er vi dårlige foreldre??

ORIGINAL: elninjo

perfekt du da?alvorlig talt?
ORIGINAL: Lykkeligx2

Dere er ikke dårlige foreldre av den grunn..!
Men personlig ville jeg gjort ganske mange forandringer når det gjaldt bosted og levemåte før jeg hadde slått meg til ro med å ha det slik.
Tenker litt slik: hvorfor sette barn til verden, om man må jobbe/være vekke såpass mye for å forsørge familie/hus?
Dere får ca 57 timer sammen i løpet av en uke,  med helg og timen på kvelden, mens hun er i bhg ca 48 timer.

Hvorfor er det å være perfekt? Jeg er helt enig med henne.. Jeg hadde ikke orket å ha det sånn!

ORIGINAL: Maelle

ORIGINAL: elninjo

perfekt du da?alvorlig talt?

Men personlig ville jeg gjort ganske mange forandringer når det gjaldt bosted og levemåte før jeg hadde slått meg til ro med å ha det slik.
Tenker litt slik: hvorfor sette barn til verden, om man må jobbe/være vekke såpass mye for å forsørge familie/hus?
Dere får ca 57 timer sammen i løpet av en uke,  med helg og timen på kvelden, mens hun er i bhg ca 48 timer.

sign
Hvorfor er det å være perfekt? Jeg er helt enig med henne.. Jeg hadde ikke orket å ha det sånn!

ORIGINAL: Guerlain

dere er ikke dårlige foreldre av den grunn.Er bare folk som er så veldig perfekte selv som bare må rakke på andre som er i en annen situasjon enn dem selv,kun for å føle seg bedre.

Helt enig.

dere er ikke dårlige foreldre av den grunn.Er bare folk som er så veldig perfekte selv som bare må rakke på andre som er i en annen situasjon enn dem selv,kun for å føle seg bedre.

sign
til trådstarter
vi har samme sitvasjon som derre
vi har også til tider problemmer med å rekke å hente ungene til stengetid og da må enten besteforeldre eller ei venine av meg hente de
men vi prioriterer all tid vi kan få sammen

Jeg er ikke så enormt mye inne på generell, men titter innom av og til. En ting har jeg lært: Man skal ta det noen sier her inne med en klype salt. Synes noen vrir om seg med en besserwisser-tendens som jeg finner ganske smakløs. De vet bedre enn alle andre om alt og ingenting....ser ned på de som ikke er like "perfekte" som seg selv. Men folk som snakker høyest om slikt,  er ofte de som har størst problemer selv. (Min erfaring)

Så til saken din, og jeg skal være helt ærlig. Situasjonen deres er ikke idèell, men dere gjør som best dere kan. Man må jo ha en jobb, for å forsørge seg og sine. Det er ikke alltid den jobben er like utenfor stuedøra. Ikke bry deg om det noen av kommentarene som kom i den tråden! Du vet jo for deg selv hva du og samboeren din gjør for jenta deres og at hun sikkert trives utmerket i bhg. [;)]

Det er vel det minst smarte je har hørt på ei stund... Snuppa mi var ett år da je fikk tilbudet om drømmejobben( eneste stedet i fylke som tok inn fotograflærling da) og den muligheten kunne ikke slippe unna.
Syns det blir feil att noen skal si vi er dårlige og ikke prioriterer riktig og kan jo bare bytte jobb eller flytte..
Det går jo ikke!  (sier ikke att du har sagt det altså[:)])

Men fordelingen av tiden var jo ikke så ille selv om je skulle ønske vi fikk mye mer sammen!

Du får tenke som så at hvis alle jobbet deltidsstillinger eller var hjemme med barna sine, så hadde ikke samfunnet gått rundt. vi hadde ikke fått foreldrepenger, ikke barnetrygd, ikke andre samfunnstjenester. Kvinner i arbeidslivet er Norge avhengige av. Å påstå at man er dårlige foreldre fordi man jobber - latterlig. Da er man heller dårlige samfunnsborgere eller egoister når man lar være - for å sette det like på spissen.

Hvis jeg skal jobbe med det jeg er utdannet som, må jeg jobbe sene kvelder og helger... Sånn er det bare.. Mannen min jobber også på kjøpesenter, dette blir naturlig nok et regnestykke som ikke går opp.
Og det var ikke sånn det skulle bli da jeg ble gravid, men vi har gjort det beste vi kan ut av en vanskelig situasjon..

