Erfaring med baby i seteleie?

Vet ikke om du skrev feil her, eller om praksisen varierer, men her (SUS) anbefales både førstegangs og flergangsfødende vaginal setefødsel hvis alt ligger til rette for det. Men man får tilbud om både ytre vending og ks, så man kan velge - men de oppfordrer sterkt til å prøve vaginal.

Fødte selv i sete i 2019, som førstegangs, og hadde en veldig fin fødsel :)

Det er lavere risiko ved KS enn setefødsel, selv om begge deler har lav risiko (setefødsel har kun dersom legen som forløser er kompetent innen setefødsel, og forhold er rett hos mor/barn). Noen sykehus er veldig på å pushe risikoene knyttet til KS og samtidig minimere risikoene knyttet til vaginal (sete) fødsel.

Det er lavere risiko ved KS enn setefødsel, selv om begge deler har lav risiko (setefødsel har kun dersom legen som forløser er kompetent innen setefødsel, og forhold er rett hos mor/barn). Noen sykehus er veldig på å pushe risikoene knyttet til KS og samtidig minimere risikoene knyttet til vaginal (sete) fødsel.
Det som skjedde med meg, ved SUS. Opplevdes absolutt ikke som et valg heller.

Var på helsestasjonen i dag (35+3) og jordmor mistenker seteleie. Litt synd da hun har ligget med hodet ned de siste to kontrollene. Skal på vekstkontroll til mandag så da får vi vite sikkert, blir spennende. Takk for fin og informativ tråd :Heartred kjenner jeg kunne blitt mye mer bekymret hvis jeg ikke allerede hadde lest denne

På kontrollen 36+3 ble det påvist litt for mye fostervann og at babyen ligger i tverrleie. Er jo førstegangs så aner ikke hva som er normalt ubehag og hva som er tegn på at noe er galt. Beklager, blir nok litt sutrete dette, har i tillegg svangerskapsdiabetes og karpaltunnelsyndrom, men har egentlig følt meg i fin form når jeg har kunnet tilpasse dagene til dagsformen. De siste ukene har hun flytta seg godt opp i magen og trykket fra henne og fostervannet gir sterkt ubehag i ribbeina og ganske mye kynnere pga presset på livmoren. Sideleie kan være veldig vondt plutselig, når jeg bøyer meg frem eller i ryggleie går jeg blodtrykksfall. Mange netter klarer jeg nesten ikke sove, så jeg har meg ofte to hviler hver dag for å hente inn litt søvn. Tverrleie fører vel til keisersnitt og hvis fødsel starter nå er det rett inn i ambulanse. Akkurat i dag syntes jeg veldig synd på meg selv, men er vel egentlig mest bekymra. Heldigvis er alle veslas prøver fine og veksten helt innafor. Ny kontroll på tirsdag, akkurat nå tror jeg at jeg skal be om å få keisersnitt så raskt som mulig, er så redd for at det plutselig skal bli akutt og mer skummelt enn nødvendig. Håper de tar hensyn til mine følelser, 3 uker til med konstant bekymring, lite søvn og smerter er vel ikke bra for noen av oss.

Back
Topp