Erfaring med mme?

Juni16+desember18<3

Glad i forumet
Jeg har blitt enig i samråd med lege og jordmor at jeg ikke skal amme. Men nå som det nermer seg fødsel så kommer det jo veldig mange spørsmål rundt det her med mme. Har noen her erfaringer med hvilken type jeg burde prøve? Må jeg ha med selv inn på barsel? Er det noe man må tilsette mme for at det skal bli fullverdig? Hun skal få den aller første råmelken sånn at hun får de viktige næringsstoffene derfra. Men alt dette er veldig mye og veldig nytt for en førstegangs, så da er det så greit å ha alle dere flotte damene her inne å spørre :)

De har mme på barsel :)

Trenger ikke tilsette noe nei.

Kjøp flasker til et døgn, micro sterilisator er gull, slipper du å koke flaskene.
Ang mme må du prøve deg fram, eldste vår fikk hipp sin.
Må kjøpe de som er fra 0 Mnd.
Flaskekost er nødvendig, vannkoker med skjulte elementer, termos :)

NAN er det mange som prøver, men også mange som reagerer på.. Hipp er vel den jeg har skjønt er mildest for magen sånn sett :)
Sykehuset skal ha mme liggende :)

Mange bruker også malt i melka for magens del..

Flaskesterilisator og flaskekost er gull! Ha nok flasker så du har hvertfall for et døgn.. Dukker noe uforutsett opp så er det greit å ha noen flasker i reserve :)

De første mnd brukte vi nan ha 1 som er kjøpt på apoteket. Den skulle vise seg å være den mest skånsomme for magen. Det kan lønne seg å ha maltekstrakt i skapet for nan er litt mer å jobbe med for magen.

Har en del tips og triks. Så gjerne send meg en privat melding. :)

Takk for kjempe masse gode svar! Vi har allerede kjøpt sånn sterilisator og flaskebørste og en del flasker. Så stort sett klart. Men greit å ha alt på plass. Ifølge sykehuset viser hun jo tegn på å ikke ville være der inne så mye lengre:)

Ser ut som at du har fått en del tips og jeg signerer alle tipsene! Med storesøster brukte vi nan ha 1 fra apoteket. Vi kokte opp vann og fylte flaskene med ca antall ml vann hun brukte pr måltid og satte flaskene i kjøleskapet. Når vesla var sulten varmet vi det kokte vannet i mikroen, tilsatte pulver og voila. Kjempe enkelt når bebis plutselig var FRYKTELIG sulten og på nattestid :) Vi kjøpte også posjonsbeger for mme pulver. Gjorde det enkelt når vi var avgårde hos andre. Bare å dra med flaske med ferdig kokt vann og posjonsbegeret:)

Ser ut som at du har fått en del tips og jeg signerer alle tipsene! Med storesøster brukte vi nan ha 1 fra apoteket. Vi kokte opp vann og fylte flaskene med ca antall ml vann hun brukte pr måltid og satte flaskene i kjøleskapet. Når vesla var sulten varmet vi det kokte vannet i mikroen, tilsatte pulver og voila. Kjempe enkelt når bebis plutselig var FRYKTELIG sulten og på nattestid :) Vi kjøpte også posjonsbeger for mme pulver. Gjorde det enkelt når vi var avgårde hos andre. Bare å dra med flaske med ferdig kokt vann og posjonsbegeret:)

Takk for tips! Sånn porsjonsbeger hadde jeg ikke tenkt på!:)

På barsel har de som oftest en variant som heter "Nutramigen," som er den mildeste, som flest babyer tåler.
Det er ikke sikkert babyen tar flaske, men da lærer de deg hvordan du skal sprøytemate, eller begermate

Jeg anbefaler å være litt åpen for forslag hvis de foreslår å prøve amming på barsel, uansett hva dere har blitt enige om på forhånd, for det er helt annerledes enn det går an å forestille seg.
Du kan alltids bare slutte igjen om det ikke funker for deg.

