Erfaringer fødsel med epidural vs fødsel uten epidural

Nøttelita

Gift med forumet
Julegavene 2019
Vårspirene 2021
Stjerneskuddene 2024
Skuddårsspirene 2024
Hei.
Har tre fødsler bak meg og aldri prøvd epidural tidligere. Denne fjerde gangen ønsker jeg av ulike grunner å prøve epidural. En av grunnene er at jeg har hatt et tøft svangerskap og er sliten, lite motivert for fødsel og smerter og derfor ikke ønsker å bruke mer krefter enn nødvendig på en fødsel. Høres det logisk og lurt ut med epidural da?

1: hva er fordeler og ulemper (evt risiko) med epidural?
2: noen som har hatt fødsler både med og uten epidural som kan fortelle om forskjellen/hvordan dere opplevde det?

Tusen takk ❤️
 
Hadde ufrivillig uten, med første. Fikk på andre. Hadde jeg visst det jeg vet i dag hadde jeg droppet det. Opplevde dårlig virkning og mer uvel og rar i kroppen etter fødsel. Fortere «på beina» og «mer opplagt» med første, til tross for komplisert fødsel.
 
Kun født med (første var ks) og måtte ha det av ulike årsaker. Hadde født neste uten hvis jeg skulle hatt fler, stanset opp her og ga en drøy fødsel.
 
Jeg foretrekker å føde uten. Fikk epidural med første og trengte det virkelig da jeg taklet riene dårlig, men slet mye i ettertid med smerter i brystet (luft, forklarte de det med) og hodepine.

Fødsler og smertestillende er så forskjellig, så det er umulig å anbefale noe. Epiduralen var utrolig god mot rie-smertene og gull verdt når jeg var utslitt og ikke taklet riene.
 
Hei.
Har tre fødsler bak meg og aldri prøvd epidural tidligere. Denne fjerde gangen ønsker jeg av ulike grunner å prøve epidural. En av grunnene er at jeg har hatt et tøft svangerskap og er sliten, lite motivert for fødsel og smerter og derfor ikke ønsker å bruke mer krefter enn nødvendig på en fødsel. Høres det logisk og lurt ut med epidural da?

1: hva er fordeler og ulemper (evt risiko) med epidural?
2: noen som har hatt fødsler både med og uten epidural som kan fortelle om forskjellen/hvordan dere opplevde det?

Tusen takk ❤️
Vil tro fødsel går raskere unna enn uten, siden epidural sakner tempoet og kroppens evne til å løse det selv. Anbefaler deg Positiv Fødsel-boka :Heartred Jeg hadde fødsel uten, og kan ikke se for meg å bruke det.
 
Hei. Jeg fikk en styrtfødsel cirka med nummer 1.det var veldig vondt syns jeg. Da ungen skulle presses ut fikk jeg panikk. Fikk så vondt. Og slet i ettertid med minner.
Da nummer 2 bestemte vi oss for epidural fort. Og lyst gass. Det var verdens beste beslutning for meg. All smerte forsvant. Kjente ikke når jeg pressa ungen ut. Det var helt fantastisk for meg. Jeg var litt groggy etterpå. Beina va jo ganske gåen. Men humøret va topp. Og jeg angrer ikke en plass
 
Jeg har ikke hatt fødsel uten dessverre men født to med og hadde ingen problemer med det. Var umiddelbart på beina igjen også.

Fødsel nr. 3 ble hastekeisersnitt, men jeg var veldig klar for epidural der også om fødselen hadde gått normalt. Jeg får rier som setter seg i ryggen og nedover lårene, og håndterer ikke smerten. Jeg holdt på å besvime ved 4cm. med nr. 2 pga. smertene :hilarious:

Som sagt, ingen komplikasjoner og oppe og går umiddelbart etterpå(med unntak av at jeg trengte blodoverføring etter førstemann, men det hadde ingenting med epiduralen å gjøre).

