Erfaring med gulsott.....?

*BabyFjått<3*

Betatt av forumet
Januarskatter 2015
Noen?!
Hadde gulsott på mi første, men åtte år siden så gått i glemmeboka.. Hun hadde ganske mye gulsott i tillegg, så vistes veldig.
Setter dumme tanker i hodet mitt og finner "feil" og riktigheter med at mi har gulsott nå, meeen dog.. Syns ikke hun ser gul ut på øye, men ser jeg godt nok... Så sto det på nett at de kan være gul i slimhinner, munnen også.. Og det syns jeg hun er, men er det det eller kan det være etter amming og gulping?!
Virker ikke gul i huden, men den der gulfargen er vanskelig farge altså....
Hun er også ganske vanskelig å vekke når hun sover, men hun spiser godt, og er våken en time uten problemet med både kommunikasjon med blikk og gråt. Gråter også lite egentli..
Har et stykke å kjøre til jordmor, så ville spørre her før man evt tar turen. Jordmor sine svar hjalp like lite som internett :p

De måler slik på sykehuset før dere får dra hjem. Hva sa dem der?

min første hadde gulsoltt.. han var veldig gyllen i huden ganske lenge til han var flere mnder faktisk.. og han var også litt gulig i øyne .. han var en natt i ''solarium'' eller hva det kalles :p. Han min Sov utrolig mye og tungt.. måtte vekkes for mat.. ikke lett å si om de jente har det.. men hun kan jo ha litt og alikevell ikke ha så høyt billirubin nivå at hun trengte behandling med lys.. sytnes ikke det høres ut hvordan du skriver at ho har det ? :)

De måler slik på sykehuset før dere får dra hjem. Hva sa dem der?
På sykehuset hos oss måles det bare ved mistanke om at baby har det... Hvis ikke tas ikke gulsot-prøve av baby :)

På sykehuset hos oss måles det bare ved mistanke om at baby har det... Hvis ikke tas ikke gulsot-prøve av baby :)
Ta deg en tur tilbake på barsel og be dem sjekke da.... Du trenger ikke ringe først engang. Det tar bare noen sekunder.

Begge mine har hatt gulsot. Sistemann har mye mer enn storesøster. Han er helt gyllun i huden og gul i slimhinner, men ikke i øyene. Han er vanskelig og vekke, men spiser ganske godt. Han ligger under grensen til behandling, men fått beskjed om at hvis han blir gul i øyene eller mer slapp og vanskelig og få i mat så skal vi ta han med på barsel for behandling :)

Astrid hadde gulsot. De målte bilirubinnivåene fra dag én pga at hun var prematur pluss lav fødselsvekt. Hun lå hele tiden under grensa for lysbehandling, så det trengte hun ikke. Likevel var hun såpass gul at man så det på huden og det (ikke så) hvite i øyet. Vi måtte tilbake på barselpoliklinikk tre ganger etter hjemreise før de var såpass fornøyde med bilirubinverdiene at vi ikke trengte komme tilbake. Nå er hun 16 dager, og er ikke gul lenger. De på sykehuset var veldig opptatt av at hun skulle spise nok, for det var visst viktig i forhold til å bli kvitt gulsoten. I tillegg så har vi lagt henne i dagslys.

Back
Topp