Erfaring med eksem?

Ranveig!

Forumet er livet
Aprillykke 2016
Lille (no drøyt 3 1/2) hadde litt eksem på baken som baby. Brukte tøybleier og dagen og eingongsbleier om natta, eksemet blei vekke då vi gjekk over til tøybleier 100%. Etter det såg vi ikkje noko eksem på nesten tre år.

No for eit par mnd sidan fekk ho ein liten tørr flekk på eine hofta. Den blei større og større (til ca 5x3 cm). Behandla med hydrokortison og det blei bedre, men med det same vi slutta blei det verre igjen. Prøver no Dexem og det fungerar litt, men eksemet blir ikkje heilt vekke. Skal heller ikkje bruke den i meir enn 30 dagar samanhengande og det nærmar seg det no. Smører ellers hyppig med Miniderm (som der det som har fungert best mot kløande hud utan utslett, som ho har vore plaga med alltid).

Dei siste par vekene har det no dukka opp fire nye, små flekkar og eg ser for meg at dei vil bli like store som den første.

Kva gjer dåke andre som har (barn med) eksem? Er det mulig å bli symptomfri ved å forebygge? Og korleis behandlar dåke eksemet? Plagar det barnet? Er det sannsynleg at det sprer seg utover kroppen når ein først har fått det? Eg er ganske grøn på dette, og tar i mot tips med glede...

vask alt av klærne hennes med neutral eller annet som er bra for de med omfintlig hud. Vi bruker blenda hvit og neutral tøymykner. Ikke ha såpe/olje i badevannet, smør med feit krem...  jeg har kjøpt en krem som heter pattekrem, trekkes fort inn i huden og er bra for de med atopisk eksem... koster 99kr for en svææær tube på venneslanetthandel.no   http://www.venneslanetthandel.no/productdetails.php?product=472

Mine har også tørre flekker, men er blitt myyye bedre etter at vi slutta med såpe i badevannet og smører med pattekremen, det er så og si borte...

*Aulile* skrev:
vask alt av klærne hennes med neutral eller annet som er bra for de med omfintlig hud. Vi bruker blenda hvit og neutral tøymykner. Ikke ha såpe/olje i badevannet, smør med feit krem...  jeg har kjøpt en krem som heter pattekrem, trekkes fort inn i huden og er bra for de med atopisk eksem... koster 99kr for en svææær tube på venneslanetthandel.no   http://www.venneslanetthandel.no/productdetails.php?product=472

Mine har også tørre flekker, men er blitt myyye bedre etter at vi slutta med såpe i badevannet og smører med pattekremen, det er så og si borte...

Vi vaskar allerede alt med neutral og brukar ikkje såpe eller anna i badevatnet. einaste er neutral sjampo når ho skal vaske håret.

Skal sjekke ut den kremen, takk for tips!

hvor lenge brukte derre kremen sluttet derre med en gang du så det var borte?
her så fikk vi beskjed av hudlegen å bruke hydrokortisonen opp til 5 dager etter at flekkene var helt borte for å ungå at det kom raskt tilbake
En annen ting for å forebygge er å bruke fuktighetskrem, helst bytte på merkene en bruker siden en kan begyne å reagere på kremen hvis en bruker samme type helle tiden
Se til å ike ha ull mot kroppen
passe på at en ikke svetter eller blir for varm siden dette kan gjøre at eksemen kommer
bruke nautral vaskemidel på klærne
enkelte reagerer på klær som har hengt ute og burde heller henge klærne inne eller bruke tørketrommel
kan også være mat ho reagerer på som gjør at en får eksem også
ikke bade hver dag, ike bruke såpe i vannet

