Erfaring med Albyl-E?

Litamor1107

Forelsket i forumet
Omsider nådde henvisningen fra revmatologen frem til gynekologen, og hun ringte meg. Hun mente at jeg på grunn av min sykdom måtte begynne på Albyl-E på grunn av økt fare for svangerskapsforgiftning. Jeg ble litt i overrumplet fordi min revmatolog sa at det ikke var forbundet noen økt fare med min diagnose.
Googlet medisinen etterpå og ser at barnet kan få hjerteproblemer av den! Det sto også at dersom jeg blør ofte neseblod (noe jeg gjør) øker den faren for hjerneblødning.
Nå er jeg veldig usikker...

På den "positive" siden ville hun ha meg inn til kontroll (og sikkert ultralyd) i uke 12.

Hvis legen din sier du skal ta den burde du høre mer på det enn det du leser! Siden to leger kanskje er litt uenige, snakk med fastlegen din kanskje? Ikke ta denne beslutningen selv i alle fall.

Hvis legen din sier du skal ta den burde du høre mer på det enn det du leser! Siden to leger kanskje er litt uenige, snakk med fastlegen din kanskje? Ikke ta denne beslutningen selv i alle fall.

Ja, jeg vurderer å ta det opp med fastlegen min. Jeg har blant annet lest på St. Olavs hospital sine sider, da de har et ressurssenter som er best på dette. Stoler ikke på hva som helst på nettet:) Føler vel egentlig at ingen av de to legene som har uttalt seg har spesielt med kompetanse på dette feltet. Revmatologen var ung og innrømte at hun ikke kunne dette og måtte lese seg opp, og gynekologen hadde søkt det opp.
Selv om jeg i utgangspunktet stoler på det legene sier, har jeg erfart at man ikke skal stole blindt på de heller. De er bare mennesker de også:)

Hvis gynekologen kun hadde søkt dette opp syns jeg hun/han burde konferert med noen som kan dette! Ta det opp, si at du ikke føler deg komfortabel med å bruke det, om du ikke gjør det.

Kanskje du kan kontakte Senter for mødre med revmatisk sykdom på St. Olavs Hospital HF i Trondheim. De gir veiledning om behandling under graviditet og amming og kan nås på telefon 73 86 79 90. Fant dette på relis.no, vet ikke om det er rett nr.

Kanskje du skulle bedt disse to legene snakke samnen? De snakker jo tross alt legespråk begge to, men på hvert sitt felt.

Hvis gynekologen kun hadde søkt dette opp syns jeg hun/han burde konferert med noen som kan dette! Ta det opp, si at du ikke føler deg komfortabel med å bruke det, om du ikke gjør det.

Kanskje du kan kontakte Senter for mødre med revmatisk sykdom på St. Olavs Hospital HF i Trondheim. De gir veiledning om behandling under graviditet og amming og kan nås på telefon 73 86 79 90. Fant dette på relis.no, vet ikke om det er rett nr.

Takk for gode råd og ikke minst for tipset om å ringe til det senteret:) Det skal jeg absolutt gjøre. Jo mer jeg tenker på det, jo mindre komfortabel er jeg med dette:(

Jeg ringte til det senteret på St Olavs og fikk beskjed om at jeg ikke hadde noen økt risiko og derfor ikke behøvde ta denne medisinen:D Skal snakke med gynekologen når jeg skal dit på time og forklare henne det:)

Jeg ringte til det senteret på St Olavs og fikk beskjed om at jeg ikke hadde noen økt risiko og derfor ikke behøvde ta denne medisinen:D Skal snakke med gynekologen når jeg skal dit på time og forklare henne det:)
Så flott at du fikk et klart svar!

Back
Topp