Erfaring med baby i seteleie?

1234abc

Andre møte med forumet
Noen som har erfaring med at barnet snur seg etter uke 35? Hvis ikke, ble det keisersnitt?

Har erfaring med at baby snudde seg fra hodeleie til seteleie ETTER uke 36. Så ja, alt er mulig! Det ble vaginal fødsel uten komplikasjoner :)

Dette temaet kverner rundt i hodet mitt om dagen også. Lille har ligget med hode ned og veldig dypt nede i bekkenet hele veien og plutselig på kontroll i uke 32 har ho snudd seg feil vei. Misstenkte at det var noe nytt på gang i magen for i uke 31 romsterte ho veldig og ting føltest anderledes. Nå har hun ligget med hodet opp i 2 uker. Er spent på om ho kommer til å snu seg med hodet ned igjen snart. Er 33 i mårra.

Seteleie i seg selv er som regel ikke grunnlag for keisersnitt, slik jeg har forstått det. Mini her lå i seteleie fra uke 28-35, endte med keisersnitt i 35+0, men ikke pga seteleiet alene.

Her er det tverrleie, 35+1. Hverken jordmor eller fødselslege er noe bekymret ennå, siden hun fortsatt kan snu seg selv.
Skal på ny kontroll onsdag neste uke. Da blir det forsøk på vending om hun er i tverrleie eller seteleie, så får vi se hvordan det går. Blitt beroliget med at setefødsel i seg selv ikke er noe problem hvis mor og barn ellers ikke har hatt komplikasjoner i svangerskapet. :)

Seteleie i seg selv er som regel ikke grunnlag for keisersnitt, slik jeg har forstått det. Mini her lå i seteleie fra uke 28-35, endte med keisersnitt i 35+0, men ikke pga seteleiet alene.

Joda, alle med baby i seteleie kn faktisk velge keisersnitt. :) Men de informerer jo gjerne om mulighet for vaginal fødsel og anbefaler gjerne det fremfor keisersnitt ved fødsel av gjennomsnittlig terminstor baby.
Jeg fikk vite om seteleie her først i aktiv fødsel, alle som kjente utenpå magen rett før igangsetting tok rett og slett feil. Men vet at baby lå emd hodet ned i uke 36 for da var jeg til ultralyd. Uansett fikk jeg 30 min til å vurdere om jeg ville fortsette vaginal fødsel og prøve det eller gå for et keisersnitt.

Valgte å føde i seteleie etter misslykket vendingsforsøk. Snudde seg fra hodeleie til seteleie i uke 36. Var min tredje og helt klart min enkleste fødsel, selv om babyen var den største av alle☺️

Joda, alle med baby i seteleie kn faktisk velge keisersnitt. :) Men de informerer jo gjerne om mulighet for vaginal fødsel og anbefaler gjerne det fremfor keisersnitt ved fødsel av gjennomsnittlig terminstor baby.
Jeg fikk vite om seteleie her først i aktiv fødsel, alle som kjente utenpå magen rett før igangsetting tok rett og slett feil. Men vet at baby lå emd hodet ned i uke 36 for da var jeg til ultralyd. Uansett fikk jeg 30 min til å vurdere om jeg ville fortsette vaginal fødsel og prøve det eller gå for et keisersnitt.
Jeg spurte og fikk nei. Baby prematur og dysmatur.

Veldig rart! Har vørt borti veldig mange historier her med seteleie, og flere jeg kjenner utenom forum og det har alltid vært et valg når det gjelder seteleie. Det sa de på Rikshospitalet der jeg fødte sist også, at man de anbefaler vaginal fødsel når alt ligger til rette for det, men at de ikke tvinger noen.

Veldig rart! Har vørt borti veldig mange historier her med seteleie, og flere jeg kjenner utenom forum og det har alltid vært et valg når det gjelder seteleie. Det sa de på Rikshospitalet der jeg fødte sist også, at man de anbefaler vaginal fødsel når alt ligger til rette for det, men at de ikke tvinger noen.
Vannet gikk i 34+6, barnet var dysmaturt. Feilvurdering og feilbehandling på sykehuset medførte komplikasjoner. Spurte helt konkret tidlig i aktiv fødsel, når de innrømmet feilbehandlingen, om det nå var aktuelt med keisersnitt. Fikk et klart nei og alt som er negativt med det, ingenting om fordeler i vårt tilfelle eller drøfting med å veie fordeler og ulemper mot hverandre. Endte jo med keisersnitt.

