erfaringer ang. kumelk

4xS

Forumet er livet
VIP
når begynte du med kumelk til ditt/dine barn? hvordan gikk det?

lillegutt her har nesten ikke tid til å amme noe mer, så jeg er litt usikker på om han kanskje får i seg for lite av det.. og har ikke lyst til å begynne å gi mme når han aldri har fått det før.. da lurte jeg på om det er bedre at han begynner å få smake på kumelk etterhvert?

skal begynne å jobbe litt i påska og fremover og da jobber jeg sånn at jeg er borte på de tidspunktene han pleier å få mm, og da lurer jeg på om det er best å kanskje begynne å venne han av med mm til den tid?

skal ringe hs på mandag og høre, men vil høre andres erfaringer også, for det er jo ikke alltid det én hs sier er det eneste alternativet[:)]

takk for svar[:)] fler med erfaringer?[:)]

Jeg ville heller gitt NAN3 frem til han er 1 år... Han har jo heller aldri smakt kumelk för, så det blir jo det samme om du gir han det eller nan liksom? Nytt begge deler..[:)]

ORIGINAL: Tøsa

de anbefaler å vente til 12mnder, men det går an å gi nan3.
det er ikke morsmelkerstatning, men mer kumelkerstatning for barn fra 10 mnder siden de helst ikke skal ha kumelk før de er 12 mnder.

men har du tenkt å gi det som et helt måltid?
høres liksom så mye ut å gi et helt måltid kumelk...
jeg ville gått for nan3 et par mnder iallefall før jeg begynte med kumelk.

nei, skal ikke gi hele måltider med det. ingen gjør vel det?[8|] han spiser jo ikke hele måltider med mm heller nå, bare en sup på morran og en enda mindre sup på kvelden.

ORIGINAL: Bdancer

kumelk skal de ikke ha før de er 1 år. kan begynne med surmelk (biola og youghert o.l.), samt litt melk i mat (sauser o.l.) fra de er 10 mnd.

puppenekt/ikkehatid er veldig vanlig i den alderen der.
Et tips er å gi han når han er trett. Gjerne et stille og rolig sted med dempe belysning. eller gi han noe å leke med samtidig (et smykke rundt halsen). Eller syng og snakk så han blir "underholdt" mens han drikker.

Hvis det ikke funker kan du jo pumpe å gi på flaske istedenfor å gi mme.

prøver bare å gi han når han er trøtt, på morran rett etter han har våkna og på kvelden rett før sengetid, men han har ikke tid for det[8D] ligger i senga vår, helt stille med slukket lys[:)]

klarer ikke å få pumpa ut store greiene lenger..

Jeg begynte da han var rett over året, og det gikk kjempefint!:) Ingen protester, og han slukte det "rått"..[:)]

ORIGINAL: [Malin]

Jeg ville heller gitt NAN3 frem til han er 1 år... Han har jo heller aldri smakt kumelk för, så det blir jo det samme om du gir han det eller nan liksom? Nytt begge deler..[:)]

tenkte at da slapp jeg å venne han til en ting først for så å venne han til noe annet rett etterpå jeg bare.. men er ikke aktuelt helt enda da, bare begynner å tenke på det siden jeg begynner å jobbe litt fra påske[:)]

ORIGINAL: 3xS

tenkte at da slapp jeg å venne han til en ting først for så å venne han til noe annet rett etterpå jeg bare.. men er ikke aktuelt helt enda da, bare begynner å tenke på det siden jeg begynner å jobbe litt fra påske[:)]

Jeg synes hvertfall et smaker ganske likt![:)][:)]

okei[:)] kanskje jeg får prøve det da.. tåler ikke melk sjøl så jeg vil ikke smake[8D]

okei[:)] kanskje jeg får prøve det da.. tåler ikke melk sjøl så jeg vil ikke smake[8D]

da ville jeg ventet, og tatt det VELDIG forsiktig fra 1 år.. [:)]

ORIGINAL: lumina og Erik

da ville jeg ventet, og tatt det VELDIG forsiktig fra 1 år.. [:)]

tåler ikke smaken mente jeg, skrev litt utydelig bare[:)] både jeg og sambo tåler det i den forstand at vi ikke er allergiske[;)]

du kan jo prøve å gi han kald nan3 i koppen da...
så han venner seg på kald melk.

her ga jeg han forresten iskald kumelk for første gang i går og det gikk rett ned.
han elsket det! så var ikke noe problem i det hele tatt å venne han på det nei!

skal man egentlig varme nan3? men man kan gi det kaldt også? har 0 erfaring med sånt jeg[8D]

Jeg tåler veldig lite melk selv, derfor fikk hun ikke kumelk før hun var over 1 år.
Håper hun skal slippe unna de plagene jeg har.

