

Også skal jeg prøve å gjøre så og si alt annet likt :-) Hadde tenkt utrolig nøye gjennom alt i forkant og underveis og jeg er veldig fornøyd med hvordan vi har gjort ting og hvordan hun har blitt. Har vært veldig konsekvente på alt vi har satt som regler og det gjør livet enklere for oss selv ;-)

Det å etablere rutiner fra begynnelsen av har vært gull verdt :)

Ting jeg har lært og ønsker p endre er bl.a å venne barnet på å bli trillet i søvn.. Her måtte jeg gå 4 timer hver sikkert (hvis ikke mer) for tvert vogna stoppet så våknet han. Skal forsøke å venne frøkna på å sovne i vogna av seg selv, og heller trille etterpå ;)

En annen personlig erfaring er at jeg ikke skal pushe så hardt med amming denne gangen. Jeg fikk det ikke til sist og det ble en fryktelig vond start! Skal ikke lytte til alle andre, men stole mer på meg selv. Delammet til han var 7mnd sist, men hadde aldri nok til ett helt måltid! Denne gangen skal vi heller KOSE oss med flaskemating enn å ha det vondt med amming. Jeg gråt hver gang sambo ga erstatning i begynnelsen og hadde det utrolig tøft.

Gleder meg generelt til å stole mer på meg selv! Nå har jeg gode erfaringer og en gutt som har vært enkel å ha med å gjøre hele veien - så noe må vi ha gjort rett ;)

Skal ikke stresse sånn med ammingen som jeg gjorde sist. Nå går jeg inn i det hele med tanken : går det ikke, så går det ikke."
Skjer ikke at både jeg og gullet gråter oss gjennom ett amme helvette i 3 uker, som sist, bare pga helsesøster mener det er det rette å gjøre :)

Skal ikke stresse sånn med ammingen som jeg gjorde sist. Nå går jeg inn i det hele med tanken : går det ikke, så går det ikke."
Skjer ikke at både jeg og gullet gråter oss gjennom ett amme helvette i 3 uker, som sist, bare pga helsesøster mener det er det rette å gjøre :)

Amen!!!!

Husker så godt dagen før jeg satte ned foten til helsesøster. Vi var på kontroll, og jeg fortalte hvor mye vi virkelig hadde prøvd. og hun bare ba meg bare ta ut puppen så skulle hun vise meg hvordan det skulle gjøres! Jenta nekta å suge og bare gråt og gråt, og jeg har aldri følt meg så dum i hele mitt liv. Veldig ubehagelig :(

Så denne gang vet jeg veldig godt at det er ikke ett nederlag og kjøpe morsmelkerstatning :) jenta ble så glad og mett! :D

Husker så godt dagen før jeg satte ned foten til helsesøster. Vi var på kontroll, og jeg fortalte hvor mye vi virkelig hadde prøvd. og hun bare ba meg bare ta ut puppen så skulle hun vise meg hvordan det skulle gjøres! Hadde ikke lyst å gjøre det, men som førstegangs er man veldig usikker på alt.. Jenta nekta å suge og bare gråt og gråt, og jeg har aldri følt meg så dum i hele mitt liv. Veldig ubehagelig :(

Så denne gang vet jeg veldig godt at det er ikke ett nederlag og kjøpe morsmelkerstatning :) jenta ble så glad og mett! :D

Stol på deg selv og ta en dag av gangen. Sov når du kan og slå av telefonen innimellom med god samvittighet, det er lov å være utilgjengelig :)

Bortsett fra det så var bilstolposen for meg gull verdt med en aktiv 11åring som i tide og utide skulle kjøres og hentes.

Det er veldig vondt å amme til å begynne med, også for sånne som meg der det etter hvert går som en lek. Men det er ingen skam å gi opp. Delamming, pumping eller kun flaskebarn vokser også opp og blir flotte mennesker. :)

Jeg ble VELDIG tørst hver gang utdrivingsrefleksen satte i gang. Sørg for å ha flere vannflasker i kjøleskapet som du tar med FØR du setter deg ned for å amme. :P

Jeg skal ha babynest denne gangen.

Jeg skal gjøre et mer iherdig forsøk for å få lille til å ta smokk om sovingen ser ut til å bli et problem - igjen. (aner jo ikke om det hadde hjulpet, men er verdt det ekstra forsøket tenker jeg)

I en ny hektisk hverdag kan det være fint å ha noe lettvint mat i fryseren, f.eks horn med ost og skinke, pizzasnurrer etc. Viktig å fylle på med energi :) Dette kan lages og legges i fryseren allerede nå.

Når man er skikkelig sliten av nattevåk og omveltningen av ett nytt familiemedlem så er det bare å la tårene trille. For meg fungerer det ofte som en luftingsventil og jeg føler meg bedre etterpå så merkelig som det enn høres ut. :P

Back
Topp