Erfaring med folliklene og størrelse?

N

Nysgjerrigper

Guest
Hei! Jeg sniker meg inn her med et spørsmål som kanskje noen kan svare på...

Jeg var hos gyn på dag 13, og han målte folliklene til 6mm og mente EL hadde vært.

Er det noen som har mål jevnlig igjennom syklusen og har erfaring med hva som «normal» størrelse etter EL eller i lutealfasen? Skal ærlig innrømme at jeg ble sjokkert da han sa EL hadde vært så tidlig. Går på Letrozol, og har ikke hatt det så tidlig før + el testen ga smilefjes samme dag som jeg var hos gyn. Ble bekymret for at alt bare var surr...

Er i dag på dag 30 og har enda ikke fått mens, heller ikke positiv test. Lutealfasen er da i dag på 17(?) dager, noe som også virker veldig langt for meg.

Ble mye spørsmål her nå, men herlighet så vanskelig det er å forstå seg på kroppen av og til. Håper noen kan svare med sine tanker eller erfaringer. Setter stor pris på det :)
 
Sikker på at han målte folikkelen til 6 mm? Kan det være livmorsslimhinnenhan målte til 6 mm? En moden folikkel er på rundt 18-21 mm ved eggløsning.

Jeg vet ikke hva som skjer med folikkelen etter eggløsning, om den synker i størrelse igjen, men kanskje noen andre vet?

Siden du enda ikke har fått mensen er det vel en sjanse for at du hadde EL senere eller ikke hadde EL i det hele tatt. Har du målt progesteron?
 
Så vidt jeg har forstått ødelegges sprekker follikkelen etter eggløsning og fylles ofte med væske. Tror dette heter corpus luteum (det gule legemet). Min gynekolog kunne derfor se at jeg mest sannsynlig hadde hatt eggløsning pga måten dette så ut på UL, selv om jeg hadde andre gjenværende follikler som ikke hadde sprukket.
 
Har lest litt rundt dette då eg på CD 17 etter MA var på UL og fekk målt ein folikkel til 23mm. Fekk ikkje EL før 2dager etterpå. Har veldig kort LH topp og mistenker at egget slippes kjapt. Har lest om fleire der gynekolog har bommet med sine antagelser om str. Sagt EL har vært, men så blir dei gravide etter likevell..
Ein folikkel krymper sammen og blir til det gule legemer etter EL, og når baby begynner å produsere hCG fortsetter den å produsere hormomer til morkaka tar over :)
 
Back
Topp