Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Seteleie i seg selv er som regel ikke grunnlag for keisersnitt, slik jeg har forstått det. Mini her lå i seteleie fra uke 28-35, endte med keisersnitt i 35+0, men ikke pga seteleiet alene.
Jeg spurte og fikk nei. Baby prematur og dysmatur.Joda, alle med baby i seteleie kn faktisk velge keisersnitt. Men de informerer jo gjerne om mulighet for vaginal fødsel og anbefaler gjerne det fremfor keisersnitt ved fødsel av gjennomsnittlig terminstor baby.
Jeg fikk vite om seteleie her først i aktiv fødsel, alle som kjente utenpå magen rett før igangsetting tok rett og slett feil. Men vet at baby lå emd hodet ned i uke 36 for da var jeg til ultralyd. Uansett fikk jeg 30 min til å vurdere om jeg ville fortsette vaginal fødsel og prøve det eller gå for et keisersnitt.
Jeg spurte og fikk nei. Baby prematur og dysmatur.
Vannet gikk i 34+6, barnet var dysmaturt. Feilvurdering og feilbehandling på sykehuset medførte komplikasjoner. Spurte helt konkret tidlig i aktiv fødsel, når de innrømmet feilbehandlingen, om det nå var aktuelt med keisersnitt. Fikk et klart nei og alt som er negativt med det, ingenting om fordeler i vårt tilfelle eller drøfting med å veie fordeler og ulemper mot hverandre. Endte jo med keisersnitt.Veldig rart! Har vørt borti veldig mange historier her med seteleie, og flere jeg kjenner utenom forum og det har alltid vært et valg når det gjelder seteleie. Det sa de på Rikshospitalet der jeg fødte sist også, at man de anbefaler vaginal fødsel når alt ligger til rette for det, men at de ikke tvinger noen.
Vannet gikk i 34+6, barnet var dysmaturt. Feilvurdering og feilbehandling på sykehuset medførte komplikasjoner. Spurte helt konkret tidlig i aktiv fødsel, når de innrømmet feilbehandlingen, om det nå var aktuelt med keisersnitt. Fikk et klart nei og alt som er negativt med det, ingenting om fordeler i vårt tilfelle eller drøfting med å veie fordeler og ulemper mot hverandre. Endte jo med keisersnitt.
Hvis de er premature og dysmature handler det ofte om babyen er stor nok til å tåle det. Da jeg fødte fikk jeg beskjed om at hvis hun ble målt til 2kg så fikk jeg føde vaginalt, hvis ikke ble det keisersnitt. Jeg vet ikke hva som var grunnlaget for det for jeg har hørt om flere som har født mindre babyer vaginalt, men jeg vet ikke om det da handler om spontane fødsler eller om det er andre faktorer som spiller inn.Jeg spurte og fikk nei. Baby prematur og dysmatur.
Alt her tilsier at det skulle vært keisersnitt, eller i alle fall at jeg ikke skulle få et kategorisk nei. Førstegangsfødende. Har klaget fødselen inn til sykehuset, men ingen spor av selvransakelse å spore der, nei.Hvis de er premature og dysmature handler det ofte om babyen er stor nok til å tåle det. Da jeg fødte fikk jeg beskjed om at hvis hun ble målt til 2kg så fikk jeg føde vaginalt, hvis ikke ble det keisersnitt. Jeg vet ikke hva som var grunnlaget for det for jeg har hørt om flere som har født mindre babyer vaginalt, men jeg vet ikke om det da handler om spontane fødsler eller om det er andre faktorer som spiller inn.
Seteleie er grunnlag for keisersnitt. Pasienten får velge. Hvis du har blitt fortalt noe annet så er det unormal praksis. På førstegangsfødende så anbefaler de keisersnitt dersom baby ligger i seteleie, jeg tror det anbefales på flergangsfødende også, men da er det ofte lettere å føde vaginalt fordi kroppen har vært igjennom en fødsel før.
Om de snur seg eller ikke føler jeg er veldig individuelt. På førstegangsfødende så føler jeg selv at jeg leser mer om at de ikke snur seg hvis man har kommet så langt, mens hvis du har vært gravid før så er det gjerne mye sprell helt frem til fødsel. Men jeg tror ikke det er en fasit på det. De kan jo forsøke en ytre vending, men jeg har hørt at det er veldig vondt. Personlig hadde jeg nok forsøkt det uansett for å slippe en setefødsel.
Jeg ville snakket med sykehuset, spurt om fordeler og ulemper med setefødsel vs keisersnitt og spør om sannsynlighet for at babyen snur seg. Det er jo en høyere risiko for at en setefødsel ender i et haste eller akutt snitt. Spør om hvor stor den risikoen er. Jeg har lest om kvinner som har hatt fine fødsler i seteleie, men jeg har også hørt fødselshistorien til Tuva Fellmann i Fødselspodden, den var ganske sterk, så jeg tror nok jeg ville gjort en drøss med research og laget en ganske grundig hvis det skjer så vil jeg … plan og eventuelt planlagt for at om du blir for sliten eller ombestemmer deg under fødsel så blir det lav terskel for å ta et keisersnitt dersom det blir setefødsel. Det er ikke så lett å føle at man har et valg når man ligger å føder, så det å avtale på forhånd at dersom det blir komplikasjoner og tiden drar ut så ønsker du et keisersnitt f.eks.
Masse lykke til og håper babyen snur seg!
På førstegangsfødende så anbefaler de keisersnitt dersom baby ligger i seteleie, jeg tror det anbefales på flergangsfødende også, men da er det ofte lettere å føde vaginalt fordi kroppen har vært igjennom en fødsel før.