Erfaring med tøybleier?

Tulipan:)

Elsker forumet
Desemberlykke 2018
Januarlykke 2019
Vårspirene 2021
Noen som har brukt tøybleier og kan fortelle litt om erfaringer, hvilke merker, hvor kjøpe? nytt eller brukt? etc.:)

Har ikke erfaringer selv! Men er veldig nysgjerrig på området. Jeg lurer spesielt på hvordan man får dem helt rene? Og om man bruker noe spesielt i maskinen etter at man har vasket dem der?

Jeg har kjøpt nytt med første barnet, med tanke at de skal brukes til minst 2 barn. Har vask og tørkemaskin, så aio, de funker som engangs. Jeg gjør eliminasjon kommunikasjon med barna mine, setter dem på do eller over vask fra de ble født, slik blir det også lite bæsj i bleier.. Jeg er ikke streng med bruk, så det er en del engangs ute i farta eller til bhg siden de har nektet å bruke tøybleier der.. Så ikke noe stress, vasker alle nok ca hver 3.dag.

Jeg bruker tøybleier ❤️ Har brukt helt fra fødsel med førstemann. Etter tidenes bæsjelekkasje i senga første natta hjemme (med engangs) byttet jeg til tøy (som jeg hadde klart, men synes det var litt skummelt å begynne) og jeg har aldri angret! Det finnes veldig mange ulike bleietyper og merker, så det anbefales å prøve litt forskjellig for å se hva som passer dere og barnet.
Jeg har kjøpt noen dyre og noen billige bleier. Mest nytt, men også noe brukt.
I barnehagen bruker vi mest billige lommebleier fra Alvababy.

Når baby bare får mm kastes alt i maskinen og vaskes på 60 grader (viktig med kald skylling først). Etter innføring av fast føde bruker man gjerne ett engangsinnlegg i bleia som fanger opp bæsjen. Da kaster man enten papir og bæsj i søpla eller vipper bæsjen i do og kaster papiret i søpla.
Bare å spørre hvis dere lurer på noe :)

7983EC28-9CBB-4470-B373-6B95BC486526.jpeg
C3F788BE-AC0F-4192-9AD0-021801DB5E92.jpeg
Det beste med tøybleier er:
- Mindre lukt. Engangsbleier stinker i forhold!
(Kun lukt akkurat når man setter på vaska)
- Mindre søppel (ett bleiebarn produserer ca 1,5 tonn med søppel)
- De er fine å se på! ❤️
- De er bedre for barnas hud

Vis vedlegget 263117
Vis vedlegget 263119
Det beste med tøybleier er:
- Mindre lukt. Engangsbleier stinker i forhold!
(Kun lukt akkurat når man setter på vaska)
- Mindre søppel (ett bleiebarn produserer ca 1,5 tonn med søppel)
- De er fine å se på! ❤️
- De er bedre for barnas hud
Tusen takk for bilder og fyldig svar! :) Dette skal vi teste ut! akkurat bestilt meg truseinnlegg i tøy også nå. kjenner jeg får dårlig samvittighet for miljøet når jeg i denne perioden bruker 1 eller flere til dagen pga. utflod.. merker det godt på søppelet på badet :/

Jeg bruker tøybleier ❤️ Har brukt helt fra fødsel med førstemann. Etter tidenes bæsjelekkasje i senga første natta hjemme (med engangs) byttet jeg til tøy (som jeg hadde klart, men synes det var litt skummelt å begynne) og jeg har aldri angret! Det finnes veldig mange ulike bleietyper og merker, så det anbefales å prøve litt forskjellig for å se hva som passer dere og barnet.
Jeg har kjøpt noen dyre og noen billige bleier. Mest nytt, men også noe brukt.
I barnehagen bruker vi mest billige lommebleier fra Alvababy.

Når baby bare får mm kastes alt i maskinen og vaskes på 60 grader (viktig med kald skylling først). Etter innføring av fast føde bruker man gjerne ett engangsinnlegg i bleia som fanger opp bæsjen. Da kaster man enten papir og bæsj i søpla eller vipper bæsjen i do og kaster papiret i søpla.
Bare å spørre hvis dere lurer på noe :)

For et flott og informativt svar! :D Nå ble jeg mye klokere.

Brukte tøybleier en periode. Veldig enkelt å bruke og vaske. Mindre lukt enn engangsbleier og ikke noe avfall, men vi sluttet av følgende grunner:

1) Lekkasjer. Vi brukte veldig absorberende bleier og innlegg og jobbet skikkelig med å "tilpasse" bleia, men den holdt ikke tett alltid. Der har papir aldri sviktet oss.
2) Sammenlignet med papirbleie ble det rett og slett for stort og klumpete.Hos vårt barn hindret det noe bevegelsesfriheten. Her kan en kanskje velge nettere bleier.
3) Ble veldig varmt om sommeren med alle lagene med tøy (bleie+boostere+sperrelag)!!
4) Hvis en ikke kjøper brukt (anbefales) blir det svindyrt hvis en vil ha de nettere bleiene med mønster osv (de kan selvfølgelig brukes barn etter barn, og selges når en er ferdig, men vit at det er en dyr engangssum).
3) da vi ikke gikk "all in" med bruk av kun tøykluter, håndkle og våtposer ute, gikk ikke miljøregnestykket helt opp ved at vi vasket mye OG kastet søppel...

