Er trusler vold?

BølleBella

Elsker forumet
Jeg bare tenker på den knipsedebatten. Alle var/er imot knipsing, og det er veldig fyfy og man gjør barnet vondt. Både psykisk og fysisk.

Men da lurer jeg på, er trusler vold?

"Hvis du ikke spiser opp maten din så blir du sendt på rommet og får ikke mat før i morra!"
"Rydd opp lekene dine, hvis ikke kaster jeg de i søpla!"
"Bæsj i buksa ÈN gang til og du finner ut hva som skjer!!!!"
"Slutt å grine ellers stenger jeg deg inne på rommet ditt!"

Er dette barnemishandling?

Det er det som kalles psykisk vold (alt etter hvordan det brukes selvsagt)

ORIGINAL: Frk.Elefant

Jeg bare tenker på den knipsedebatten. Alle var/er imot knipsing, og det er veldig fyfy og man gjør barnet vondt. Både psykisk og fysisk.

Men da lurer jeg på, er trusler vold?

"Hvis du ikke spiser opp maten din så blir du sendt på rommet og får ikke mat før i morra!"
"Rydd opp lekene dine, hvis ikke kaster jeg de i søpla!"
"Bæsj i buksa ÈN gang til og du finner ut hva som skjer!!!!"
"Slutt å grine ellers stenger jeg deg inne på rommet ditt!"

Er dette barnemishandling?

Nei det er psykisk misshandling.Og om man som mor har ut av seg de setningene du har listet opp her. SÅ er man ikke en god mor .Og man bør klare å  oppdra barnet sitt uten å drive på slik

Jess!
Psykisk vold kalles det...

Det der er vel setninger som mange bruker når de ikke orker å ta kampen...
Men jeg synes jo at konsekvensene kan være noe helt annet enn det som står oppført her da...Og det å grine, bæsje på seg, ikke ha lyst på mat, det må man jo få lov til uten å få straff for det....

ORIGINAL: Tøsa

Du kan jo kalle det psykisk vold da.
Men fysisk vold blir det ikke uansett hvor mye du vrir og vender på det.

ORIGINAL: lenemor

Det er det som kalles psykisk vold (alt etter hvordan det brukes selvsagt)

Trusler om innestenging eller nektelse av mat er eksempler på psykisk vold etter min mening. En trussel om å kaste eiendeler må sees litt i sammenheng med hva som ligger forut for trusselen og barnets alder.
Dersom dette er en enkeltstående hendelse synes jeg det blir drøyt å kalle det barnemishandling, men hvis trusler er en del av hverdagen så er det barnemishandlling ja.

Jeg oppfatter det som "trusler" når man kommer med uforholdsmessig alvorlige konsekvenser av typen "da kaster vi alle lekene i søpla", "da får du ikke mat før i morgen", "da låser vi deg inne på rommet ditt".

Men å opplyse om en rimelig konsekvens (og så gjennomføre den) ser jeg som en naturlig og grei del av oppdragelsen: "Om du slår meg med leken, så tar jeg den bort". "Om du ikke slutter å slå på DVD-spilleren tar jeg den bort (i to minutter, så tre, så fire...)". "Du får ikke gå fra bordet før du har SMAKT på maten".
"Det blir ikke barne-TV før du har ryddet bort klossene" osv.

Vil vel heller kalle det barnemisshandling... hvis da truslene blir gjennomført [8|]

(se bort fra det med å kaste leker i søpla, for det har jeg gjort..det var en konsekvens, og han rydder nå [:-])

Oi, mener virkelig folk at det er psykisk vold å true med å kaste lekene hvis barnet ikke rydder? [:-] Heh, det har jeg truet med (og gjennomført - dvs, ikke kastet i søpla, men satt de i en stor pose og han trodde jeg kastet dem.. Han lærte seg å rydde og fikk tilbake lekene én og én som belønning etterhvert [;)]) Å ikke orke å rydde etter seg bør gi konsekvenser synes jeg..

Men å true med at barnet ikke får mat, eller trussel om å bli innestengt er fælt, synes jeg... og trussel om at "noe ille" skjer om barnet har tisse/bæsje-uhell er forferdelig [&:] Vold.. Ja,grove trussler er vold..

Bruker sånne trusler hele tia jeg..men må jo da også gjennomføre da. Bruker selvfølgelig ikke ting som at da får du ikke mat eller blir låst inne!!

Spiser du ikke om får du ikke desert, rydder du det ikke opp går det i søpla, slutter du ikke å skrike så må du sitte på rommet til du er ferdig med å skrike, pusser vi ikke tenna kommer karius og lager hull..osv osv.. Ser ikke på det som psykisk eller fysisk mishandling men.[8|]

Jeg mener å ha hørt at det er ulovlig å true barna sine, uansett om det er trusler om at de ikke får lørdagsgodis om de ikke spiser opp maten sin, eller at lekene blir kasta om de ikke rydder.
Men vi kommer vel alle til å true barna med sånt? At hvis du ikke gjør sånn og sånn, så skjer sånn og sånn..

ORIGINAL: Frk.Elefant

Jeg mener å ha hørt at det er ulovlig å true barna sine, uansett om det er trusler om at de ikke får lørdagsgodis om de ikke spiser opp maten sin, eller at lekene blir kasta om de ikke rydder.
Men vi kommer vel alle til å true barna med sånt? At hvis du ikke gjør sånn og sånn, så skjer sånn og sånn..

Det er selvfølgelig lov å fortelle barna sine at dersom de ikke gjør sånn eller sånn, så vil det bli konekvenser. Det er lov å fortelle barnet sitt at dersom det ikke spiser mat, så blir det ikke lørdagsgodt osv.
Det som ikke er lov er å true barnet med vold,innestenging, å skade barnets omsorspersoner eller kjæledyr, at barnet skal bli forlatt osv.

Back
Topp