Vannet gikk i 34+6, barnet var dysmaturt. Feilvurdering og feilbehandling på sykehuset medførte komplikasjoner. Spurte helt konkret tidlig i aktiv fødsel, når de innrømmet feilbehandlingen, om det nå var aktuelt med keisersnitt. Fikk et klart nei og alt som er negativt med det, ingenting om fordeler i vårt tilfelle eller drøfting med å veie fordeler og ulemper mot hverandre. Endte jo med keisersnitt.

Høres virkelig ut som du har hatt uflaks altså. Jeg har virkelig aldri hørt om noen som ikke får velge ks. Og dysmature/under en viss vekt er jo anbefalt ikke å fødes i seteleie også.

Hvis de er premature og dysmature handler det ofte om babyen er stor nok til å tåle det. Da jeg fødte fikk jeg beskjed om at hvis hun ble målt til 2kg så fikk jeg føde vaginalt, hvis ikke ble det keisersnitt. Jeg vet ikke hva som var grunnlaget for det for jeg har hørt om flere som har født mindre babyer vaginalt, men jeg vet ikke om det da handler om spontane fødsler eller om det er andre faktorer som spiller inn.

Seteleie er grunnlag for keisersnitt. Pasienten får velge. Hvis du har blitt fortalt noe annet så er det unormal praksis. På førstegangsfødende så anbefaler de keisersnitt dersom baby ligger i seteleie, jeg tror det anbefales på flergangsfødende også, men da er det ofte lettere å føde vaginalt fordi kroppen har vært igjennom en fødsel før.

Om de snur seg eller ikke føler jeg er veldig individuelt. På førstegangsfødende så føler jeg selv at jeg leser mer om at de ikke snur seg hvis man har kommet så langt, mens hvis du har vært gravid før så er det gjerne mye sprell helt frem til fødsel. Men jeg tror ikke det er en fasit på det. De kan jo forsøke en ytre vending, men jeg har hørt at det er veldig vondt. Personlig hadde jeg nok forsøkt det uansett for å slippe en setefødsel.

Jeg ville snakket med sykehuset, spurt om fordeler og ulemper med setefødsel vs keisersnitt og spør om sannsynlighet for at babyen snur seg. Det er jo en høyere risiko for at en setefødsel ender i et haste eller akutt snitt. Spør om hvor stor den risikoen er. Jeg har lest om kvinner som har hatt fine fødsler i seteleie, men jeg har også hørt fødselshistorien til Tuva Fellmann i Fødselspodden, den var ganske sterk, så jeg tror nok jeg ville gjort en drøss med research og laget en ganske grundig hvis det skjer så vil jeg … plan og eventuelt planlagt for at om du blir for sliten eller ombestemmer deg under fødsel så blir det lav terskel for å ta et keisersnitt dersom det blir setefødsel. Det er ikke så lett å føle at man har et valg når man ligger å føder, så det å avtale på forhånd at dersom det blir komplikasjoner og tiden drar ut så ønsker du et keisersnitt f.eks.

Masse lykke til og håper babyen snur seg!

Hvis de er premature og dysmature handler det ofte om babyen er stor nok til å tåle det. Da jeg fødte fikk jeg beskjed om at hvis hun ble målt til 2kg så fikk jeg føde vaginalt, hvis ikke ble det keisersnitt. Jeg vet ikke hva som var grunnlaget for det for jeg har hørt om flere som har født mindre babyer vaginalt, men jeg vet ikke om det da handler om spontane fødsler eller om det er andre faktorer som spiller inn.

Seteleie er grunnlag for keisersnitt. Pasienten får velge. Hvis du har blitt fortalt noe annet så er det unormal praksis. På førstegangsfødende så anbefaler de keisersnitt dersom baby ligger i seteleie, jeg tror det anbefales på flergangsfødende også, men da er det ofte lettere å føde vaginalt fordi kroppen har vært igjennom en fødsel før.
Alt her tilsier at det skulle vært keisersnitt, eller i alle fall at jeg ikke skulle få et kategorisk nei. Førstegangsfødende. Har klaget fødselen inn til sykehuset, men ingen spor av selvransakelse å spore der, nei.