Brukte tøybleier en periode. Veldig enkelt å bruke og vaske. Mindre lukt enn engangsbleier og ikke noe avfall, men vi sluttet av følgende grunner:

1) Lekkasjer. Vi brukte veldig absorberende bleier og innlegg og jobbet skikkelig med å "tilpasse" bleia, men den holdt ikke tett alltid. Der har papir aldri sviktet oss.
2) Sammenlignet med papirbleie ble det rett og slett for stort og klumpete.Hos vårt barn hindret det noe bevegelsesfriheten. Her kan en kanskje velge nettere bleier.
3) Ble veldig varmt om sommeren med alle lagene med tøy (bleie+boostere+sperrelag)!!
4) Hvis en ikke kjøper brukt (anbefales) blir det svindyrt hvis en vil ha de nettere bleiene med mønster osv (de kan selvfølgelig brukes barn etter barn, og selges når en er ferdig, men vit at det er en dyr engangssum).
3) da vi ikke gikk "all in" med bruk av kun tøykluter, håndkle og våtposer ute, gikk ikke miljøregnestykket helt opp ved at vi vasket mye OG kastet søppel...
Da må jeg bare svare på noen av mine erfaringer på disse punktene sånn at vi får ulike perspektiver :)
1) Vi opplevde også litt tisselekkasjer i starten med tøybleier, men så og si aldri bæsjelekkasjer. Med engangs hadde vi nok hatt 3-4 bæsjelekkasjer til dagen :p foretrekker tisselekkasjer merker jeg ;)
2) bleiene er litt større ja, men med riktig passform er det ingen hindring for bevegelse. Vår gutt gikk da han var 11 mnd, så ingen hindring her i gården :)
3) Engangsbleier er faktisk tettere og varmere enn tøy, som puster..
4) Vi bruker mye «billige» kinableier fra Alvababy, som er både nette og fine bleier. Men ja, man blir litt hekta og da kan pengene fort få bein og gå på :p Men nå trenger jeg ikke å handle noe særlig til nestemann :)
5) Vi har også gått «all inn» og merker stor forskjell på søpla :) spesielt i starten når vi skiftet 10-15 bleier i døgnet :p

Så erfaringene er forskjellige som dere ser :)

Dere som har litt erfaring, hvilken type har dere gått for? Alt i ett eller alt i to eller noe helt annet? Hva anbefales til nyfødt og hva til de eldre? Vi tenker å starte med å kjøpe nyfødtstørrelser, så kjøper vi større hvis (forhåpentligvis når) det fungerer som forventet.

Dere som har litt erfaring, hvilken type har dere gått for? Alt i ett eller alt i to eller noe helt annet? Hva anbefales til nyfødt og hva til de eldre? Vi tenker å starte med å kjøpe nyfødtstørrelser, så kjøper vi større hvis (forhåpentligvis når) det fungerer som forventet.
Vi brukte mest brettebleier med cover til nyfødt. Mest fordi vi skiftet 10-15 bleier i døgnet og da blir det mindre vask enn med aio. Nyfødtbleier varer jo ikke så lenge heller, så det kan bli dyrt å kjøpe inn mange av de for en så kort periode. Men dette er veldig individuelt. Noen babyer bæsjer jo bare en gang i uka :p Vi kunne begynne med one size bleiene når han var ca 8-9 uker, men igjen veldig individuelt ;)
Nå bruker vi mest lommebleier og aio. Lommebleier i barnehagen, for da kan man putte i så mye innlegg som trengs og det er de som er mest like engangs når man tar på. Men vet at folk bruker aio også i bhg uten problemer.

Dessverre ikke prøvd disse.. hvor selges de?
gasungen.no [emoji1] de er ganske rimelige. Tenkte på å prøve de med bretteinnlegg inni. Har sett noen reviews og det virker som om folk er veldig fornøyd med de. Men kjempestas om noen her har erfaringer[emoji2]

Vi brukte mest brettebleier med cover til nyfødt. Mest fordi vi skiftet 10-15 bleier i døgnet og da blir det mindre vask enn med aio. Nyfødtbleier varer jo ikke så lenge heller, så det kan bli dyrt å kjøpe inn mange av de for en så kort periode. Men dette er veldig individuelt. Noen babyer bæsjer jo bare en gang i uka :p Vi kunne begynne med one size bleiene når han var ca 8-9 uker, men igjen veldig individuelt ;)
Nå bruker vi mest lommebleier og aio. Lommebleier i barnehagen, for da kan man putte i så mye innlegg som trengs og det er de som er mest like engangs når man tar på. Men vet at folk bruker aio også i bhg uten problemer.

Hvor mye trenger man ca som startpakke til brettebleiene? Mange cover?

gasungen.no [emoji1] de er ganske rimelige. Tenkte på å prøve de med bretteinnlegg inni. Har sett noen reviews og det virker som om folk er veldig fornøyd med de. Men kjempestas om noen her har erfaringer[emoji2]
De er sikkert gode de :) ellers så likte jeg nyfødtcoverene fra Milovia godt. Selges hos lillegullbleier.no

Hvor mye trenger man ca som startpakke til brettebleiene? Mange cover?
Tenker du kommer langt med ca 20 brettiser og 3-4 cover jeg :) og så ser du jo om det funker for dere. Jeg vasket ganske ofte i starten for da var jeg jo bare hjemme uansett og det fyltes opp fort ;) brettebleiene brukes jo til gulpekluter o.l også :)

Tenker du kommer langt med ca 20 brettiser og 3-4 cover jeg :) og så ser du jo om det funker for dere. Jeg vasket ganske ofte i starten for da var jeg jo bare hjemme uansett og det fyltes opp fort ;) brettebleiene brukes jo til gulpekluter o.l også :)

Fortsetter å spørre jeg, hva slags cover har du brukt? Jeg har litt lyst til å strikke selv (i lanolin så klart), i alle fall til starten, men klarer ikke helt å tro på at det faktisk holder?

Back
Topp