Kan du ikke bare se det an? Jeg skulle ikke ha det med førstemann, men ble påtvunget det ved 7cm. da de så at jeg ikke hadde mer krefter igjen. Trodde man til dels kunne se an behovet?
 
Har født tre barn. Første måtte jeg ha epidural grunnet uoppdaget seteleie, nummer 2 fødte jeg uten epidural og nummer 3 ba jeg om epidural tidlig. Jeg kan ikke si at det var noe forskjell på formen etter fødslene med og uten epidural. Og hadde jeg kunne velge igjen hadde jeg tatt epidural med nummer 2 og, men jeg rakk det ikke før han var født. Jeg har hatt korte, men veldig intense fødsler. Første tok 4 timer og siste tok 20 minutter. Så den epiduralen gav meg mulighet til å puste bittelitt.
 
Har veldig god erfaring med epidural. Fått det 2 av 3 fødsler, den siste ble haste ks og derfor helt annen smertelindring. Hatt gjennomsnittlige fødsler når det kommer til tiden fødslene har tatt, men jeg har hatt rier med ca 10 sekunders mellomrom fra veldig tidlig i fødselsforløpet som har sittet i mage, rygg og lår. Etter x antall timer med omtrent kontinuerlig rier og man ikke har energi nok til å puste seg igjennom riene pga manglende pauser så har epidural helt klart vært redningen for både mor og barn. Mine fødsler har ikke stoppet opp etter at jeg har fått epidural og jeg har vært oppe på bena med en gang etter fødsel.
 
Jeg har ikke hatt med epidural, men min siste fødsel (uten) var jeg helt ferdig kroppslig. Hadde knapt sovet (2åring med søvnproblemer hjemme, jeg snorket så mannen ikke fikk sove, måtte sove på sofa, men klarte knapt å ligge da jeg ikke kunne ligge på rygg og magen var så stor jeg knapt kunne snu meg), alt gjorde vondt, hadde ingen krefter. Når riene kom var jeg så ferdig og lå bare der og sa «jeg er redd!». Jordmor var fantastisk og sa bare «du dette går da helt supert :)» tok meg i hånda og sa at her er det ingen ting å være redd for. Hun var så fin for hun tok meg ned på jorda. Styrtfødte sønnen vår på en knapp time etter vannet gikk. Det er helt utrolig hva kroppen klarer.

Men jeg tenker, om du trenger det for å føle deg okei så snakk med dem og si du vil ha det som backup hvis det blir for mye? Så har du den muligheten… :)
 
Jeg fødte uten (nr 1) og med (nr 2). Andregang ville jeg egentlig ikke ha epidural, fordi første fødselen gikk så fint, men fødselen måtte igangsettes pga fostervann lekkasje. Etter kort tid fikk jeg lite effektive stormrier uten pauser, jeg holdt på å besvime og måtte ha epidural. Resten av fødselen fortsatt som en drøm, de brukte en liten dose smertelindring og jeg kunne bevege meg og velge stilling under hele forløpet.
Jeg vil helst føde naturlig neste gang, men er samtidig ikke redd for å be om epidural dersom jeg ser behovet.
 
Jeg hadde en veldig lang fødsel, så fikk den for å få hvilt soden jeg hadde vært våken i 24 t, brukte så lang tid på å sette den epiduralen ( over 1 time) når den først var satt forsvant alle rier, + jeg ble kvalm og uvel, så turte de ikke la meg ha den mer enn en knapp time og etter det skrudde de den helt av og ga meg riestimmulerende istedenfor.

Beste gang kjenner jeg at jeg godt kan droppe hele epiduralen, krysser fingrene for en raskere fødsel:)
 
4 fødsler her, 1 KS og 2 med epidural, siste uten smertelindring.

For min del var den siste fødselen uten tvil den jeg har best minner fra. Stormrier i en del timer, men fødselsforløpet gikk på 1/3 av tida. Ville ikke gått for epidural igjen om det skulle dukke opp en luring til
 
Back
Topp