Jeg har aldri brukt mme annet enn for kos da sønnen min var godt i gang med fast føde, men hvis jeg blir nødt til å bruke det neste gang, kommer vi til å kjøpe en sånn vannkoker:
http://www.kjokkenutstyr.net/kitchenaid-vannkoker/
Jeg kan ikke se for meg hvordan jeg skulle orket å stå opp om natten også vente på vannkokeren, for så å kjøle vannet ned med en hylende baby på armen. :P

Vi brukte hipp hele tiden og det funket veldig fint. Kjøpte også mam sine antikolikkflasker. De skal hjelpe på at ungen ikke svelger så mye luft. Også er de veldig greie da de kan steriliseres i microen uten noen flaskesterilisator eller ekstra utstyr.
Men vi kjøpte mam sin microsterilisator for da kunne vi sterilisere flere flasker om gangen.
Kostet 350kr tror jeg så ikke all verdens.

Men ja, hadde litt malt i melka hver kveld og har du en oppegående hs kan hun kanskje vise deg hvordan du kan massere magen til babyen hvis den skulle bli forstoppet.

På barsel har de som oftest en variant som heter "Nutramigen," som er den mildeste, som flest babyer tåler.
Det er ikke sikkert babyen tar flaske, men da lærer de deg hvordan du skal sprøytemate, eller begermate

Jeg anbefaler å være litt åpen for forslag hvis de foreslår å prøve amming på barsel, uansett hva dere har blitt enige om på forhånd, for det er helt annerledes enn det går an å forestille seg.
Du kan alltids bare slutte igjen om det ikke funker for deg.

Jeg har aldri brukt mme annet enn for kos da sønnen min var godt i gang med fast føde, men hvis jeg blir nødt til å bruke det neste gang, kommer vi til å kjøpe en sånn vannkoker:
http://www.kjokkenutstyr.net/kitchenaid-vannkoker/
Jeg kan ikke se for meg hvordan jeg skulle orket å stå opp om natten også vente på vannkokeren, for så å kjøle vannet ned med en hylende baby på armen. :P

Skal ikke amme da jeg må starte på medisiner som går over i melken så blir mme men har sagt ifra at jeg vil gi henne den første råmelken først og så stopper de produksjonen min.
Den så kjempe kjekk ut! Sånn har vi tenkt litt også, og samme med sånn sterilisator så ikke vi trenger å stå å koke flasker hele tiden :P

Skal ikke amme da jeg må starte på medisiner som går over i melken så blir mme men har sagt ifra at jeg vil gi henne den første råmelken først og så stopper de produksjonen min.
Den så kjempe kjekk ut! Sånn har vi tenkt litt også, og samme med sånn sterilisator så ikke vi trenger å stå å koke flasker hele tiden :p

Ah, skjønner. ;)

Ville bare tipse, da mange tror de ikke vil klare å amme, eller vil synes det er ekkelt f.eks.

Flott at du vil håndmelke og gi råmelken da, det er jo supert! :)

Ah, skjønner. ;)

Ville bare tipse, da mange tror de ikke vil klare å amme, eller vil synes det er ekkelt f.eks.

Flott at du vil håndmelke og gi råmelken da, det er jo supert! :)

Ja, når/hvis vi får en til kommer jeg til å ville prøve å amme. Ble bare ikke sånn denne gangen:) men mat skal hun da få ;) ja, hørt alle helsefordelene med å få gitt råmelken. Så det skal hun ha!:)

Prøv dere frem ang merke :-) vi brukte Nan HA 1 fra apoteket første månedene, for så å gå over til Hipp sin mme. Funket bra for magen hans. Hipp er billig og økologisk, så vinn vinn :-) Ang flasker osv hadde vi 5-6 stk. Vi kokte opp vann og fylte opp flaskene til 60% ca av det han drakk pr måltid, og satte klart i kjøleskapet. Da han skulle ha mat, kokte vi bare opp vann og fylte på resten med varmt vann, så temperaturen ble slik at han kunne få melka med engang. Slapp å stå å kjøle ned osv. Slik gikk ting lettere på natt også. Man finner sine metoder etterhvert :-) hilsen ei som har 2 flaskebarn.

Er det en flaske type jeg anbefaler så er det Dr Brown flaskene som er anti kolikk flasker. Svelger mye mindre luft og har brukt de på begge mine to små :)

Med min første brukte vi Collett, men ikke alle som selger den mme merket. Men den er mye lettere for magen en Nan.

