Erfaring med assistert befruktning

Solsaås

Første møte med forumet
Jeg er på et sted i livet mitt nå der jeg er så klar for barn på nesten alle mulige måter, men har ingen kjøreste, ingen mann og heller ingen planer om å få det, vil leve alene uten partner, men å lage en familie selv er en stor drøm i mitt liv. Så da er det assistert befruktning som da blir aktuelt. Fant en nettside som heter European spermbank, ser jo egentlig ganske trygt ut. Men hva vet jeg. Noen som har vært innom denne siden eller hatt kontakt via dem?
og om dette er en valid senter, ser jo sånn ut i mine lyne, og donor profilene er jo ganske godt utfylt noe jeg føler er trygt og bra. Og det er ekstremt viktig for meg at barnet kan få vite mer om sin andre halvdel, det behovet bør bli møtt. kan man få bestilt disse donor rørene til norge eller må det sendes til en dansk klinikk? Nå vet jeg veldig lite om hvordan assistert befruktning funker i norge. Så råd og erfaringer rundt det blir satt stor pris på.

Så for å rydde mer opp i teksten, her er alt jeg lurer på:

- er european spermank en trygg klinikk?

- hvordan funker det å få sendt donor rør fra en sånn side?

- kan man bestille sånne donor rør til en norsk fertilitetsklinikk?

- hvordan blir enslige kvinner behandlet og tatt imot i norge?

- hva må jeg igjennom hos legen og fertilitetsklinikken for å få hjelp med assistert befrukning?

- er det andre donor sider som er tryggere eller bedre?

-dere som har fått barn via fertilitetsklinikk i norge eller utenlands, hvordan er hele prosessen?

- hvilke motbakker møtte dere på?

- hvor skal jeg begynne?

Hei, så fin tanke du har❤️ Denne drømmen hadde jeg også for mange år siden og nå er han 4 år og vi verdens fineste lille familie.

Du har mange spørsmål og fine refleksjoner. Det er en prosess emosjonelt og praktisk. Det er kanskje den største avgjørelsen du tar i livet og bruk god tid på å finn ut hva som er rett for deg. Hva slags familie vil du skape? Hvordan ser du for deg livene dere? Har du snakket med venner og familie? Bare spørsmål til refleksjon.

Jeg ble gravid med donor fra Cryos hos Stork klinikk i København i 2020. Valg av donor var en fin prosess og jeg er glad jeg brukte god tid på dette. I dag har vi kontakt med flere av donorhalvsøskene til sønnen min. Når han er 18 år kan han selv velge å kjenne donor identitet. Det er også nettverk for mødre med barn av donor for de som ønsker støtte og vennskap via det.

Klinikken tar seg av alt praktisk. Anbefaler deg å kontakte flere og høre. Personlig har jeg best erfaringer med klinikker i København. I Danmark har det mye lenger erfaring enn Norge med assistert befruktning og tillater også flere metoder. Reising har ikke vært noe problem for min del. Men ting har endret seg i Norge de siste årene. I Norge får du ikke velge donor selv. Dette gjør klinikken for deg, så har du et sterkt ønske om å velge, så må du utenlands. Masse lykke til med veien videre!

Jeg har fått to barn alene med hjelp fra Medicus i Oslo. Hvis det er viktig for deg å velge donor selv må du til Danmark. I Norge på visse privatklinikker setter du opp tre donorer også velger legen en av de tre.

Det er ganske lett å starte prosessen. Du tar kontakt med en klinikk, tar blodprøver på spesifikk dager og en GU. Så får du en anbefalt behandlingsplan også starter du med inseminering eller IVF (kommer an på alder).
Du kan jo også gjøre det offentlig, da koster det jo mye mindre penger, men er vel ventelister etc så da ville jeg kjappet meg og bli henvist av fastlegen din.

I Danmark bruker de ofte cryos sædbank, ville sjekket ut den også. Medicus bruker f. Eks fra dem.

Svarer på spørsmålene dine etter min erfaring, ett etter ett.

- er european spermank en trygg klinikk?
Ja. Jeg har bestilt donorsæd derfra hver gang jeg har hatt forsøk (totalt 6 ganger nå). Siste ble faktisk sendt fra dem i dag til klinikken jeg bruker i Danmark.

- hvordan funker det å få sendt donor rør fra en sånn side?
Du må velge hvor du har behandling, så sender sædbanken det til klinikken.

- kan man bestille sånne donor rør til en norsk fertilitetsklinikk?
Nei. I Norge kan du ikke bestille og velge selv. Mulig klinikken bruker de samme sædbankene, men du får ikke velge. Det er grunnen til at jeg valgte behandling i Danmark personlig da.

- hvordan blir enslige kvinner behandlet og tatt imot i norge?
Det varierer nok. Jeg har aldri opplevd noe negativt enda. Mitt første barn er to år gammel.

- hva må jeg igjennom hos legen og fertilitetsklinikken for å få hjelp med assistert befrukning?
Jeg hadde en gratis konsultasjon med den danske klinikken via Teams først. Så fikk jeg vite om prosessen. Måtte til en ultralydsjekk og ta noen blodprøver før vi kunne starte. Det gjorde jeg på en privatklinikk i Norge. Så var det bare å starte ved første menstruasjon etter det.

- er det andre donor sider som er tryggere eller bedre?
Jeg vet ikke. Jeg har bare brukt European Sperm Bank (ESB).

-dere som har fått barn via fertilitetsklinikk i norge eller utenlands, hvordan er hele prosessen?
Jeg har hatt inseminering. Så jeg har hatt sjekk dag 2 eller 3 i syklus. Så noen medisiner i 5 dager som skal hjelpe å modne eggene. Ny sjekk etter 7-8 dager, og når eggene er store nok sier klinikken når jeg skal ta en sprøyte som hjelper eggløsning å starte og når jeg skal komme ned til dem. Alt underveis har jeg gjort i Norge, så reiser jeg kun til København for selve insemineringen.

- hvilke motbakker møtte dere på?
Ingen? Ikke som jeg kommer på. Selv når min ble lagt inn på Rikshospitalet da hum var 6 uker gammel, med hjertefeil +++, så hadde hun rett på to omsorgspersoner, så jeg og min mor fikk pleiepenger for å være med henne på sykehuset.

- hvor skal jeg begynne?
Bestem deg for hva som er viktig for deg: åpen/lukka donor? Å vite mye/lite om donor? Velge donor selv? Kort/lang reisevei? Både Norge og Danmark har fordeler og ulemper. Som nevnt i et tidligere spørsmål, så valgte jeg Danmark. For å kunne velge donor selv, og dermed vite mye om donor HVIS barnet en dag vil vite mer om han. Hos ESB har de fleste skrevet håndskrevet brev, det er intervju og man kan høre stemmen til donor ++.

Masse lykke til! Send meg gjerne melding om du lurer på noe mer.

Back
Topp