Har tenkt å pumpe og gi den lille flaske iallfall en gang annen hver dag. Minsta tok flaske i starten, men tenkte at siden jeg ammet så gadd jeg ikke det. Pumpet uansett, fordi jeg leverte melk til sykehuset. Da hun var tre måneder og jeg skulle på et møte ble det hysteriske tilstander i heimen, for ikke søren om snuppa tok flaska. Så pappaen hadde gått rundt og bært henne i nesten tre timer for at hun skulle la være å hyle. Da jeg så kom hjem var hun kjempesulten, drakk for mye, for fort og fikk skikkelig mageknip.
Skal huske å kjøpe gode ammebher uten spiler og nye ullinnlegg å ha i. Med første hadde jeg kjøpt bher en størrelse større enn min vanlige størrelse. Gikk opp 3 (!) størrelser i starten, fra b til e-cup, før de stabiliserte seg på d etter et par måneder. De med spiler sluttet jeg å bruke, for puppen forandret seg mye opp og ned i størrelsen ila dagen, så om spilen satt godt på morgenen, så skar den i puppen når den vokste om nurket sov litt lenge. Har to vinterbarn fra før, med første brukte jeg bare engangsinnlegg, og fikk brystbetennelse flere ganger. Sannsynligvis fordi puppen stadig var fuktig og litt kald. Med nr to brukte jeg ull fra dag en, og hadde ikke en eneste betennelse.
Skal være flinkere til å ikke lage så mange planer de første ukene. Er lett for å bli stress, også fordi man kanskje må passe på å sove når babyen sover. Mine har våknet ca annenhver time hele døgnet den første tiden, sultne, våte eller bare våken og vil ha nærhet. Er ikke alltid at planen man la er så lett å gjennomføre da.. og skal ikke stresse med at huset skal være plettfritt og ha hjemmebakt å by gjester på.. skal handle inn litt kjeks å ha på lur. Jeg skal først og fremst være mamma, med hovedfokus på nurket, og storesøsken sine behov, ikke hvorvidt besøkende føler at de får nok oppmerksomhet..
La pappaen gjøre sin del. Det eneste han ikke kan er å amme.. om han ikke takler bleieskift så må han iallfall prøve. La han ta seg av middag, handling, klesvask etc, ikke alltid da, men la han føle seg delaktig. Med vinterbarn er det ikke alltid så greit å skulle dra de med seg ut for å handle f.eks. Er far på jobb på dagen send han handleliste på en melding, og ikke bli sur om han kjøper Norvegia istedenfor Jarlsberg..