er vi i Norge bedre på barnekosthold enn andre land?

Aicelain

Elsker forumet
Marsboerne 20 18
Oktoberlykke 2019
Hvordan tror dere kostholdet til barn i Norge er kontra andre land :)? Er vi flinkere? Etter å ha sett supernanny hele dagen har jeg inntrykk av at vi er flinkere.

Jeg er syk og har holdt sengen/sofaen i dag, og sett masse episoder supernanny på YouTube :knegg: det som slo meg at kostholdet til barna var det vi i Norge kanskje ville kalt lite næring/søtsaker . Frokost kunne være søt frokostblanding (lignende cherios, sjokkopuffs) eller loff med peanøttsmør og syltetøy. Gjerne med saft til. Så var det noe det klates «snack time» og det sjokoladekjeks, chips, sjokoade eller annet godteri. Middag fikk barna mye pomes frites og «lettvint» mat med lite eller ingen grønnsaker, mens de voksne spiste vanlig middag.

Jeg vet det både finnes søt frokostblanding, nugatti og syltetøy i Norge. Og at mange får søtsaker ikke bare i helgene. Såklart er det lov å kose seg :) innlegget er ikke ment som å trø på noen som har MEN jeg har intrykk av at i Norge er «hverdagskostholdet» til barn er fokus på mer næring. Grovt brød, ikke syltetøy på hver skive, ikke saft hele tiden, og man prøver å få barna til å spise grønnsaker.
 
Tror nok akkurat de som er med i det programmet kanskje er dårlig på flere ting, derfor de må ha besøk av supernanny. Tror ikke det er sånn at noen land er flinkere enn andre, men at det er stor forskjell på foreldre. Er nok foreldre her i Norge også som gir barna dårlig mat. Tenker at det programmet ikke er representativt for det landet.
 
Det programmet er vel britisk? Jeg vet lite om kostholdet der.
Kjenner derimot flere fra andre europeiske land som har mye sunnere kosthold til barna enn vi i Norge. Mye mindre kornprodukter og mer kjøtt og grønnsaker.
De spiser feks «middag» to ganger til dagen. Da gjerne suppe, salat eller lignende til lunsj :)
 
Akkurat Storbritannia er vel generelt dårlig på kosthold. Jeg fikk litt sjokk som tenåring når jeg bodde hos en familie i Storbritannia, jeg fikk loff til lunsj, med en liten pose potetgull og KitKat sjokolade i nista mi på skolen. Det var det samme hos alle barna som gikk i klassen min, maten hjemme var mye fritert og grov brød viste de ikke hva det var når jeg spurte.
Ellers i Europa tror jeg mange land er bedre enn Norge, vi er en brødnasjon og ikke det sunneste det heller :)
 
Akkurat Storbritannia er vel generelt dårlig på kosthold. Jeg fikk litt sjokk som tenåring når jeg bodde hos en familie i Storbritannia, jeg fikk loff til lunsj, med en liten pose potetgull og KitKat sjokolade i nista mi på skolen. Det var det samme hos alle barna som gikk i klassen min, maten hjemme var mye fritert og grov brød viste de ikke hva det var når jeg spurte.
Ellers i Europa tror jeg mange land er bedre enn Norge, vi er en brødnasjon og ikke det sunneste det heller :)
Jeg tror også vi hadde hatt godt av å bytte ut litt brød/kornprodukter med mer proteinrik kost og grønnsaker. Grove kornprodukter som brød, havregrøt ol er vel og bra det, men tror mange nordmenn spiser lite varriert. Altså brødmat til alle måltid utenom middag nesten hver dag.
 
