Erfaring m antibiotika/pencelin?

Lucky me!

Forelsket i forumet
Isak på 16 mnd. har i ca to uker bært forkjølet/tett i brystet og hostet. I tillegg hatt en runde m omgangssyke. Feberen har vært til og fra, men stiger om kvelden til rundt 40. Var hos lege forledendag, og vi fikk antibiotika m beskjed om at siden vi går mot helg var det best vi fikk med oss en resept, som vi nå har bestemt oss for å bruke, da formen til Isak ikke blir bedre.
Legen sa at de små blir så motakelig for andre sykdommer etter en slik kur. Noen som har noen kloke ord og erfaring med dette? Hva er egentlig forskjell mellom antibiotika og pencelin?

ORIGINAL: -marie-

har dessverre ikke noen erfaring med bruk av antibiotika på små barn...

men så vidt jeg vet er antibiotika og penicillin to forskjellige ord på samme 'produkt' [:)]

Det er det!!

I følge min lege, ønsker de å vente med å gi barn penicilin fordi det er tross alt ett gift stoff. Før gav de penicilin for alt. Det var liksom løsningen på det meste. Det som skjedde da, var at barna/voksne ble imune mot penicilinen, og måtte da få sterkere doser.

Begge mine hadde noen ørebetennelser da de var små, men fikk kun penicilin en gang hver. Kroppen klarer noen ganger å ordne opp selv, og da blir jo penicilinen unødvendig.

Siden gutten din har vært syk så lenge, hadde jeg nok gitt han penicilinen. Det er jo ikke godt for noen å være syk.

Vet ikke om jeg svarte på det du lurte på, men har i alle fall gitt deg mine opplysninger fått av legen[:D]

Takk for svar damer. Crp'en var på noen og 30. Vi startet på den antibiotikakuren i morges, og nå sover han roligere enn på flere uker. Nå får vi forhåpentligvis en frisk og rask gutt til jul, og han har god tid til å rekereres i romjula...

Vil bare oppklare litt...

Penicillin er en type antibiotika. Finnes mange forskjellige typer antibiotika, som virker på forskjellige bakterier, og ja det stemmer at det ikke virker på virus.

Penicillin framstilles av en muggsopp, og har få bivirkninger. Magebesvær (løs/hard mage) er vanlig, og derfor kan det være lurt å gi biola evt yoghurt til barnet for å regulere bakteriekulturen i mage-tarm systemet.

Penicillin er IKKE gift / giftig! Men man skal være restriktiv med å bruke det (ikke ta det uten at det er helt nødvendig) fordi man kan utvikle resistente bakterier, dvs at en må bruke sterkere antibiotika-typer ved senere infeksjon fordi bakteriene blir motstandsdyktige mot penicillinen. Barnet har også godt av å utvikle sitt eget forsvar mot bakteriene, noe som det vil få bruk for neste gang han blir forkjølet/syk. Også veldig viktig å ta HELE kuren, og ikke stoppe når man føler seg/barnet er friskt, fordi hvis ikke bakteriene er helt døde, vil de kunne overleve og bli resistente mot penicillinen. Infeksjonen kan blusse opp igjen og da virker kansje ikke penicillinen på disse bakteriene lenger.

Jeg synes du har gjort rett i å starte kuren, da han har vært syk så lenge. Håper han kommer seg fort!

Back
Topp