Er det noen som har hatt planlagt keisersnitt tidligere og som har lyst til å dele litt erfaringer rundt dette? Hvordan var tiden etterpå, spesielt om dere hadde barn fra før.. Og hvordan opplevdes det eventuelt å ta keisersnitt fremfor å føde?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Jeg hadde et planlagt keisersnitt med datteren min for 6 år siden. Hun lå i seteleie, og jeg ønsket det selv. Opplevelsen var alt i alt god. Var jo våken under hele operasjonen. Eneste ulempen er at jeg kom meg veldig tregt dagene etter. Man har jo et ganske heavy operasjonssår! Godt med morfonsprøyte noen dager da det var på sitt vondeste! Det var veldig merkelig følelse da de skar i magen og dro åpningen større, for jeg kjente det, uten at det var vondt!
Takk for svar Måtte du være lenge på sykehuset etterpå? Kunne du løfte og holde babyen selv den første tiden, eller måtte du ha hjelp til det? Isj, det hørtes litt ekkelt ut ja..
Jeg kunne løfte babyen selv ja. Eller første dagene lå jeg mest i sengen, så samboeren løftet den opp til meg. Men kunne ikke løfte noe tyngre enn babyen flere uker etterpå. Jeg var på sykehuset akkurat i 7 dager. Da tror jeg de var lei meg der..Takk for svar Måtte du være lenge på sykehuset etterpå? Kunne du løfte og holde babyen selv den første tiden, eller måtte du ha hjelp til det? Isj, det hørtes litt ekkelt ut ja..
Jeg har hatt to ks. Ett planlagt og ett hastesnitt. Jeg har bare gode erfaringer. De første tre dagene er det kjempe vondt, men så blir det mye bedre. Jeg har vært på beina etter 6-7 timer. Tatt smertestillende først. Viktig at du tar smertestillende regelmessig for å unngå toppene. Jeg kunne fint løfte barnet, skifte på det osv. Det er vondt å bøye seg, reise seg, sette seg. Så mannen, eller noen av de som jobbet på avd. Måtte gi meg barnet når jeg skulle amme de første dagene. Lå på sykehuset i 5 dager med første. Noen flere dager med nr 2 for han lå på nyfødt intensiven. Jeg fikk beskjed om at 5 dager var normalen.
Men må være forsiktig med å løfte de første 6 ukene. Derfor måtte jeg ha hjelp med å levere og hente i barnehagen.
Man må også være klar over eventuelle komplikasjoner som kan oppstå. Som eks. Blodpropper, infeksjoner
Jeg hadde spinalbedøvelse begge gangene. Det jeg ikke hadde tenkt over var at beina var helt bedøvd. Kunne ikke kjenne de og ikke løfte på de. Ubehagelig ! Mange sier at de kan kjenne at de skjærer, men det gjør ikke vondt. Når de skal ta ut babyen, så lener de seg på magen din. Jeg kjente at de dro og dytta.
Lykke til med valget. Jeg blir nødt til å ha ks denne gangen også. Har man hatt to ks, så får man ikke lov til å føde. Og jeg gruer meg ikke
Jeg hadde keisersnitt med gutten vår. Fikk vite at han var i seteleie over ett døgn etter at vannet gikk. Så ble planlagt KS med 3 timers varsel.
Jeg var uheldig under selve KS, fikk ganske mange bivirkninger av spinalbedøvelsen. Hadde en del blodtrykksfall. Når gutten var ute fikk jeg hilse på han, men måtte sende de vekk da jeg hadde nok med meg selv. Mannen og sønnen kom ned til overvåkningen. Var på rommet vel 2-3timer etterpå. Jeg kjente at dem romstrerte i magen, men hadde null smerter. Var i grunn en litt rar følelse.
Jeg kunne ikke holde eller være med på stell av gutten de første to dagene. Jordmora måtte hjelpe meg i dusjen dagen etterpå. Problemet mitt var at jeg fikk ikke smertestillende ofte nok. Jeg er uheldig hvor smertestillende har kortere virkningstid enn normalt. Så jeg hadde mye vondt, hvis jeg må ha KS nå kommer jeg til å forklare dette og be om smertestillende oftere.
Var på sykehuset i 7 dager, og tok vel enda en uke eller to før jeg begynte å føle meg noen lunde uten noen form for smerte.
Vet det er mange ulike erfaringer med
KS. Jeg var uheldig og vi begge fikk en tøff start... Men tilfellet mitt gjorde at hvis jeg hadde valgt å føde vaginalt så ville det mest sannsynlig ha endt i hastesnitt med kanskje en ikke fullt så frisk gutt som jeg har i dag...
Hadde jeg fått velge ville jeg ikke ta KS på nytt. MEN er det fare for meg eller barnet så ville jeg ikke ha nølt.
Den første mnd er verdt det for å ha et friskt barn!!
Tusen takk for svar Det høres ut som at du var ganske uheldig ja.. -og det kan man jo være både ved keisersnitt og vanlig fødsel.. Selv om det ikke er optimalt, kan det kanskje være et alternativ å bli lagt i narkose?
Kan man amme etter keisersnitt..? Hvis man får så mye smertestillende..?