Er vognselene trygge ?

Aicelain

Elsker forumet
Marsboerne 20 18
Oktoberlykke 2019
Som dett står i en annen tråd han døde ettåringen som ble kvalt i barnehagen av skadene sine :( I denne artikkelen står det at barnet ble kvelt av deler av selen som tilhørte vognen: https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/gPMWoL/Ettaring-dode-etter-ulykke-i-barnehage

Jeg fikk grøssinger. Er ikke selene som hører til vognene testet og sikker? Noen som har hørt om hendelser der barn har havnet i klem eller lignende i selen? Hvordan kom barnet i klem? Og dere som jobber i barnehage, er det noen typiske feil eller farer dere ser på vogner man ble være obs på? Jeg spør ikke om dette for å spekulere i hendelsesforløpet i Bergen, men hva som kan skje min lille gutt om han får sove med sele på :nailbiting: hemmelige feller på en måte.

Familien til lille gutten i Bergen har min dypeste medfølelse. Den værste sorgen man kan oppleve er å miste barnet sitt :(

Jeg har emmaljunga vogn og vurderer å kreve at de kun bruker den delen over hoftene. Jeg har aldri brukt noe annet men bhg ville bruke over skuldrene også. Jeg føler ikke det trygt. Men er stor forskjell på hvor mye en 3 åring klarer å bevege seg i vogn i forhold til en 1 åring som er mye mindre og har mer plass.

Som med seler generelt er det vel alfa og omega å stramme selene, samt at man ikke etterlater barnet uten tilsyn i vognen.

Det er som med barnesikring på kjemikal flasker. De skal bare kjøpe deg tid. Mine klarte fint å snu seg i selen, så den var bare på for å kjøpe meg mer tid så ikke barnet brått sto i vogna om vi gikk rundt i en klesbutikk feks.

Det er så forferdelig med den den 1 åringen og det var jo ganske tydlig at det ville gå den veien. Han har nok hengt lenge uten oksygen og derfor valgte de å skru av respriatoren. Huff...
Det er så fort gjort ....

Kjente det gjør vondt langt inni meg... uff kjempe vondt

Jeg syns også det er ekkelt å tenke på at barnet mitt sover ute i vogn. Det som skjedde i Bergen var forferdelig, jeg tenker mye på foreldre og pårørende. Jeg aner ikke hva slags sele det var snakk om der, men jeg har lurt på å spørre i barnehagen hva de synes.

Slikt handler ofte ikke om at det er "feil på vognen", men at den brukes feil. Barn skal aldri sove i vogn uten tilsyn. Det står det på barnevogner også, så sånn sett har de sitt på det rene. Det er fordi vogner ikke er sikre å sove i.

Slikt handler ofte ikke om at det er "feil på vognen", men at den brukes feil. Barn skal aldri sove i vogn uten tilsyn. Det står det på barnevogner også, så sånn sett har de sitt på det rene. Det er fordi vogner ikke er sikre å sove i.
Som med seler generelt er det vel alfa og omega å stramme selene, samt at man ikke etterlater barnet uten tilsyn i vognen.

Ja det er viktig med korrekt bruk. Men om barn aldri skal sove i vogn uten tilsyn, hvorfor har ikke alle barnehager sovevakt? Ikke alle barnehager har sovevakt, men lar barna likevel sove i vogn. Min er 10 mnd og går ikke barnehage ennå. Har calling med camera og følger med, går jevlig ut å skjekke.
Om barnehagen vi får plass i ikke har sovevakt eller calling tenker jeg å spørre om jeg kan sende med callingen hans slik at de kan følge litt bedre med iallefall

Ja det er viktig med korrekt bruk. Men om barn aldri skal sove i vogn uten tilsyn, hvorfor har ikke alle barnehager sovevakt? Ikke alle barnehager har sovevakt, men lar barna likevel sove i vogn. Min er 10 mnd og går ikke barnehage ennå. Har calling med camera og følger med, går jevlig ut å skjekke.
Om barnehagen vi får plass i ikke har sovevakt eller calling tenker jeg å spørre om jeg kan sende med callingen hans slik at de kan følge litt bedre med iallefall
Ja, hvorfor har ikke alle barnehager det? Det skulle jo absolutt vært påbudt. Det er ikke sovevakter i "min" barnehage heller, som jeg har skrevet tidligere har jeg mange ganger måtte si ifra om gråtende barn ute alene i vogn. Jeg synes du skal kreve at barnet ditt har tilsyn i barnehagen :)

Ja, hvorfor har ikke alle barnehager det? Det skulle jo absolutt vært påbudt. Det er ikke sovevakter i "min" barnehage heller, som jeg har skrevet tidligere har jeg mange ganger måtte si ifra om gråtende barn ute alene i vogn. Jeg synes du skal kreve at barnet ditt har tilsyn i barnehagen :)

Det skal jeg når den tid kommer :) Vet ennå ikke hvor vi får plass, men skal spørre de vi får plass hos om rutiner og hvordan de passer på.
At di måtte si ifra om gråtende barn er bare kjempetrist :( viser jo bare hvor lite det følges med når småbarn gråt ignoreres. Privat barnehage ? Småbarn avdeling eller 0-6?
Barnehagen vi har på førstevalg har egen avdeling for de minste (frem til fylte 2 år)

Det skal jeg når den tid kommer :) Vet ennå ikke hvor vi får plass, men skal spørre de vi får plass hos om rutiner og hvordan de passer på.
At di måtte si ifra om gråtende barn er bare kjempetrist :( viser jo bare hvor lite det følges med når småbarn gråt ignoreres. Privat barnehage ? Småbarn avdeling eller 0-6?
Barnehagen vi har på førstevalg har egen avdeling for de minste (frem til fylte 2 år)
Ja, uff... jeg likte ikke det asså... Kommunal barnehage 0-2/3 år. Lurt å spørre! :)

Jeg har jobbet 7 år i barnehage og har aldri opplevd uhell/ulykker med seler i vogn, heldigvis.
Burde selvfølgelig være sovevakter, men da må barnehagene få mer ressurser. Man er så sårbare ved sykdom etc. Og kanskje en er ute og følger med på ungene, men så må det skiftes en bleie, noen slår seg etc. Man føler ofte at man burde vært to steder samtidig, minst.

Ingenting er 100% trygt så lenge det er langt nok til at man kan få det rundt halsen. (Det er grunnen til at smokkelenker f.eks ikke har lov til å være lenger enn så og så mange cm).

Forferdelig trist den saken, og jeg har vondt av alle involverte. Men barnehagen har nok gjort den eneste forbedringen som kan gjøres: sovevakt. Håper bare andre barnehager gjør det samme, for dette kunne skjedd i så altfor mange barnehager. (Og hjem, forsåvidt)

Back
Topp