Erfaring med vekstavvik?

MammaTilN<3

Glad i forumet
Aprilbarna`15
Hei :)

Var på ultralyd i dag, uke 27+4, pga blødning. De såg da at babyen har ett vekstavvik på -5%. Dette er jo i seg selv ikke så gale. Men hele vekstavviket kommer pga magemålet.. Både hodet og lårbeinet har den størrelsen som det skal, men magemålet er altså betraktelig mindre.. Dette skal i følge gynekologen ha jevnet seg ut til nå, og jeg må derfor tilbake på kontroll i uke 32. Er det noen her som har erfaring med dette? Hva vil det eventuelt si at det ikke bare er ungen som er "liten av vekst", men at den faktisk er liten på enkelte områder? Og hva vil eventuelt bli gjort videre?

Var på ultralyd i dag, uke 27+4, pga blødning. De såg da at babyen har ett vekstavvik på -5%. Dette er jo i seg selv ikke så gale. Men hele vekstavviket kommer pga magemålet.. Både hodet og lårbeinet har den størrelsen som det skal, men magemålet er altså betraktelig mindre.. Dette skal i følge gynekologen ha jevnet seg ut til nå, og jeg må derfor tilbake på kontroll i uke 32. Er det noen her som har erfaring med dette? Hva vil det eventuelt si at det ikke bare er ungen som er "liten av vekst", men at den faktisk er liten på enkelte områder? Og hva vil eventuelt bli gjort videre?
Vi var på vekstkontroll i uke 28, hvor lille hadde et avvik på -8,5%, han hadde tilogmed litt lengre bein enn gjennomsnittet og det var kun magemål som trakk ned her også. I uke 31 lå vi på -6% og det er visst helt normalt. Så lenge det ikke er mer enn 10% i avvik regnes det visstnok ikke som kjempe unormalt.. Vi fikk beskjed om at noen er mindre enn andre og mer tenker jeg egentlig ikke på det :-) jeg ville iallefall ikke bekymret meg for et avvik på 5%, men er man veldig bekymret får man vel som regel litt mer oppfølging. Lykke til videre :-)

Jeg har også et lite vekstavvik, men bekymrer meg ikke så mye for det før det er grunn til det. Er godt å vite at man blir fulgt opp, og at uansett hva som skulle skje er det nå stor sjanse for at mini klarer seg fint utenfor magen :)

Vet du hva som kan være årsaken til vekstavviket? Her holder de et øye med hematom (blodoppsamling) i morkaken, men dette skulle visst være ganske vanlig.

Vi var på vekstkontroll i uke 28, hvor lille hadde et avvik på -8,5%, han hadde tilogmed litt lengre bein enn gjennomsnittet og det var kun magemål som trakk ned her også. I uke 31 lå vi på -6% og det er visst helt normalt. Så lenge det ikke er mer enn 10% i avvik regnes det visstnok ikke som kjempe unormalt.. Vi fikk beskjed om at noen er mindre enn andre og mer tenker jeg egentlig ikke på det :) jeg ville iallefall ikke bekymret meg for et avvik på 5%, men er man veldig bekymret får man vel som regel litt mer oppfølging. Lykke til videre :)

Takk for svar :) Var ikke bekymret i hele tatt før legen var bekymret, tilkalte flere for å vurdere målene osv. og de mente jeg burde ha tettere oppfølging.. Så får bare ta det som det kommer :D

Jeg har også et lite vekstavvik, men bekymrer meg ikke så mye for det før det er grunn til det. Er godt å vite at man blir fulgt opp, og at uansett hva som skulle skje er det nå stor sjanse for at mini klarer seg fint utenfor magen :)

Vet du hva som kan være årsaken til vekstavviket? Her holder de et øye med hematom (blodoppsamling) i morkaken, men dette skulle visst være ganske vanlig.

Slik jeg oppfattet det, tenker de på morkakesvikt. Dette pga stigende blodtrykk. Men på samme tid var ikke blodtrykket høyt i den forstand, og jeg har heller ikke protein i urin osv. Så de ville ta en ny vurdering i uke 32. Ellers har jeg også ett hematom bak morkaken, og det er der blødningen kom i fra. Så dette ville de også se på i uke 32. Jeg tenker jo som så at siden de ikke vil kontrollere dette igjen før om 4 uker, så ser ikke de dramatisk på det. Da hadde de nok tatt meg inn igjen tidligere? :)

Takk for svar :) Var ikke bekymret i hele tatt før legen var bekymret, tilkalte flere for å vurdere målene osv. og de mente jeg burde ha tettere oppfølging.. Så får bare ta det som det kommer :D
Oii - ja jeg forstår at det kan være skremmende! Alt som er "uvanlig" er jo egentlig ganske skremmende under en graviditet, jeg har hatt daglige blødninger siden uke 26 som blir sett på som uforklarlige - selv om jeg vet legene sier det ikke er farlig er det jo selvsagt skremmende da det ikke er innenfor "normalen"!! Nei, vi får se positivt på det: du får se lille iallefall en gang til og prise oss lykkelig over fine Norge med god oppfølging❤️:-)