ORIGINAL: suki

Eller du kan gi rismelk eller havredrikk tilsatt kalsium. Det kan ihvertfall trygt gis før de fyller året. Størstejenta mi drikker fortsatt ikke kumelk og hun over 2 år. Vil ikke ha.

takk for tipsa[:)]

ORIGINAL: Madeleine**

jeg begynte såvidt med tilvenning av kumelk når kasper var 10 mnd husker jeg..
11mnd drakk han bare det,ikke mer mme
12mnd var det helt slutt på flaska

vet ikke hvor tidlig de kan begynne,men fikk beskjed av hs at når han var 10 mnd så
kunne jeg fint begynne å tilvenne han det

Gjorde samme her[:)]

her ga jeg han forresten iskald kumelk for første gang i går og det gikk rett ned.

skal man egentlig varme nan3? men man kan gi det kaldt også? har 0 erfaring med sånt jeg[8D]

pulveret skal jo løses opp i lunkent vann da, tror ikke det løser seg så bra opp i kaldt vann, har ikke prøvd.
jeg bruker å lage til ei flaske om morran, så setter jeg den i kjøleskapet og har i koppen hans etterhvert utover dagen. (selv om det står på pakken at man ikke skal lage mer enn et måltid om gangen, men det er ikke noe farlig i den alderen og hvis man bruker det samme dag)

okei, hehe[8D] trodde det kom ferdig blanda jeg[8D]

HUn begynte å få kumelk rundt 1 uker før hun ble 1 år, helsesøster som sa jeg kunne begynne da. HUn har ikke reagert noe negativt på det.

kumelk skal de ikke ha før de er 1 år. kan begynne med surmelk (biola og youghert o.l.), samt litt melk i mat (sauser o.l.) fra de er 10 mnd.

puppenekt/ikkehatid er veldig vanlig i den alderen der.
Et tips er å gi han når han er trett. Gjerne et stille og rolig sted med dempe belysning. eller gi han noe å leke med samtidig (et smykke rundt halsen). Eller syng og snakk så han blir "underholdt" mens han drikker.

Hvis det ikke funker kan du jo pumpe å gi på flaske istedenfor å gi mme.

prøver bare å gi han når han er trøtt, på morran rett etter han har våkna og på kvelden rett før sengetid, men han har ikke tid for det[8D] ligger i senga vår, helt stille med slukket lys[:)]

klarer ikke å få pumpa ut store greiene lenger..

er det fordi det er lite melk eller fordi pumpa ikke er effektiv nok.
Odin ville ikke ha fordi det var så lite melk. Kom for sakte og for sent og for lite...

hvis du ikke får til mer mm så ville jeg gitt mme. kan få vondt i magen av kumelk + allergi.

det er fordi utdrivningsrefleksen ikke er som den var.. er masse melk, får tilogmed litt spreng hvis han ikke spiser når han pleier. og pumpa er den samme som jeg brukte før når jeg fikk ut masse, så det er ikke det heller.

pulveret skal jo løses opp i lunkent vann da, tror ikke det løser seg så bra opp i kaldt vann, har ikke prøvd.
jeg bruker å lage til ei flaske om morran, så setter jeg den i kjøleskapet og har i koppen hans etterhvert utover dagen. (selv om det står på pakken at man ikke skal lage mer enn et måltid om gangen, men det er ikke noe farlig i den alderen og hvis man bruker det samme dag)

okei, hehe[8D] trodde det kom ferdig blanda jeg[8D]

tenkte jeg ikke på!
de har jo ferdig blanda også, det er kanskje enklest det da![;)]
så kan du jo sette kartongen i kjøleskapet og prøve å gi han.
hvis han ikke vil ha kan du prøve å varme melka litt i vannbad så den blir romtemperert.

får prøve det kanskje[:)]

Back
Topp