På sykehuset hos oss har de nan som standard mme. Min skal få nutramigen pga mye melkeallergi i familien, så det er allerede avklart med barnelegen der.
Ellers har jeg forstått at hipp er mest skånsom som flere her sier :)
Jeg vil også veldig gjerne gi råmelka til mini, men ble anbefalt å la vær å stimulere sånn at det kom minst mulig melk hos meg. De har slutta å gi medisiner for å stoppe melka her, pga sterke og alvorlige bivirkninger, spes psykisk. Så jeg forventer meg et lite H... i dagene melkesprengen kommer :(
Kommer du til å få medisiner for å stoppe melka? Jeg gruer meg helt sinnsykt til akkurat det der, forventa å få medisiner...

På sykehuset hos oss har de nan som standard mme. Min skal få nutramigen pga mye melkeallergi i familien, så det er allerede avklart med barnelegen der.
Ellers har jeg forstått at hipp er mest skånsom som flere her sier :)
Jeg vil også veldig gjerne gi råmelka til mini, men ble anbefalt å la vær å stimulere sånn at det kom minst mulig melk hos meg. De har slutta å gi medisiner for å stoppe melka her, pga sterke og alvorlige bivirkninger, spes psykisk. Så jeg forventer meg et lite H... i dagene melkesprengen kommer :(
Kommer du til å få medisiner for å stoppe melka? Jeg gruer meg helt sinnsykt til akkurat det der, forventa å få medisiner...
Vi må også følge med da vi begge er laktoseintolerante, men fått beskjed om å starte med vanlig og ta det derfra.

Ja, fikk beskjed om at det ikke var noe problem å gi henne første råmelken rett etter fødsel, men så får jeg to piller ca 2 timer etterpå. De nevnte ingenting om bivirkninger her !:s hvor skal du føde?

Vi må også følge med da vi begge er laktoseintolerante, men fått beskjed om å starte med vanlig og ta det derfra.

Ja, fikk beskjed om at det ikke var noe problem å gi henne første råmelken rett etter fødsel, men så får jeg to piller ca 2 timer etterpå. De nevnte ingenting om bivirkninger her !:s hvor skal du føde?
Sykehuset Telemark, skien. Du da?

Hvis du googler litt finner du info om type bivirkninger, men det finnes jo forskjellige typer, du vet kanskje ikke hva den medisinen du får heter?

Jeg måtte slutte å amme storesøster da hun var 2,5 uke sist, og da fikk jeg medisiner av fastlegen, men det er en annen type enn den som ble gitt rett etter fødsel. Det jeg merka av bivirkninger på akkurat den var ekstrem svimmelhet. Turde ikke ta medisinen når jeg var alene med babyen tilfelle jeg skulle gå i bakken. Parlodel heter den, men du får en annen på sykehuset mener jeg.

Fikk beskjed om å ta med noen stramme treningsbher, og stimulere minst mulig. Kunne dusje i varmt vann og presse ut noen få dråper om det ble for ille. Symptomer på brystbetennelse var å forvente, men det skulle gå over etter noen dager. Gruer meg vilt, har slitt så med det med de tre andre. Sikker på jeg får betennelse på ordentlig og må til med antibiotika :(

Sykehuset Telemark, skien. Du da?

Hvis du googler litt finner du info om type bivirkninger, men det finnes jo forskjellige typer, du vet kanskje ikke hva den medisinen du får heter?

Jeg måtte slutte å amme storesøster da hun var 2,5 uke sist, og da fikk jeg medisiner av fastlegen, men det er en annen type enn den som ble gitt rett etter fødsel. Det jeg merka av bivirkninger på akkurat den var ekstrem svimmelhet. Turde ikke ta medisinen når jeg var alene med babyen tilfelle jeg skulle gå i bakken. Parlodel heter den, men du får en annen på sykehuset mener jeg.

Fikk beskjed om å ta med noen stramme treningsbher, og stimulere minst mulig. Kunne dusje i varmt vann og presse ut noen få dråper om det ble for ille. Symptomer på brystbetennelse var å forvente, men det skulle gå over etter noen dager. Gruer meg vilt, har slitt så med det med de tre andre. Sikker på jeg får betennelse på ordentlig og må til med antibiotika :(
Sykehuset i Vestfold, Tønsberg. Nei, ikke sikker på hva den heter men forsto det var en sånn som ikke funker med mindre man tar den rett etter fødsel. Så satser på at den gjør jobben sin. Synes jo det er litt skummelt å skulle stoppe det også, men bedre enn å gå rundt å ha vondt hele tiden fordi jeg ikke får tømt. Håper virkelig du slipper det ja! Får krysse fingrene for at alt går som det skal:)

Back
Topp