Erfaring med fødebrev?

Pixiee

Gift med forumet
Januarlykke 2020
Prøver å få ned på papiret hva jeg ønsker og tenker angående fødsel. Det er snart 10 år siden sist jeg fødte og tenker ting har sikkert forandret seg og. Lurte på om noen hadde noen tips som kan være lurt å få meg i brevet eller ting jeg bør tenke over?? :anyone

• Ønsker sen avnavling
  • Ønsker først og fremst å bruke badekar, lystgass og varmeputer som smertelindring
  • Jeg vil ha fred og ro når jeg skal amme, ønsker ikke innblanding hvis ikke jeg selv spør
  • Om det er noe galt med barnet vil jeg vite det og ikke at dere går rundt grøten
  • Jeg ønsker å filme fødselen, lar det seg gjøre?
  • Jeg vil gjerne ha klyster når jeg kommer fram
  • Jeg ønsker å se/kjenne på morkaken og navlestrengen og at den prosessen fra fødsel er over og til de går ut av rommet skal gå rolig for seg
  • Kan noen ta bilder av oss tre når ungen først kommer ut?
  • Jeg fryser vanligvis, så vil heller ha det for varmt enn for kaldt på rommet. Kommer til å anstrenge meg masse om det er for kaldt
  • Jeg TRENGER å bli fortalt hva som skjer hele tiden, ta tak i meg og sørg for at jeg får med meg det dere sier og gir dere bekreftelse på at ting er mottatt.
  • Vernix laget, ikke fjern det
  • Ikke flomlys på føderommet

https://www.babyverden.no/Fodsel/Foedselsforberedelser/Skriv-et-fodebrev/

Jeg brukte overskriftene i denne når jeg skrev mitt også tok jeg bort de punktene jeg ikke brydde meg med. Punkt som var viktig for meg:

God kommunikasjon
Prøve å unngå medikamentell smertelindring
Frem til pressriene ønsker jeg bare jordmor og samboer i rommet.
Ønsker ikke å se morkaken
Ønsker en rolig atmosfære med tydelig kommunikasjon om fremgang og evt andre ting.

Ett viktig punkt for meg var tidligere fødsler da jeg har to premature styrtfødsler bak meg så har jeg en del ønsker knyttet til rutiner om det er en prematur igjen. Blant annet om jeg skal ha riebelte under fødsel ønsker jeg å ha pause for å bevege meg.

I tillegg litt om fars rolle/ønske om å hjelpe til under fødsel der han kan.

Har litt på noen av de andre men dette er hva som jeg føler er viktig

Har sliti skikkelig med hva jeg skulle skrive i mitt fødebrev, det begynner jo å nærme seg nå:nailbiting:
Men tror jeg har fått det ferdig nå, lista mi ble slik:

Fødebrev:
  • Ønsker ikke bruke medikamentell smertelindring, men først og fremst å bruke badekar og varmeputer som smertelindring.
  • Vil veldig gjerne føde i badekar.
  • Tror jeg vil ha klyster når jeg kommer på sykehuset, men hvertfall snakke om det.
  • Trenger å bli fortalt tydelig hva som skjer, for klarer kanskje ikke få med meg så mye av hva som blir sagt osv.
  • Vil gjerne at mannen får spørsmål om å klippe navlestrengen, men at han velger selv der og da om han vil.
  • Jeg ønsker ikke å se morkaken og vil helst ikke at mannen skal se den heller.
  • Har hatt en brystreduksjon, så det kan være en mulighet for at jeg ikke kan amme, eller at det kan bli litt ekstra vanskelig.
  • Jeg vil gjerne ha det litt rolig etter fødsel, ikke mye mas eller folk.
  • Sist, men ikke minst, jeg vil gjerne at noen kunne tatt ett bilde av oss tre når barnet er født?
Henta mye fra brevet ditt -«Vil ha en baby til», lista di hjalp mye! :happy:

Back
Topp