Erfaring med epidural?

Ancita

Glad i forumet
Vil helst høre godt opplevelser av epidural.
Jeg hadde ingen bedøvelse sist fordi jeg var redd for å sette den, hadde hørt så mye skummelt.
Men vurderer den nå, vil helst unngå smerte vist jeg kan liksom[:)]

Smerte kan du nok ikke unngå desverre. Men jeg har gode erfaringer med epidural, var litt vondt og ta den, men absolutt verdt det. [:)]

EPIDURAL

Var redningen for meg!

Epiduralen var GULL for meg. Lystgassen funket ikke, jeg ble bare hysterisk og ekstremt dårlig og stresset av den. Det var så godt å endelig få epidural, så jeg fikk slappet litt av. Hos meg hjalp den kun på de vanlige riene, og når jeg ble satt på drypp, kjente jeg riene mer og mer. Den hadde ingen innvirkning på pressriene, så de kjente jeg ganske godt [8D]

ORIGINAL: Chinchilla

EPIDURAL

Var redningen for meg!

kjente ikke at de satt epiduralen engang!! Den var gull verdt for meg. Fikk slappe av en times tid, og da var jeg klar for resten [:D]
Men den er jo ikke en vidundermedisin som gjør resten av fødselen smertefri da. Ofte blir den gitt som en "pause". Jeg fikk drypp for å få bedre rier etterpå. Da ble det verre og verre (vondere) for hver rie[8D]

Jeg fikk epidural pga seteleie, ville egentlig ikke for jeg hadde lyst til å "kjenne litt mer" på riene (kom inn på føden til sjekk med 5 cm åpning uten å kjenne/skjønne at jeg var i fødsel) før de satte den, men pga jeg hadde åpnet meg så fort uten å kjenne noe satte de den med en gang. De måtte stikke 2 ganger før den satt, etterpå kunne jeg gå helt ok, kjente at magen strammet seg men hadde ikke vondt.. Senere i fødselen med maks drypp på kjentes det godt påtross av epidural så den tar ikke vekk ALL smerte nei...

Jeg elsker epidural [:)][:)][:)]
Hadde epidural under første fødsel, den hjalp både på åpniingsriene og pressriene. Ikke var det vondt å ta den heller [:)]
Under andre fødsel kom anestesilegen for sent til at jeg kunne få epidural og det var veldig mye vondere ja [&:]

Åhh er det jeg har hørt. At man ikke kjenner noenting.. Så en fødsel en gang med en som hadde epidual og hun så ganske avslappet ut. Men så lenge den tar vekk litt av smertene er det godt nok.
Sist hadde jeg saltvannspappler og fikk slappet av en halvtime uten rier, men de gjorde vondere enn hele fødselen til sammen..

Jeg kjente ikke at epiduralen blei satt i det hele tatt, men var litt uheldig med plasseringen.
Den tok ikke smerten, men stakk av med beina mine[8D]
Det skjer ikke ofte, men er rgeit å tenke at den kanskje ikke har den virkningen du vil.
Trykkingen og når babyen skal ut kjenner du uansett.

ORIGINAL: Ancita

Åhh er det jeg har hørt. At man ikke kjenner noenting.. Så en fødsel en gang med en som hadde epidual og hun så ganske avslappet ut. Men så lenge den tar vekk litt av smertene er det godt nok.
Sist hadde jeg saltvannspappler og fikk slappet av en halvtime uten rier, men de gjorde vondere enn hele fødselen til sammen..

Da er man heldig tror jeg.
Det gjorde vondt med epidural også, men ikke så vondt som det gjør uten.

Det beste som har skjedd med kroppen min noen gang! [8D][:)]

Gjorde ikke vondt å sette den, og det var en helt syk følelse når jeg kjente den begynte å virke.. Som å få iskaldt vann skylt gjennom alle blodårene i kroppen. Sov meg gjennom 3-4 timer med rier etterpå! [:D] 
Full effekt her!

Epidural er deilig[:)]
Merket ikke at den ble satt engang! Da jeg sa "sånn,jeg er klar", svarte legen "fint det,men jeg er ferdig" [8D]
Skal hvertfall ha det igjen!

Fødselene gikk mye bedre uten. Tok kanksje litt av smertene, men på meg funka det dårlig[:'(] 

Hadde jeg ikke fått epidural, hadde det nok endt i hasteks. Såååeeeeh... Lett valg for min del[:)] Har kun positivt å si.

Den var det verste jeg har vært med på, og jeg skal ikke under noen omstendigheter i nærheten av epiduralen igjen!! [&:][:'(]

Jeg lå på siden i nesten en time mens to anestesileger prøvde å stikke. Ingen av de lyktes, så jeg endte med 9 stikkmerker på ryggen, haugevis av smerter der i etterkant og et heller ukoselig minne fra den. Først prøvde han ene legen å stikke 4-5 ganger, og ringte på en annen da han ikke fikk det til. Kunne han ikke bare gitt seg der liksom? Det var ikke akkurat behagelig å måtte ligge stille heller med supervonde rier! [:@]

I etterkant har både jeg og mannen lurt på hvorfor ikke jeg ble sint på dem og bad dem pelle seg til helvete vekk, for det var det jordmora endte opp med å gjøre[8D] det virket liksom ikke som om noen av dem hadde tenkt å gi seg før de fikk det til (de traff ikke spinalrommet mitt), men hun ble til slutt så sinna at hun bad dem kutte ut på flekken, og stod og skjente på dem utenfor døra[8D] hun bad meg om unnskyldning maaange ganger etterpå, for det var egentlig hun som "presset" litt på for at jeg skulle ha den - jeg ville i ut.pkt ikke ha epidural pga sprøyteskrekken min.. Den ble ikke mindre av dette, for å si det sånn[8D] Så takke meg til lystgassen, den blir nok min gode venn neste fødsel også[;)]

Æ har sprøyteskrekk fra HÆLVETTE men kjent absolutt ikke nå te å sætt epiduralen pga sterke ria.. va jo derfor epiduralen vart satt i utgangpunktet[;)] Æ fikk heilt perfekt mengde med epidural også.. mista smertan fra rian, men kjent aillt av nedpress osv... så pressria'n og det å press ut gutn kjent æ vældi godt (nå æ ønska også.. villa itj ligg å press uten å ha pressria osv..)

Einaste "negative" va at rian mine ble mindre effektiv..men da vart æ jo satt på drypp så va d foill fart igjen.. ikke på problem![;)]

Fantastsik! Kjente ikke att den ble satt, og eg kjente nesten ikke pressriene, og heller ikke at gutten kom ut! Så for min del var det fantastisk og den tok alle smertene! Og eg skal ha det igjen neste gang ;)

Jeg kjente nesten ingenting med epidural, bare nedpress (og etter konstante smerter i noen timer var det nesten godt). Jeg slappet av og var meg selv igjen. Jeg gikk fra 3 1/2 cm og uendret åpning før til 9 cm på 3 timer etter, så epiduralen hjalp meg veldig. Eneste minuset var at jeg aldri kjente pressriene mine. Kjente sviingen da, men det gikk jo over så fort ungen var ute. Men han epidural mannen altså (han vil for alltid være det for meg), hadde han ikke hatt det så travelt, hadde han fått en klem [;)][8D]

Back
Topp