Og dette med bhg og tid hjemme, er et sårt og vanskelig punkt for veldig mange. Jeg synes det er ganske trist at man bevisst går å trykker på akkurat denne knappen hos folk, for det er veldig vondt.
Man gjør det man må for å holde tak over hodet på barna, mat på bordet og klær på kroppen. Det er nok ikke så mange her som frivillig jobber sene kvelder og lange økter fordi de synes det er forferdelig artig!

Kan snakke for meg selv, jeg skulle gjerne hatt det annerledes. Men slik jobbmarkedet er i dag, er det ikke snakk om å "bare finne seg noe annet å gjøre". Det er vanskelig, om ikke umulig.
Så da gjør man som sagt det beste ut av en kjip situasjon..

Det å være en mamma som er i arbeid innebærer konstant dårlig samvittighet. Man har dårlig samvittighet ovenfor barn og mann, og man har dårlig samvittighet ovenfor jobben. UANSETT hvordan man gjør det, så stikker samvittigheten som ei vond nål..

finnes det virkelig folk som mener at foreldre og barn som har det sånn er dårlige? Det er virkeligheten spørr du meg, når man jobber! Man skal sette pris på det barnehage tilbudet vi har, eller så hadde ikke barna hatt tak over hodet eller mat på bordet, for foreldrene hadde ikke fått jobbet! dumme folk!!!

Er så langt ifra dårlige foreldre!
Man jobber og gjør det man kan for at barna skal ha det bra[:)]

Folk har så mange meninger/oppfatninger av dette... Så jo på Dr.Phil at det var en dame som mente at mødre som jobber er egoistiske osv, "mødre bør holde seg hjemme med barna sine" - WTF??

Vil ikke si at dere er dårlige foreldre men sanheten er jo at barnehage tantene så og si ser barnet mer enn dere.. Så det er jo trist for både dere og barnet..

Vett om andre som står opp med barna halv 7-kvart på 7 og leverer barna i barnehagen kl 7.. Henter barna igjen kl 17.00 og legger barna 18.30 det betyr at de ser barna mindre enn 2 timer til dagen og det er trist [:(]

ORIGINAL: 3xS

selvfølgelig er dere ikke dårlige foreldre for det! men det er kanskje mange som ikke kunne hatt det sånn, inkludert meg selv, jeg ville bytta jobb for å fått sett min sønn mer hvis min situasjon var sånn, men det er fordi JEG ikke klarer å være så mye borte fra han. at andre føler det på andre måter er jo helt normalt. vi er alle forskjellige [:)]

sign

ORIGINAL: *Oso*

Hva dere velger for deres barn er jo helt klart opp til dere.

Men ikke fordi jeg VET best - men slik dere lever hadde ikke jeg/vi klart. Det må vel være lov å si det
siden du nevner deres situasjon og dine følelser knyttet rundt dette.

Jeg vil overhodet ikke, og er heller ikke min intensjon med innlegget - å virke dømmende overfor foreldre som velger å gjøre annet enn det jeg ville ha gjort.

Tror nok dere gjør så godt dere kan og hvis jeg leser mellom linjene så er vel ikke dette en ønskesituasjon for dere heller med tanke på datteren deres.

Kanskje situasjonen endrer seg annerledes i et senere tidspunkt slik at dere får mer og bedre tid sammen når hun blir eldre.

Uansett så er det jo trist at små barn ser foreldrene mindre enn 2 timer til dagen..

Jeg leste ikke den tråden du sikter til. Men jeg vil bare si at jeg dømmer ingen når det gjelder sånn man MÅ gjøre det.. Ikke alle som er like heldig som det du skriver ang å kjøre de litt senere og hente de litt tidligere.
Vi er heldigvis en av de heldige, han har en leder jobb i en bedrift og har det litt fleksibelt. Jeg jobber i butikk, og arb tiden er litt varierende (ikke mye, da jeg jobber mye dagtid) fra når jeg begynner på morran og slutter på ettermiddagen.. Så her i gården er snuppa i barnehagen max 7 timer. Og jeg føler at jeg får sett ho mye på en ellers travel hverdag. Jeg ser på oss som heldige!!! At vi har kommet i denne situasjonen.

Ikke det at jeg syns dere er uheldige, men som jeg sikkert har rett i så ønsker dere sikkert å se barnet deres mer, men kan ikke pga jobb ol... Syns ikke dere er dårlig foreldre av den grunn!!

Men jøsses... Er ikke dette å snu på flisa kontra det du har sagt tidligere?

ORIGINAL: *Princess*

ORIGINAL: *Oso*

Hva dere velger for deres barn er jo helt klart opp til dere.