Nja njo. Hvis man tenker at nordmenn er sunne fordi de spiser grovbrød og ikke loff, så kanskje. Men Norge er en brød nasjon, brød i seg selv er ikke det sunneste man kan spise selv om det er grovt. I Norge er det vanlig å spise brød til veldig mange måltider, frokost/lunsj/kvelds. I andre land spiser de gjerne mye frukt og grønt som måltid, de spiser gjerne flere varmmat måltider. Måltider nordmenn ville kalt middag :p
Jeg bor i UK og her går det mest i loff om man skal ha brød. De har grove alternativer også, men alt jeg har smakt av grovt smaker skikkelig vondt. Smaker bare bitter grovdeig :p har blitt mye loff her i det siste fordi jeg ikke syns noe om grovbrødet her, og har ikke fått somla meg til å kjøpe utstyr til å bake brød.
Men vi spiser ikke så mye brød, det går mye i andre ting til frokost, lunsj og kvelds :)
 
Tror heller nordmenn har dårligere kosthold. Mye lettvinte løsninger. Syns til og med unge mødre dk viser bedre kosthold enn det vi i perioder har hjemme.
 
Storbritannia er tidvis helt eksepsjonelt dårlig når det gjelder barn da. Var au papir der et år, det gikk med 72 sånne småposer med potetgull i uka til 3 barn. Det ble og kjøpt inn store esker med kjeks og småkaker, og stadig desserter. Og disse barna hadde en mor som studerte ernæring, og på et tidspunkt skulle kartlegge kostholdet til et av barna, og konkluderte med at kostholdet var helt perfekt. Han manglet litt kalsium da, så da kjøpte hun inn oboy :hilarious: Det gikk så latterlig mye sukker ned i de barna! Og ironisk nok spiste ikke mor sånn selv, hun spiste bare økologiske grønnsaker og salater og magert kjøtt :hilarious:

Tror ikke Norge har så fantastisk bra kosthold heller, det er mye brødmat. Jeg lager mitt eget syltetøy da, og har mye mindre sukker i enn det som er vanlig, så jeg har ingen problemer med å ha syltetøy på alle skivene :angelic:
 
Med sånne TV program har jeg inntrykk av at alle eter bare junk, de sitter i soffan å eter seg feite. Sitter aldri samlet rundt et bord og snakker sammen. TV skal stå på. Pusse tenner vet de ikke hva er, det var det jo en undersøkelse på at 40 % pussa tenna noen få ganger i uka.

Blir som at folk tror jo livretten våres er smalahode og at isbjørnene går i Oslos gater. Det er jo ikke sånn...De færreste spiser faktisk sauehue haha... så media for et veldig skeivt bilde på mange måter.

Likevel tror jeg vi er mer bevisst og mer opplyst om kost, helse og livsstil :)
 
Storbritannia er tidvis helt eksepsjonelt dårlig når det gjelder barn da. Var au papir der et år, det gikk med 72 sånne småposer med potetgull i uka til 3 barn. Det ble og kjøpt inn store esker med kjeks og småkaker, og stadig desserter. Og disse barna hadde en mor som studerte ernæring, og på et tidspunkt skulle kartlegge kostholdet til et av barna, og konkluderte med at kostholdet var helt perfekt. Han manglet litt kalsium da, så da kjøpte hun inn oboy :hilarious: Det gikk så latterlig mye sukker ned i de barna! Og ironisk nok spiste ikke mor sånn selv, hun spiste bare økologiske grønnsaker og salater og magert kjøtt :hilarious:

Tror ikke Norge har så fantastisk bra kosthold heller, det er mye brødmat. Jeg lager mitt eget syltetøy da, og har mye mindre sukker i enn det som er vanlig, så jeg har ingen problemer med å ha syltetøy på alle skivene :angelic:
Blir ikke lunsj uten en pose potetgull vet du! Haha. De gjør mye rart her som jeg stusser på altså.
Jeg syns de er generelt dårlig på alt innen barn, matvaner og sikkerhet. Tok ikke mange dagene etter vi flyttet hit at jeg så høygravide røyke og drikke som svamper, barna skal helst snus i bilen med en gang de bikker kg grensa. Potetgull og saft er en del av matpakka. Sånne små potetgull poser får man jo på «meal deal» på matbutikken. Du kjøper ferdigpakket brødskiver, en brus og en potetgull sol en meal deal liksom.
 
