Erfaring med Au Pair

Solsikke76

Flørter med forumet
Hei alle sammen:) Da har vi blitt familie på 5. Tvillingene er 22mnd og lille Andreas kom til ver den 29. Desember, så han er 1 mnd på torsdag <3 3 barn på under 2 år;)
Vi har tenkt en stund på Au Pair siden mannen min jobber så mye, og det er hektisk med 3 så tette barn. Men jeg er usikker på hvordan det blir å hele tiden ha en "fremmed" person i huset om det blir mere slitsomt enn til nytte. Og hvordan tvilling guttene takler det siden vi akkurat har flyttet og de har fått en lille bror. Hva tror dere?

Noen her med 3 barn i tett alder, og tips råd?

Takk alle :)

Jeg har ikke skaffet meg en Au Pair, men jeg har vært datter i en familie som har brukt det. Og pappa har vært fornøyd med NOEN av de, men guuri så mange han har sendt hjem også.
Man veit jo aldri om den personen man kommer overens med på mail og telefon faktisk er så trivelig og ordentlig i virkligheten. Men stort sett, så er de jo det da :)

Ungene har i hvertfall hatt mye glede av dem som har bodd hos oss. Og jeg tror jentene har hatt veldig stor glede av å ha vært der også. De har lært norsk, og fått mange venner her i norge. Barna har alltid noen som kan underholde seg de timene mor/far er opptatte. Å man kan få hjelp til henting/bringing i bhg osv. De aller fleste tror jeg har bare gode erfaringer.

Men at det går en fremmed oppå deg, det gjør det jo selvsagt! Men det skal jo fungere som et nytt familie medlem, altså som datteren deres mer eller mindre. Så hun må jo bare inkluderes, og få være i fred når hun vil da hun har fri tid. Det koster jo også litt penger å ha en Au Pair da, for hun skal jo ha lønn som en vanlig dagmamma. Dere er jo også pliktige til å melde hende opp til Norsk kurs så hun lærer seg spårket. Evt kjøre henne frem og tilbake fra kurs, dersom hun ikke har lappen og kan bruke bilen deres på egen hånd.

Lykke til!!

Hei!
Har vært Au Pair selv - kom til Norge for 7,5 års siden.
 Kan si at det er  forskjellige mennesker i verden og kan være litt vanskelig til å slippe en helth fremmende menske i sitt hus. Jeg passet på 2 jenter - ganske store jenter - følgte dem til/ fra skolen, lagde dem mat, hjulpet med lekser, lekte sammen..... vi storkoste oss. Dem lærte meg språk, familien betalte Norsk kurs bare i 3 måneder og etter det sa at jeg kan velge selv om jeg vil forsete, da måtte jeg betale selv, som jeg gjorde.I tillegg måtte jeg vaske hus, tar oppvask, vaske klærne osv. På slutten fikk jeg så mye oppgaver at følte meg som hushjelp enn Au Pair..... hehehe.... ble utnytet max. Men jeg var veldig glad i jentene og dem var glad i meg. Jobba hos den familien i 1,5 år og etter det  fant meg jobb. Alle Au Pair etter meg dem var ikke så heldig med .... jentene samelignet alle med meg :)  Vi har forsatt veldig god kontakt.
Men for å få Au Pair hjemme trenger dere en hybel for henne/han, må betale lommepenger(lønn), betale norsk kurs og lære norske tradisjoner og kultur. Denne personen som kommer i familien skal jo være som store søster til de små. Må ordne masse papirer i tilegg. Har mange kjente jenter fra Latvia( er selv der fra) som har jobbet som Au Pair og familiene dem har jobbet i har vært veldig fornøyde! Masse lykke til!

Back
Topp