Er vi strenge?

Timian

Elsker forumet
Jeg har ingen barn selv, og må innrømme at jeg er svært irritabel for tida.

Skulle gjerne hatt noen synspunkter på dette:
Slekta til mannen er på besøk. I går skulle vi spise raclette, et måltid der man har masse ulik rå mat i små biter, som stekes på en varm stein. Tanta til mannen min har en sønn på 6 år. Han tok på omtrent all den rå maten, uten at foreldrene reagerte. Tok til og med en rå baconbit og gnagde på den, foreldrene reagerte ikke, men han la den tilbake i serveringsfatet da de andre voksne begynte å le av ham. Mannen min påpekte for foreldrene at barnet deres hadde spist på biten, uten at de reagerte. Da han senere minnet dem på det, og ba dem om å ta kjøttbiten, steke den og spise den selv, ble tanta hans kjempeirritert og sukket høylytt!

Skjønner at barn gjør rare ting, men dette reagerte jeg altså på. Eller er det kanskje ikke så farlig? Er vi for strenge, som syntes det var ekkelt?

Jeg syntes det høres veldig spesielt ut...!!! Hadde ikke vært min gutt..!!

Altså har ikke barn selv, men hadde noen gjort slikt her slekt eller ikke, hade jeg blitt sjokkert! Synes det handler om folkeskikk og normal oppdragelse..
Synes ikke dere er strenge, hadde reagert kraftig selv tror jeg .

Har en femåring selv og jeg hadde ikke latt mitt barn ta på all maten, hvertfall ikke spise på den og legge den tilbake. Den blir jo stekt og bakteriene blir borte, men det er normal kjøkkenhygiene at man ikke gjør det allilevel! Hadde ikke latt noe barn gjort det uansett alder, hadde tatt vekk biten og fortalt barnet hvorfor man ikke kan gjøre sånt. Oppfordrer deg til å heller gå foran som et eksempel på hvordan du ville gjort det så foreldrene ser og hører enn å mase på at de må gjøre det.

Trenger ikke drive med barneoppdagelse borte, og bacon rått er ikke farlig.. men at det er ekkelt at han tar på alt som andre skal spise .. JA!!!!

Gullet født 10.04.12 på termin
Ny termin 03.02.14

Har en femåring selv og jeg hadde ikke latt mitt barn ta på all maten, hvertfall ikke spise på den og legge den tilbake. Den blir jo stekt og bakteriene blir borte, men det er normal kjøkkenhygiene at man ikke gjør det allilevel! Hadde ikke latt noe barn gjort det uansett alder, hadde tatt vekk biten og fortalt barnet hvorfor man ikke kan gjøre sånt. Oppfordrer deg til å heller gå foran som et eksempel på hvordan du ville gjort det så foreldrene ser og hører enn å mase på at de må gjøre det.
Enig med Mrs Lutz. Barn på besøk hos oss må forholde seg til husets regler hva gjelder bordskikk. Jeg er ikke redd for å si fra. Og barna de lærer fort og jeg sier bare fra på en helt fin måte. Noen oppfører seg som griser hjemme, men hos oss går alt som en drøm. Dette er da barn som er hos oss jevnlig. Har ikke vært borti så mange engangstilfeller, men ingen grunn til å ikke si fra direkte til ungen så foreldrene hører det. Forhåpentligvis tar foreldrene hintet ;)

Enig med Mrs Lutz. Barn på besøk hos oss må forholde seg til husets regler hva gjelder bordskikk. Jeg er ikke redd for å si fra. Og barna de lærer fort og jeg sier bare fra på en helt fin måte. Noen oppfører seg som griser hjemme, men hos oss går alt som en drøm. Dette er da barn som er hos oss jevnlig. Har ikke vært borti så mange engangstilfeller, men ingen grunn til å ikke si fra direkte til ungen så foreldrene hører det. Forhåpentligvis tar foreldrene hintet ;)

Enig der. Jeg sier glatt ifra til både barnet og dets foreldre atdette ikke er greit. Man plukker ikke på andre sin mat. Blir esten flau på foreldrenes vegner at de ikke reagerte år de fikk beskjedom baconbiten som ble spist på og lagt tilbake... De ,åtte å unnskyldt seg iallefall og tatt bort biten. hadde det vært mitt barn, bille jeg satt nei ganske fort til barnet lg fysisk tatt barnet bort fra mateN tatt barnet med meg inn i et annet rom og forklart hvorfor dette ikke er greit. kanskje latt barnet be vertinnen om unnskyldning. Og selvfølgelig hadde jeg stekt og soist de bitene barnet mitt hadde plukket på... Om det ikke var alle iallefall. Lg jeg ville selvfølgelig passet på at barnet vasket fingrene ordentlig...rått kjøtt er jo greit å få vasket bort....