Jeg hadde en som hadde mindre mage enn hode. Fikk vite at dette var bra, for da er det hodet og hjernen som prioriteres. :-)
Hadde magen vært større enn hodet hadde det vært mer grunn til bekymring ved et vekstavvik. Og vekstavvik på 5 er vel egentlig å anse som innenfor normalen? :-)

Men godt du får oppfølging da! :-)

Jeg får ikke store barn, mine to andre var under 3kg da de ble født litt før termin. Hadde vekstavvik på 13% men de var ikke bekymret. Derfor de følger med og tar flere ultralyder, mitt vekstavvik gikk ned mellom uke 28 og 34 med forrige. Var aldri farlig :)

Når det var igjen ca 1,5 mnd til termin forrige gang, så såg prinsessa ut til å slutte å vokse. Var på mange ekstra ultralyder. Og ut kom ei lita tulla på 2560! Et mysterium, da blodgjennomstrømming mv så bra ut. Morkaka var fin også. Får ekstra oppfølging denne gang pga str på storesøster. Vært på en vekstkontroll allerede, og skal på en til på fredag.

Jeg hadde en som hadde mindre mage enn hode. Fikk vite at dette var bra, for da er det hodet og hjernen som prioriteres. :)
Hadde magen vært større enn hodet hadde det vært mer grunn til bekymring ved et vekstavvik. Og vekstavvik på 5 er vel egentlig å anse som innenfor normalen? :)

Men godt du får oppfølging da! :)

Vekstavvik innenfor 10% pluss/minus er innenfor normalen ja :) Snakket med jordmoren om dette i dag på kontroll, og hun sa at grunnen til ekstra oppfølging var fordi han tidligere har låget 7% over normalen og derfor har "falt" 12% i vekst. Han følger altså ikke kurven sin helt som han skal.. Men så sier de jo også at det er nå genetikk osv skal begynne å spille inn. Verken jeg eller barnefaren var store når vi ble født. :) Så har ett håp om at det bare er derfor :) Sier uansett ikke neitakk til en ekstra titt i uke 32 :D

Når det var igjen ca 1,5 mnd til termin forrige gang, så såg prinsessa ut til å slutte å vokse. Var på mange ekstra ultralyder. Og ut kom ei lita tulla på 2560! Et mysterium, da blodgjennomstrømming mv så bra ut. Morkaka var fin også. Får ekstra oppfølging denne gang pga str på storesøster. Vært på en vekstkontroll allerede, og skal på en til på fredag.

Hmm, det høres ikke noe gøy ut, egentlig.. Spesielt når man ikke vet årsaken :) Men så lenge man blir fulgt opp går det jo bra :) Ligger denne ungen bedre ann enn storesøster gjorde hittil? :) Masse lykke til i vertfall :D

Ligger litt høyere på kurven denne kiden, men storesøster lå også over kurven enda på denne tiden, da :)

De vekstestimeringene stemmer visst ikke alltid heller. Hørt om flere som har blitt spådd små barn, men fått over snittet store feks :) men klart, symfysemål + flere ekstra UL bør jo gi en OK pekepinn. Det gjorde det her i allefall.

Update herifra: Babyen er estimert til å være 7% mindre enn gj.snittet. Egentlig ikke stort nok avvik for å bli innkalt til ny ultralyd, men grunnet forrige svangerskap så får jeg ny time om 5 uker :)

Update herifra: Babyen er estimert til å være 7% mindre enn gj.snittet. Egentlig ikke stort nok avvik for å bli innkalt til ny ultralyd, men grunnet forrige svangerskap så får jeg ny time om 5 uker :)

Så bra de følger med og tar tidligere erfaringer på alvor :) Det går nok helt fint :D Symfysemålene mine har flatet ut, så føler det er lenge til uke 32.. Men får ha troen på at alt går fint :)

Ja, man går liksom bare og venter på neste kontroll :-P

Jeg trøster meg med at storesøster er frisk og flott til tross for at hun var en liten miniatyrbaby. Bare litt ekstra stress i starten, med amming, blodsukker og gulsot :)

Storebror her var -7% i uke 29. Han var 3230 g da han ble født 5 dager på overtid. Trengte ikke noe ekstra kontroller pga det.

Så bra de følger med og tar tidligere erfaringer på alvor :) Det går nok helt fint :D Symfysemålene mine har flatet ut, så føler det er lenge til uke 32.. Men får ha troen på at alt går fint :)
Hvor lenge er det til u 32? Ekkelt når målene flater ut :-( du kjenner mye liv håper jeg!

Hvor lenge er det til u 32? Ekkelt når målene flater ut :-( du kjenner mye liv håper jeg!

Er 28+3 i dag, så godt over 3 uker til.. Men ja, kjenner masse liv om dagen :) Mer enn tidligere, faktisk! Viss det avtar ringer jeg nok rett til føden og ber om en sjekk :)

Er 28+3 i dag, så godt over 3 uker til.. Men ja, kjenner masse liv om dagen :) Mer enn tidligere, faktisk! Viss det avtar ringer jeg nok rett til føden og ber om en sjekk :)
Ja, det ville jeg gjort.. har bare vært økende liv her også de siste ukene :-)

Back
Topp