Men ikke fordi jeg VET best - men slik dere lever hadde ikke jeg/vi klart. Det må vel være lov å si det
siden du nevner deres situasjon og dine følelser knyttet rundt dette.

Jeg vil overhodet ikke, og er heller ikke min intensjon med innlegget - å virke dømmende overfor foreldre som velger å gjøre annet enn det jeg ville ha gjort.

Tror nok dere gjør så godt dere kan og hvis jeg leser mellom linjene så er vel ikke dette en ønskesituasjon for dere heller med tanke på datteren deres.

Kanskje situasjonen endrer seg annerledes i et senere tidspunkt slik at dere får mer og bedre tid sammen når hun blir eldre.

Uansett så er det jo trist at små barn ser foreldrene mindre enn 2 timer til dagen..

Ja det er det. Og jeg krysser mine fingre for at vi ikke kommer i en slik situasjon.. man vet aldri...

Men tror ikke at de fleste foreldre som har det sånn, nødvendigvis vil at det skal være slik! At de ikke kan velge om de skal prioritere, som det blir skrevet om at man kan gjøre.. Kanskje de bor på en plass som ikke har mange jobbtilbud - og man må kjøre et stykke for å få seg jobb? Og hvis man så skulle fått seg jobb, og en arbtid man ikke er fornøyd med, men må beholde pga det ikke er andre jobber som er bedre og man trenger penger? FOr man trenger penger for å leve og å kunne gi barna det beste (som også ALLE krever av ALLE)...

Ikke alle kan velge og vrake utfra ønskene sine!!!!

Jeg syns også at jeg ser lillemann for lite i hverdagen, men har ikke lyst til å jobbe mindre heller. Det kommer et liv etter småbarn også, og for meg er det veldig viktig å ha en jobb jeg trives i. Jeg blir rett og slett en bedre mamma av å ha det bra på jobb. Vi har kort vei til både barnehage og jobb, så er heldig sånn. Jeg syns ikke dere er dårlige foreldre, og når hun blir større er hun jo oppe litt lenger også.

Nå har ikke jeg lest alle innleggene da. Men dette er et diskusjonsforum, og alle har lov å delta. Dersom trådstarter (gjelder ikke bare denne tråden) ikke vil høre forskjellige meninger hos andre så bør de ikke starte en slik tråd. Jeg syns faktisk det er godt at vi er forskjellige, med forskjellige meninger, for uten så hadde dette vert et kjedelig diskusjonsforum!!!!!

Når det er sagt så syns jeg på min side at det er godt at JEG kan tilbringe mye tid med snuppa.. Og i tillegg så jobber jeg i samme bhg, så ser hun hele tiden[:D] Men jeg forstår godt de som må jobbe. MEN jeg ser også de foreldrene som hver dag bare MÅ gå innom butikken alene FØR de henter ungene, mens de samme ungene står ved porten å ser etter mamma eller pappa. Det er trist å se at det er de samme barne hvar dag. Men som sagt er det flere som MÅ ha det slik..

Men barna bør uansett komme før jobben, og jeg for min del syns barn bør komme før DRØMMEJOBBEN, før butikken, og før kafeer og slikt. Er det slik at de som har den jobben de har MÅ ha den?? Eller er det mulig å prøve å se etter andre løsninger? Jeg mener også at de som har barn som er under 12 år har rett på å søke seg ned til 80 stilling.. Uten at jeg kan vise til lov om dette, men har hørt det flere ganger..

En ting er når barna går i bhg, det er jo lenge åpen, men begynner de på skole så er ikke skolen så lenge åpen som en bhg. Og ikke sfo heller mange plasser. De skal jo ha middag, hjelp med lekser, kjøring på trening osv, og da holder det ikke med 1-2 timer med barna etter jobb..

Men dette er MIN mening, og jeg rakker ikke ned på noen som har andre meninger enn meg..

Når barna begynner på skolen, går på trening osv. som du skriver, så legger de seg jo ikke kl 18.30 lenger heller da... 

ORIGINAL: snute

Når barna begynner på skolen, går på trening osv. som du skriver, så legger de seg jo ikke kl 18.30 lenger heller da... 

Nei, så klart ikke.. Men det kal jo være tid til kveldsstell og kvels og så. Pluss litt tid med foreldrene, i tillegg kanskje barnetv som varer fra 18.00 til 18.30[;)] Men man må jo bare prioritere slik det blir best for alle parter i familien. Og har man ikke tid til alt, så må man legge det til helgen, og heller bruke tiden en har da til familien sin[:)]

Nå legger ikke snuppa mi seg før 19.30 nå heller, så jeg er jo heldig da.

Back
Topp