Om de snur seg eller ikke føler jeg er veldig individuelt. På førstegangsfødende så føler jeg selv at jeg leser mer om at de ikke snur seg hvis man har kommet så langt, mens hvis du har vært gravid før så er det gjerne mye sprell helt frem til fødsel. Men jeg tror ikke det er en fasit på det. De kan jo forsøke en ytre vending, men jeg har hørt at det er veldig vondt. Personlig hadde jeg nok forsøkt det uansett for å slippe en setefødsel.

Jeg ville snakket med sykehuset, spurt om fordeler og ulemper med setefødsel vs keisersnitt og spør om sannsynlighet for at babyen snur seg. Det er jo en høyere risiko for at en setefødsel ender i et haste eller akutt snitt. Spør om hvor stor den risikoen er. Jeg har lest om kvinner som har hatt fine fødsler i seteleie, men jeg har også hørt fødselshistorien til Tuva Fellmann i Fødselspodden, den var ganske sterk, så jeg tror nok jeg ville gjort en drøss med research og laget en ganske grundig hvis det skjer så vil jeg … plan og eventuelt planlagt for at om du blir for sliten eller ombestemmer deg under fødsel så blir det lav terskel for å ta et keisersnitt dersom det blir setefødsel. Det er ikke så lett å føle at man har et valg når man ligger å føder, så det å avtale på forhånd at dersom det blir komplikasjoner og tiden drar ut så ønsker du et keisersnitt f.eks.

Masse lykke til og håper babyen snur seg!

Man får faktisk anbefalt å legge epidural tidlig i en setefødsel sånn at det er enkelt å gå over til keisersnitt. Jeg synes det var en god trygghet, de går raskere over til keisersnitt. Også overvåker de babyen med elektrode etter vannavgang så man ser nøyaktig puls hele tiden. Min første fødsel med terminstort barn var veldig mye verre enn setefødsel da, så kan gjerne ha noe å gjøre med hvorvidt man har født et terminstort barn tidligere også. Da var det først 24 timer med rier og endte det med klipping og vakuum og babyen var slapp og måtte til barnelege før jeg i det hele tatt fikk se han, mens den setefødte skreik på vei ut og kravla seg rett opp til puppen da hun kom ut :hilarious:

Fødebagen på Instagram snakka om barn i seteleie og fødsel i går, på story. Ligger der enda, ellers blir det nok lagt til under høgdepunkter etterkvart :)

Jeg fikk beskjed på torsdag at frøkna ligger med rumpa ned. Noe som bare bekreftet mistanken mine. Fikk da ny time den 30, først for å se om hun har snudd seg. Hvis ikke så blir det time hos lege etterpå, for å diskutere alternativer. Prøve å snu utenpå magen, setefødsel, eller keisersnitt. Er 33+2, så har fortsatt god tid, til at hu fortsatt kan snu seg. Men det er veldig godt å vite at sjukehuset begynner såpass tidlig med evt planlegging av andre alternativer. Men så har jeg også hørt meg litt rundt ang erfaringer, ved evt setefødsel el keisersnitt. Lest litt og hørt litt, så er ikke like bekymret for hva som kommer til å skje iallfall. Det hjelper på det å. :) Men krysser alt jeg har av at hun snur seg i tide, og kan fullføre en fødsel med hode først. :)

På førstegangsfødende så anbefaler de keisersnitt dersom baby ligger i seteleie, jeg tror det anbefales på flergangsfødende også, men da er det ofte lettere å føde vaginalt fordi kroppen har vært igjennom en fødsel før.

Vet ikke om du skrev feil her, eller om praksisen varierer, men her (SUS) anbefales både førstegangs og flergangsfødende vaginal setefødsel hvis alt ligger til rette for det. Men man får tilbud om både ytre vending og ks, så man kan velge - men de oppfordrer sterkt til å prøve vaginal.

Fødte selv i sete i 2019, som førstegangs, og hadde en veldig fin fødsel :)

Back
Topp