Blir ikke lunsj uten en pose potetgull vet du! Haha. De gjør mye rart her som jeg stusser på altså.
Jeg syns de er generelt dårlig på alt innen barn, matvaner og sikkerhet. Tok ikke mange dagene etter vi flyttet hit at jeg så høygravide røyke og drikke som svamper, barna skal helst snus i bilen med en gang de bikker kg grensa. Potetgull og saft er en del av matpakka. Sånne små potetgull poser får man jo på «meal deal» på matbutikken. Du kjøper ferdigpakket brødskiver, en brus og en potetgull sol en meal deal liksom.
Ungene gikk på en sinnsykt dyr privatskole og fikk servert varm lunsj (som hørtes helt Ok ut faktisk!), men da de skulle hentes om ettermiddagen var det bare å troppe opp med potetgull til alle mann ("for de er jo så sultne etter en lang dag"). Vel hjemme var det ny runde potetgull mens jeg lagde middag, og gjerne mer potetgull etter middag :hilarious: Den potetgullgreia er bare merkelig :hilarious: Jeg stusset på en del ting jeg og, heldigvis var ungene ganske store så slapp unna en del der. Før jeg flyttet til denne familien var jeg hos en med baby, der ammet mor i baksetet uten belte på hverken henne eller babyen, mens vi kjørte på motorvei :eek: Men jeg avskrev alt det rare hun gjorde med at hun var fransk :hilarious:

Det rare i alt dette er at jeg elsker Storbritannia, fordi jeg får kjøpt sunnere mat mye lettere enn i Norge! Det går an å kjøpe ferdigpakker med oppskåret frukt feks, uten at det koster skjorta, og utvalget er stort! Hummus og frukt og grønnsaker og alt mulig. Og potetgull. Det er så store kontraster :hilarious:
 
Ungene gikk på en sinnsykt dyr privatskole og fikk servert varm lunsj (som hørtes helt Ok ut faktisk!), men da de skulle hentes om ettermiddagen var det bare å troppe opp med potetgull til alle mann ("for de er jo så sultne etter en lang dag"). Vel hjemme var det ny runde potetgull mens jeg lagde middag, og gjerne mer potetgull etter middag :hilarious: Den potetgullgreia er bare merkelig :hilarious: Jeg stusset på en del ting jeg og, heldigvis var ungene ganske store så slapp unna en del der. Før jeg flyttet til denne familien var jeg hos en med baby, der ammet mor i baksetet uten belte på hverken henne eller babyen, mens vi kjørte på motorvei :eek: Men jeg avskrev alt det rare hun gjorde med at hun var fransk :hilarious:

Det rare i alt dette er at jeg elsker Storbritannia, fordi jeg får kjøpt sunnere mat mye lettere enn i Norge! Det går an å kjøpe ferdigpakker med oppskåret frukt feks, uten at det koster skjorta, og utvalget er stort! Hummus og frukt og grønnsaker og alt mulig. Og potetgull. Det er så store kontraster :hilarious:
Ja jeg skjønner det ikke jeg heller! Det er jo SÅ lett å spise sunt her. Er jo bare å gå inn på tesco så har 10 ganger så mye utvalg som i Norge liksom. Men potetgull skal man ha til hvert måltid! :rolleyes: Jeg har heller aldri sett VELDIG overvektige personer i sånn «latmannsrullestol» før jeg kom hit. Og hver gang jeg ser sånne så skal de på poundland å hamstre inn godis og sjokolade :hilarious:
Tror faktisk jeg ikke har sett så overvektige folk i Norge. Det er sånn man ser på TV liksom :angelic:
 
Blir ikke lunsj uten en pose potetgull vet du! Haha. De gjør mye rart her som jeg stusser på altså.
Jeg syns de er generelt dårlig på alt innen barn, matvaner og sikkerhet. Tok ikke mange dagene etter vi flyttet hit at jeg så høygravide røyke og drikke som svamper, barna skal helst snus i bilen med en gang de bikker kg grensa. Potetgull og saft er en del av matpakka. Sånne små potetgull poser får man jo på «meal deal» på matbutikken. Du kjøper ferdigpakket brødskiver, en brus og en potetgull sol en meal deal liksom.

