Erfaring med Movikol junior

Fiiol

Gift med forumet
Assistert-jentene
Juliknøttene 2022
Baby har over lengre tid hatt treg mage, men virker ikke særlig plaget. Hun delammes, og etter at mengde mme har økt, har avføring blitt hardere. I det siste, etter introdusering av fast føde virker det som problemet har økt, og at hun ikke får tømt seg skikkelig. Vi fikk resept på movikol på 6-månederskontroll. Har andre erfaring med å gi dette til så små? Har baby godtatt smaken når det f.eks. er blandet ut i morsmelk? På apoteket sa de det kunne blandes i morsmelk, vann eller saft, til tross for at de visste alderen hennes, men jeg gir jo ikke gi saft til en så liten baby.
 
storesøster her har alltid slitt med magen fra hun var baby og fikk resept på movicol junior fra hun var 1,5-2år omtrent, så ikke så tidlig som din, men det har gått ned uten problem her, vi bare blandet det i vann og hun merker ingen forskjell på det og vanlig vann :p Vi opplever at det har hjulpet godt på fordøyelsen og holder stort sett problemet i sjakk. Vet ikke hvor lett det er å få ned på babyer

Vi prøvde først med kosthold (fiberrik, mye vann og sviske) når det ikke holdt ble det laktulose fra ca. 1 år, men det var en kamp å få ned og løste ikke problemet så movicol har hjulpet mye her og skulle gjerne ønsket vi hadde startet tidligere da hun allerede vegret seg for å bæsje fordi hun var redd for at set skulle gjøre vondt som gjorde problemet verre. Etter movicol har det bedret seg, men det tok tid.

Lykke til! Håper det hjelper :)
 
Takk så mye for svar, @Camillali Så bra dere har funnet ut hva som fungerer for dere! Jeg var så redd for å gi avføringsmiddel, og da var det betryggende å lese om din erfaring. Jeg kan oppdatere at jeg etter flere søk kom frem til denne siden https://eric.org.uk/how-to-use-macrogol-laxatives/ som gav god info om blandingsforhold, samt hvordan en skulle blande det (jeg løste pulver opp i vann, som jeg deretter tilsatte i mme). I tillegg var denne siden litt betryggende mtp. å gi Movikol i så ung alder. https://www.hvidovrehospital.dk/und...ng-af-spaedboern-op-til-6-maaneder-24089.aspx

^ I tilfelle andre skulle komme i samme situasjon.

Her gav svært lav dose Movikol effekt på dag tre, uten bivirkninger. Jeg trappet gradvis ned, før vi sluttet helt med det. Nå har jeg såvidt klart å identifisere hvilken mat som spiller på lag med magen hennes (som heldigvis blir bedre rustet etterhvert). Nå har hun så og si bæsjebleier daglig, endelig. Jeg ser frem til vi er helt ferdig med mme. Jeg opplever at mme alltid har vært tungt fordøyelig, og lite kompatibelt ved introduksjon av fast føde, særlig ift. mm. Håper til slutt å ende opp med å kun amme ved siden av det som gradvis vil bli mer mettende inntak av fast føde.
 
Takk for oppdatering! Vi er plutselig i samme båt :wacky: Her ser det ut som lillebror følger storesøsters mage og trenger movicol så har kommet i gang med det til han også (8mnd). Lav dose har effekt her også, og rett i vann fungerer bra da vi ikke gir mm/mme på flaske
 
Takk for oppdatering! Vi er plutselig i samme båt :wacky: Her ser det ut som lillebror følger storesøsters mage og trenger movicol så har kommet i gang med det til han også (8mnd). Lav dose har effekt her også, og rett i vann fungerer bra da vi ikke gir mm/mme på flaske
Håper det løsner fort. Hadde dere fått viderehenvisning for nærmere undersøkelser, før det ble anbefalt behandling med Movikol? Så bra det fungerer med kun vann, her er det litt av og på hvor interessert hun er i å drikke vann, foreløpig. Jeg trappet helt ned til så lite som 1/16 skje, og endatil da var det for løst. Føles litt kraftig ut for så små mager. Legen anbefalte startdose på 1/2 pose x 2 per dag og sa at vi kunne øke ved behov. Vi startet på 1/4 pose, som var mer enn nok. Jeg håper for vår og deres del at det bare er umodent tarmsystem som vil gå seg til. Nå når lillebror hos dere fikk det så tidlig, forebygges kanskje vegring og negative assosiasjoner, slik at det ikke forplanter seg til unødvendige lengre problemer.
 
Vi fikk ikke noe videre utredning, hverken med storesøster eller han. De mente det var unødvendig å utsette for blodprøver osv. siden det mest sannsynlig er bare hardt for magen med fast føde som svært mange barn har. Melkeproteinallergi blir jo fort lagt frem som en mulig årsak når det er magetrøbbel, men hun mente ikke det var stor grunn til å tro. Andre lavere terskel kosthold/aktivitet endringer har vi allerede forsøkt. Nå er fokuset bare på å behandle magen. Som du sier tenker vi også at vi bare får det inn så vi ikke skaper disse negative assosiasjonene med bæsjing og slipper unna det trøbbelet.

Satser på at det går seg til for alle sammen med tiden :)
 
Back
Topp