bondekone skrev:
hvor lenge brukte derre kremen sluttet derre med en gang du så det var borte? Brukte hydrokortison i 7 dagar, då hadde eksemet vore vekke i ein dag. På apoteket sa dei at den ikkje skal brukast meir enn 7 dagar i strekk (det er vel det som står på tuben og).
her så fikk vi beskjed av hudlegen å bruke hydrokortisonen opp til 5 dager etter at flekkene var helt borte for å ungå at det kom raskt tilbake
En annen ting for å forebygge er å bruke fuktighetskrem, helst bytte på merkene en bruker siden en kan begyne å reagere på kremen hvis en bruker samme type helle tiden Takk for tips. Har bestilt den kremen som ho over her anbefaler, så vi skal variere litt no framover.
Se til å ike ha ull mot kroppen  Ho har alltid brukt ull, og har ikkje blitt bedre av kløe eller eksem når vi i periodar har kutta ut all ull. Har og problem med å holde ho varm utan, ho er veldig kald av seg. Men no i sommar har vi sjansen til å prøve. I dag er det faktisk 15 grader, så ho kledd i bomull :o)
passe på at en ikke svetter eller blir for varm siden dette kan gjøre at eksemen kommer  Ho er som sagt veldig kald av seg, svettar veldig sjeldan, så det er ikkje noko problem.
bruke nautral vaskemidel på klærne  Det gjer vi allerede
enkelte reagerer på klær som har hengt ute og burde heller henge klærne inne eller bruke tørketrommel  Tørketrommelen er sjølvsagt øydelagt, men eg skal tørke hennar klede inne no framover. Takk for tips.
kan også være mat ho reagerer på som gjør at en får eksem også
ikke bade hver dag, ike bruke såpe i vannet Brukar ikkje såpe, badar ikkje kvar dag. Vi har tatt allergiprøvar ein del gongar, men det har aldri slått ut på noko. Det kan sjølvsagt vere noko ho reagerer på likevel (ho hadde kumelkproteinallergi tidlegare utan at det slo ut). Litt vanskeleg å finne ut av då, sidan det kan ta lang tid frå ein kuttar ut ein matvare til det viser resultat.

Takk for utfyllande svar bondekone!

bare hygelig
men kan være lurt å kanjse få en time hos hudlege hvis derre ikke har vært der. Vet at de på apoteke sa til oss da vi prøvde på hydrokortison uten resept at en ikke skulle bruke det mer en 7 dager,mens den vi fikk av legen som er sterkere skulle vi bruke opp til 5 dager etter at eksemflekken var borte.
Lykke til
Og alergiprøver behøver ikke slå ut,det ser vi på jenta her. Vi har bare måtte prøve oss fram til tider og notere ned så og si alt

Vi bruker denne på snuppa:

Lipikar Balm AP

Da blir de tørre flekkene borte. Har prøvd å slutte et par ganger og da kommer eksemen  tilbake, så den virker for os hvert fall

Ellers har du jo fått mange gode tips over her. Det virker ikke som om snuppa reagerer på noe spesielt her, kun ull, men det var visst vanlig sa legen

Jeg bader og vasker oss begge i Hemp produkter, helt genialt.... Da trenger vi ikke noe annet enn a-krem å smøre oss meg....

Ikke så veldig mange som vet det, men dread shampoen til Knottyboy inneholder alle stoffene legene bruker på de som er plaget med eksem og får sånne "bad" hos legen...

Jeg har vært kraftig plaget med eksem fra jeg var liten og har vært realtivt god etter at jeg begynte å bruke shampo derfra til å vaske meg med og bade i...

Anbefalles på det sterkeste altså!

Rekekreke skrev:
Jeg bader og vasker oss begge i Hemp produkter, helt genialt.... Da trenger vi ikke noe annet enn a-krem å smøre oss meg....

Ikke så veldig mange som vet det, men dread shampoen til Knottyboy inneholder alle stoffene legene bruker på de som er plaget med eksem og får sånne "bad" hos legen...

Jeg har vært kraftig plaget med eksem fra jeg var liten og har vært realtivt god etter at jeg begynte å bruke shampo derfra til å vaske meg med og bade i...

Anbefalles på det sterkeste altså!

Godt å høyre at ein kan vere temmeleg symptomfri sjølv om ein i utgangspunktet er hardt ramma! Her er det jo ganske uskuldig enn så lenge, men utviklinga i feil retning har vore kjapp.

Tusen takk for gode tips alle saman, dåke er så gode å ha!

Back
Topp