Storbritannia er tidvis helt eksepsjonelt dårlig når det gjelder barn da. Var au papir der et år, det gikk med 72 sånne småposer med potetgull i uka til 3 barn. Det ble og kjøpt inn store esker med kjeks og småkaker, og stadig desserter. Og disse barna hadde en mor som studerte ernæring, og på et tidspunkt skulle kartlegge kostholdet til et av barna, og konkluderte med at kostholdet var helt perfekt. Han manglet litt kalsium da, så da kjøpte hun inn oboy :hilarious: Det gikk så latterlig mye sukker ned i de barna! Og ironisk nok spiste ikke mor sånn selv, hun spiste bare økologiske grønnsaker og salater og magert kjøtt :hilarious:

Tror ikke Norge har så fantastisk bra kosthold heller, det er mye brødmat. Jeg lager mitt eget syltetøy da, og har mye mindre sukker i enn det som er vanlig, så jeg har ingen problemer med å ha syltetøy på alle skivene :angelic:

Huff det var leit å høre at Storbritannia er dårlig pp sikkerhet. Og det ses på som helt normalt og OK at barn spiser søtsaker hver dag. Det er forskjell på land altså :)
 
Norge har dessverre kostholdsveiledning som er helt på bærtur angående ernæring og god mat til både voksne og barn.

Korn, masse grønnsaker, lettprodukter,, magre produkter, lite fett, lite meieri og masse vegetabilsk olje som erstatning.

Her i huset spiser vi tradisjonskost med upas. melk fra gård, rent smør, ren ost, hjemmelaget surdeigsbrød, kraft, kollagen, gelatin, masse proteiner og masse sunt fett og kraft fra animalske kilder.

Grønnsaker er gjerne fermenterte eller serveres med kraft og godt med smør for lettere næringsopptak.

I UK er de ekstremt usunne, husker at før jeg dro dit drakk jeg aldri brus og spiste aldri junkfood (dette er 8 år siden) mens der nede oppdaget jeg både dominos og cola rett og slett XD For å ikke snakke om Costa og sukrete muffins.

Skremmende rett og slett.
 
Har bodd i England selv og det er jo til en viss grad ekstremtilfellene på supernanny. Jeg måtte spesifikt spørre om jeg kunne få et eple til skolelunsj noen dager istedetfor potetgull. Og samtlige middager i familien var mikromiddag. Men var også mye sammen med en middelklassefamilie, og der var det mye mer grønnsaker og mat fra bunnen kontra arbeiderklassefamilien jeg bodde med.

Ellers tror jeg ikke Norge nødvendigvis er best i klassen heller, egentlig. Vi er god på en del, mens i andre land er de bedre på andre ting :)
 
Tenker normalen i Norge er helt OK, samme i mange andre land. Drar du derimot til typ Hellas, Spania og andre sør-europeiske land så er kostholdet generelt mye renere enn vårt.
 
Vi spiser jo mye brød osv, som egentlig ikke nødvendigvis er så sunt. Samme sak med grøt til de små.
Det er en gammel inngrodd holdning av korn er løsningen på alt. :p Det samme med poteter og kjøttdeig. :D
Vi er på god vei opp på overvektstatistikken her også, dessverre.

Angående tannhelsen, hjelper fluoren vi tilsetter drikkevannet vårt oss mye.
 
Back
Topp