Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Tusen takk for bilder og fyldig svar! Dette skal vi teste ut! akkurat bestilt meg truseinnlegg i tøy også nå. kjenner jeg får dårlig samvittighet for miljøet når jeg i denne perioden bruker 1 eller flere til dagen pga. utflod.. merker det godt på søppelet på badet :/Vis vedlegget 263117
Vis vedlegget 263119
Det beste med tøybleier er:
- Mindre lukt. Engangsbleier stinker i forhold!
(Kun lukt akkurat når man setter på vaska)
- Mindre søppel (ett bleiebarn produserer ca 1,5 tonn med søppel)
- De er fine å se på!
- De er bedre for barnas hud
Jeg bruker tøybleier Har brukt helt fra fødsel med førstemann. Etter tidenes bæsjelekkasje i senga første natta hjemme (med engangs) byttet jeg til tøy (som jeg hadde klart, men synes det var litt skummelt å begynne) og jeg har aldri angret! Det finnes veldig mange ulike bleietyper og merker, så det anbefales å prøve litt forskjellig for å se hva som passer dere og barnet.
Jeg har kjøpt noen dyre og noen billige bleier. Mest nytt, men også noe brukt.
I barnehagen bruker vi mest billige lommebleier fra Alvababy.
Når baby bare får mm kastes alt i maskinen og vaskes på 60 grader (viktig med kald skylling først). Etter innføring av fast føde bruker man gjerne ett engangsinnlegg i bleia som fanger opp bæsjen. Da kaster man enten papir og bæsj i søpla eller vipper bæsjen i do og kaster papiret i søpla.
Bare å spørre hvis dere lurer på noe
Da må jeg bare svare på noen av mine erfaringer på disse punktene sånn at vi får ulike perspektiverBrukte tøybleier en periode. Veldig enkelt å bruke og vaske. Mindre lukt enn engangsbleier og ikke noe avfall, men vi sluttet av følgende grunner:
1) Lekkasjer. Vi brukte veldig absorberende bleier og innlegg og jobbet skikkelig med å "tilpasse" bleia, men den holdt ikke tett alltid. Der har papir aldri sviktet oss.
2) Sammenlignet med papirbleie ble det rett og slett for stort og klumpete.Hos vårt barn hindret det noe bevegelsesfriheten. Her kan en kanskje velge nettere bleier.
3) Ble veldig varmt om sommeren med alle lagene med tøy (bleie+boostere+sperrelag)!!
4) Hvis en ikke kjøper brukt (anbefales) blir det svindyrt hvis en vil ha de nettere bleiene med mønster osv (de kan selvfølgelig brukes barn etter barn, og selges når en er ferdig, men vit at det er en dyr engangssum).
3) da vi ikke gikk "all in" med bruk av kun tøykluter, håndkle og våtposer ute, gikk ikke miljøregnestykket helt opp ved at vi vasket mye OG kastet søppel...
Vi brukte mest brettebleier med cover til nyfødt. Mest fordi vi skiftet 10-15 bleier i døgnet og da blir det mindre vask enn med aio. Nyfødtbleier varer jo ikke så lenge heller, så det kan bli dyrt å kjøpe inn mange av de for en så kort periode. Men dette er veldig individuelt. Noen babyer bæsjer jo bare en gang i uka Vi kunne begynne med one size bleiene når han var ca 8-9 uker, men igjen veldig individueltDere som har litt erfaring, hvilken type har dere gått for? Alt i ett eller alt i to eller noe helt annet? Hva anbefales til nyfødt og hva til de eldre? Vi tenker å starte med å kjøpe nyfødtstørrelser, så kjøper vi større hvis (forhåpentligvis når) det fungerer som forventet.
Dessverre ikke prøvd disse.. hvor selges de?Jeg har lest om de fra Buttons. Noen som har erfaring med det merket??? [emoji4]
gasungen.no [emoji1] de er ganske rimelige. Tenkte på å prøve de med bretteinnlegg inni. Har sett noen reviews og det virker som om folk er veldig fornøyd med de. Men kjempestas om noen her har erfaringer[emoji2]Dessverre ikke prøvd disse.. hvor selges de?
Vi brukte mest brettebleier med cover til nyfødt. Mest fordi vi skiftet 10-15 bleier i døgnet og da blir det mindre vask enn med aio. Nyfødtbleier varer jo ikke så lenge heller, så det kan bli dyrt å kjøpe inn mange av de for en så kort periode. Men dette er veldig individuelt. Noen babyer bæsjer jo bare en gang i uka Vi kunne begynne med one size bleiene når han var ca 8-9 uker, men igjen veldig individuelt
Nå bruker vi mest lommebleier og aio. Lommebleier i barnehagen, for da kan man putte i så mye innlegg som trengs og det er de som er mest like engangs når man tar på. Men vet at folk bruker aio også i bhg uten problemer.
De er sikkert gode de ellers så likte jeg nyfødtcoverene fra Milovia godt. Selges hos lillegullbleier.nogasungen.no [emoji1] de er ganske rimelige. Tenkte på å prøve de med bretteinnlegg inni. Har sett noen reviews og det virker som om folk er veldig fornøyd med de. Men kjempestas om noen her har erfaringer[emoji2]
Tenker du kommer langt med ca 20 brettiser og 3-4 cover jeg og så ser du jo om det funker for dere. Jeg vasket ganske ofte i starten for da var jeg jo bare hjemme uansett og det fyltes opp fort brettebleiene brukes jo til gulpekluter o.l ogsåHvor mye trenger man ca som startpakke til brettebleiene? Mange cover?
Tenker du kommer langt med ca 20 brettiser og 3-4 cover jeg og så ser du jo om det funker for dere. Jeg vasket ganske ofte i starten for da var jeg jo bare hjemme uansett og det fyltes opp fort brettebleiene brukes jo til gulpekluter o.l også