Erfaring med bivirkninger av hormonspiral?

K-40285459

Andre møte med forumet
Hei
Fødte for tre mnd siden. Ble etter anbefalinger fra legen satt inn hormonspiral mirena for ca 5 uker siden. Ca tre uker etter innsett begynte jeg å blir kjempekvalm og dette har vedvart (kommer i bølger), og jeg har også fått kraftig hodepine. Dette har engstet meg veldig og jeg frykter kreft og annen alvorlig sykdom. Ser jo i pakningsvedlegget at dette er normale bivirkninger, men legen sier at hormonene bare virker lokalt i livmor. Noen som har opplevd lignende bivirkninger? Høres dette ut som at det kan komme fra spiralen? Jeg har bestilt legetime for å undersøke plagene men ventetiden er lang. Kanskje andres erfaringer kan roe meg litt ned i mellomtiden siden dette opptar mye av tankevirksomheten min for tiden. Føler meg
 
Føler meg engstelig og nedstemt hele tiden. Har egentlig bare lyst til å røske ut hele greia selv, for å se om det blir bedring ( men skal selvsagt ikke gjøre det ).
 
Ja legene liker å si at hormonene slm frigjøres fra spiral og p-ring bare virker i livmor. Men det påvirker jo hormonbalansen din som igjen påvirker hele kroppen så jeg synes det naivt av dem å holde på denne påstanden. Symptomene dine kan skyldes utmattelse etter babytiden, og også være symptom på vitaminmangel. Jeg ville ha bedt om full sjekk med blodprøver og samtidig vurdert å ta ut spiralen etter 4 måneder maks. De sier bivirkninger av hormonell prevensjon er verst de første 3 månedene. Selv ble jeg vel aller dårligst av p-ring, som liksom bare skulle virke lokalt :p ikke prøvd hormonspiral, men bruker aldri igjen hormonell prevensjon. Nå har jeg kobberspiral, ok fornøyd men ønsker helst at mannen skal få snuppa seg.
 
Fikk satt inn spiral for ca. tre uker siden. Her sliter jeg med at jeg har blødd siden.. sykt kjipt. Men leste et sted at hormonene som frigjøres fra Mirena, tilsvarer én p-pille i uka. Så mye mindre hormoner enn andre hormonelle prevensjonsmidler. Har du gått på noe annet før? Hvordan gikk det?
 
Har gått på p-piller. Sluttet for ca ti år siden. Gikk på det i mange år, men husker ikke hvordan jeg reagerte på det den gang. Begynte som 17-åring og det er ca 20 år siden. Kan ikke erindre at jeg var dårlig slik som nå. Men godt mulig at jeg reagerte i starten og glemte det med en gang bivirkningene gav seg. Er bare at jeg når har to barn under to år, og har ikke mulighet til å legge meg nedpå å slappe av når smertene herjer som verst, slik jeg hadde før i gamle dager
 
Har noen års erfaring med hormonspiral, har vært veldig fornøyd sammenlignet med andre typer prevensjon. Hadde en del småblødninger til å begynne med og litt andre bivirkninger, men så stabiliserte det seg og forsvant. Fikk knapt litt spotting ved menstruasjon. Den har virkelig vært til hjelp når det kommer til menstruasjonssmerter og eggløsningssmerter har adenomyose og endometriose og opplever bedring i symptomtrykk med hormonspiral faktisk :happy:
 
Back
Topp