Erfaring med briller til små barn?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Kjersti
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Kjersti

Guest
Noen som har og vil dele? Lille snuppa mi på tre år har begynt å myse når hun ser på tv og i dag på teater. Virker som hun ser ganske dårlig. Min familie har generelt dårlig syn og jeg har laseropperert. Funker det å få en treåring til å bruke briller? Og hvor pålitelig er en synstest av så små barn?

Har barn i bhg med briller jeg, og det går ganske bra synes jeg. Og så tror jeg at synstest kommer til å gå Bra. Sjekk opp om det er noen som kan barn i området ditt, da er de kanskje ekstra flinke ;)

Storebror på 2 har briller og det går veeeeldig bra :) jeg hadde sett for meg det verste, men han går med brillene hele tiden, spør etter de hvis han ikke har de på, og får hodepine uten de.
Virker som det er ganske nøyaktige målinger, nå kunne de måle utifra skjelinga på lillegutt da, så det gjør nok saken litt lettere!
Hør med helsestasjon om de kan henvise deg, da blir du henvist til en som kan mer om barn og syn + at du får det gratis :)

Største fikk briller da han var 1,5 år. Vi hadde en time hos øyelegen som tok en synstest på han. Det var aldri et problem med brillene :-)

Venter Skatt nr.4

På app'en

Storebror på 2 har briller og det går veeeeldig bra :) jeg hadde sett for meg det verste, men han går med brillene hele tiden, spør etter de hvis han ikke har de på, og får hodepine uten de.
Virker som det er ganske nøyaktige målinger, nå kunne de måle utifra skjelinga på lillegutt da, så det gjør nok saken litt lettere!
Hør med helsestasjon om de kan henvise deg, da blir du henvist til en som kan mer om barn og syn + at du får det gratis :)
Takk for tips:-) Er bare en optiker her vi bor og der er det svindyrt. Tenkte å ta det når vi skal til en by en gang, men skal høre med hs hva de sier først:-)

Gå til helsesøster eller legen å få henvisning til øyeortoped :) da tar di tester og følger godt opp :)
vår fikk briller på 2 års dagen sin, og det har gått kjempe fint! det er det første han finner frem om morgonen og glemmer nesten å ta di av på kvelden :)
han bruker også lapp på ene øyet 1 time for dagen pga skjeling :) og nå skjeler han ikke i det hele tatt lenger, så lenge brillene er på :)

Benjamin 18.11.08 og mini med termin 07.01.14 <3

Jeg brukte briller fra før jeg var 3 år.. og hadde lapp på det ene øyet pga. skjev hornhinne.. var visst aldri noe problem i følge mamma.. blir jo utrolig sliten av å gå rundt og se dårlig, så tror barna lærer fort at det er bedre med brillene på :-)

Sendt fra mobilen.

Begynte med briller før jeg var ett år jeg. Om det gikk fint? Vel. De som jobbet i barnehagen der jeg gikk husker meg ennå. Og jeg er 32.
Jeg var ikke veldig glad i brillene for å si det sånn :p
Men guttungen begynte da han var 4 og det går veldig fint :)

Jeg begynte da jeg var 5 år, gikk greit men ble mye retting av dem hehe. Eldste var 4 da han begynte og det har gått greit, han fikk sånne briller som er bøyelige så da blir dem ikke så fort ødelagte.

Jeg begynte da jeg var 5 år, gikk greit men ble mye retting av dem hehe. Eldste var 4 da han begynte og det har gått greit, han fikk sånne briller som er bøyelige så da blir dem ikke så fort ødelagte.
Det hørtes lurt ut :) Fikk time på HS allerede i ettermiddag, så da blir det spennende å se. Håper jeg kan få en generell henvisning så vi kan ordne det i høstferien når vi er i en by. Det er helt utrolig dyrt her, og jeg tenker det ikke er noen vits i å betale mer enn man må for det samme produktet. I en by er de gjerne mer kjent med barn og briller også. På HS var de ikke veldig positive til å sjekke henne nå så tidlig, men jeg kan ikke gå rundt å vite hun ser dårlig og ikke gjøre noe med det...

Det hørtes lurt ut :) Fikk time på HS allerede i ettermiddag, så da blir det spennende å se. Håper jeg kan få en generell henvisning så vi kan ordne det i høstferien når vi er i en by. Det er helt utrolig dyrt her, og jeg tenker det ikke er noen vits i å betale mer enn man må for det samme produktet. I en by er de gjerne mer kjent med barn og briller også. På HS var de ikke veldig positive til å sjekke henne nå så tidlig, men jeg kan ikke gå rundt å vite hun ser dårlig og ikke gjøre noe med det...

Du har min fulle støtte der, men er bedre og sjekke det en gang for mye enn en for lite. :) Får håpe at alt ordner seg og at alt er bra.

Så små barn skal henvises til øyelege ettersom optikeren ikke har lov å dryppe øynene slik man må for å få et helt korrekt svar hos barn. Øynene dryppes slik at man kan måle synsstyrke og skjevheter helt nøyaktig maskinelt. Optikere har ikke lov å gjøre dette og de henviser dermed barnet videre. Dumt å gå den veien, betale for undersøkelse hos optiker som uansett ikke kan gi dere noe svar. Gutten min begynte med briller for fire uker siden, men han er mye eldre da. Han ser svært dårlig (+4.75 og veldig skjeve hornhinner). For ham ble det en ny verden med briller og det var aldri noe problem å få ham til å bruke dem. På skolen er det flere av vennene hans som gjerne vil begynne med briller fordi min gutt er så kul med sine ;).

Da har vi vært på HS. Så helt fint på den enkle testen der på samsynet. Gikk lei halvveis, så vi fikk ikke sjekket øynene hver for seg. Skal tilbake neste uke :)

Back
Topp