Takk for alle svar :) Da var vi kanskje ikke helt urimelige likevel.​
Jeg er veldig forsiktig med å "oppdra" andres barn, blir ofte tatt ille opp, spesielt fordi jeg ikke har barn selv. Men synes det er greit å si fra til foreldrene, de kan i alle fall ta ansvar for hva barna deres gjør. Hvis de synes det er greit å spise mat som barnet har spist på, så får de gjøre det, men synes ikke de kan regne med at andre skal synes det er greit.​
Skal også sies at foreldrene kommer fra ulike land, og jeg kan ingen språk som både foreldrene og gutten forstår. Mulig jeg bare hadde stekt kjøttet selv og gitt det til gutten, og forklart hvorfor, hvis vi hadde kunnet kommunisere. Mannen min er litt mer konfronterende, han har fått gutten til å f.eks. tørke opp det han selv har sølt på gulvet, selv om foreldrene har kommet ilende til.​
Ikke en veldig stor sak, kanskje, hadde nok ikke tenkt så mye over det til vanlig, men jeg sliter litt med å få i meg mat for tida, og synes alt mulig rart er ekkelt, så jeg føler ikke for å spise mat som andre har gnagd på, pluss at jeg er utrolig var for konflikter og blir i dårlig humør av det.​

Enig der. Jeg sier glatt ifra til både barnet og dets foreldre atdette ikke er greit. Man plukker ikke på andre sin mat. Blir esten flau på foreldrenes vegner at de ikke reagerte år de fikk beskjedom baconbiten som ble spist på og lagt tilbake... De ,åtte å unnskyldt seg iallefall og tatt bort biten. hadde det vært mitt barn, bille jeg satt nei ganske fort til barnet lg fysisk tatt barnet bort fra mateN tatt barnet med meg inn i et annet rom og forklart hvorfor dette ikke er greit. kanskje latt barnet be vertinnen om unnskyldning. Og selvfølgelig hadde jeg stekt og soist de bitene barnet mitt hadde plukket på... Om det ikke var alle iallefall. Lg jeg ville selvfølgelig passet på at barnet vasket fingrene ordentlig...rått kjøtt er jo greit å få vasket bort....
Hohoi, du er jo strengere enn meg, jo! Liker ;)

Tenker at det er lettere for et barn å forholde seg til klare grenser enn slappe grenser. Da vet de hva de kan forholde seg til.

Det er lettere å oppdra andres barn enn sine egne.

Gullet født 10.04.12 på termin
Ny termin 03.02.14

Det er lettere å oppdra andres barn enn sine egne.
Hihi, er det jeg frykter. Kommer sikkert til å kræsje med meg selv i døra så nesen brekker når jeg får barn selv, men men..​

enig der. Er noe som heter aldri dårlig elev, dårlig lærer.... Hvis ikke foreldrene reagerer, hvordan skal da barnet skjønne at dette er galt?

Det er nøyaktig det jeg mente. Høres ut som en fri oppdragelse familie det der.. huff.

Stakkars lille gutt..:(

Nr. 2 er på vei ♡ 20. Februar 2014

Synes ikke det er ekkelt at han tok på maten. Den skulle vel stekes? Da forsvinner jo eventuelle basselusker :-) Og han var jo ikke fremmed, men en del av familien? Synes det er verre at foreldrene ikke følger med. Man bør irettesette fordi om man er borte, slik at barnet lærer hvordan det skal opptre i de forskjellige miljøene. Samtidig tror jeg også at terskelen for å reagere på andres barn er ganske lav før man får barn selv.. :-)

app! Venter nr 3 :) 15.02

Jeg tenker at siden man er gravid så er man ekstra obs og legger kanskje litt ekstra merke til tingSyns ikke vi som ikke var der skal dømme foreldrene så raskt,en dag sitter man der selv Garantert Men man har lov å si fra til en 6 åring,og han forstår det.Leste ikke alle innleggene her,men overdrivelser er det her

Det er nøyaktig det jeg mente. Høres ut som en fri oppdragelse familie det der.. huff.
Det er nokså "fri" oppdragelse, ja. De fortalte faktisk at de hadde strammet inn i det siste, på grunn av reaksjoner fra barnehagen.

Synes ikke det er ekkelt at han tok på maten. Den skulle vel stekes? Da forsvinner jo eventuelle basselusker :) Og han var jo ikke fremmed, men en del av familien? Synes det er verre at foreldrene ikke følger med. Man bør irettesette fordi om man er borte, slik at barnet lærer hvordan det skal opptre i de forskjellige miljøene. Samtidig tror jeg også at terskelen for å reagere på andres barn er ganske lav før man får barn selv.. :)
Vi spiste faktisk maten han hadde tatt på, men å spise mat som andre har spist på, der går min grense. Og at han er familie synes jeg ikke har noe å si, vi ser hverandre ikke ofte nok til at vi har felles mikroflora. Men altså, ble ikke irritert på gutten, syntes bare det var en merkelig reaksjon fra mora hans.

Jeg tenker at siden man er gravid så er man ekstra obs og legger kanskje litt ekstra merke til ting
Det har du HELT rett i!

Back
Topp