er sykepleien et vanskelig studie?

Anbefaler deg å kjøpe anatomi & fysiologi nå og lese! Da kan du en del fra før når du begynner... [:)] 

nå til våren er jeg ferdig med bachelor i sosiologi. i tillegg har jeg årsstudium i religionsvitenskap og årsstudium i arbeids- og organisasjonspsykologi (endel generell psykologi også). det er vel endel der som kan være relevant for sykepleien også, vil jeg tro? ser man kan videreutdanne seg eller kurse seg videre i feks organisasjon og ledelse eller arbeid med barn med flerkulturell bakgrunn eller i psykologi/psykiatri. så håper at det kan se ut som en sammensatt utdannelse. haha

ORIGINAL: *April*

Anbefaler deg å kjøpe anatomi & fysiologi nå og lese! Da kan du en del fra før når du begynner... [:)] 

SMART! tror kanskje jeg må vente til jeg er ferdig med dette studiet, men kan jo lese i sommer! tror faktisk søs har den boka jeg! hurra:)

ORIGINAL: Søta!

ORIGINAL: Sicily

ORIGINAL: Søta!

Førsteåret er det generell pleie.
Mating, munnstell, kateterisering, blodtrykk, forflytningstekninkk, HLR, vask og stell.
Grunnleggende behov er i fokus, søvn, mat osv.
Ernæring, litt psykologi, kommunikasjon, jus, pleieplaner, mikrobiologi, anatomi og fysiologi, sosiologi, sosialantropologi.
Praksisen er på sykehjem.

Andreåret er det sykdomslære, medikamentregning og medikamentlære.
Praksis på sykehus.

Sisteåret vet jeg ikke, men det er vel en del psykologi kanskje, siden vi skal i praksis på psykiatrisk.

Det er HELT forskjellig fra lærested til lærested hvordan studiet er lagt opp, faktisk.

Ja, men det er vel samme praksisopplegget?

Nei, det varierer faktisk også litt. [:)]

men det er helt greit at det er forskjellige fra studiested til studiested;) jeg lurte egentlig mest på antall uker:)

ORIGINAL: lykkeligemeg

SMART! tror kanskje jeg må vente til jeg er ferdig med dette studiet, men kan jo lese i sommer! tror faktisk søs har den boka jeg! hurra:)

er det forresten samme boka som brukes overalt og fra år til år eller?
hvem har skrevet den?

hvem har skrevet den?

Er forskjellige anatomi bøker fra skole til skole...Skolen bruker som regel å velge ut et forlag eller en forfatter sånn at bøkene er de samme år etter år, men reviderte utgaver eller bytte av forfatter/ forlag forekommer. Anatomibøkene jeg skulle hatt ble bare brukt av 2 kull før de ble byttet ut.

ORIGINAL: Missi

hvem har skrevet den?

Er forskjellige anatomi bøker fra skole til skole...Skolen bruker som regel å velge ut et forlag eller en forfatter sånn at bøkene er de samme år etter år, men reviderte utgaver eller bytte av forfatter/ forlag forekommer. Anatomibøkene jeg skulle hatt ble bare brukt av 2 kull før de ble byttet ut.

woops. såpass. ringe skolen, er vel et stikkord, ja:D

og hvor ofte er det eksamen? er det hvert semester eller før sommeren? eller er det litt forskjellig fra år til år?
1/3 stryk på eksamen var da voldsomt! hjelpes..!!

Jeg går bare første året.. Men vi har hatt to eksamener før jul, og to etter jul. Også har vi en til nå snart!
Anatomien er ganske vanskelig. var 40% stryk i klassen før oss.. Og vi er vel en 160 stk..

vi har hatt medikamentregning nå, og selv om jeg ikke var noe spesielt flink i matte på vgs så greide jeg eksamen på bare 6 minutter.. Syns det var lett!

Ser planen på skolen vår er helt annerledes enn søta sin. Vi har vært igjennom anatomi, fysiologi, mikrobiologi, medikamentregning, psykologi/sosiologi og sosialantropologi. Og mange andre ting som øvelser i munnstell, injeksjoner, hlr, bt/puls/resp., kateterisering Osv..

hvem har skrevet den?

Du kan fint lese i søsteren din sin bok frem til du begynner[:)] Jeg leste masse i min stemor sin bok fra 2003, og jeg kunne masse når jeg startet :)

Det er ikke kjempevanskelig, men det er mye pensum du skal gjennom på kort tid, og man må lese mye for å få gode karakterer. Strykprosenten er høy, men er du motivert og tar deg tid til å lese så går det bare flott.

Medikamenten er ikke kjempekomplisert regning, men man må holde tunga rett i munnen, for den skal være 100 % feilfri. Her på skolen var det 85% stryk på første forsøk i fjor.

Har hatt den eksamen i dag, og jeg røyk ut på 1 liten feil!! Du kan hverken ha en liten kommafeil, eller benevningsfeil for å stå.

Her er et eksempel på en oppgave.

En pasient som veier 50 kg skal ha Aminophyllin 750 ?g/kg/time.
a)
Hvor mange mg Aminophyllin tilsvarer dette per time?
Aminophyllin konsentrat har styrken 30 mg/ml.
b)
Hvor mange ml Aminophyllin konsentrat skal du trekke opp til en infusjon som skal vare i 12 timer?
Aminophyllin konsentratet løses i NaCl til en infusjon med totalvolum blir 500 ml.
c)
Hva blir hastigheten på infusjonen (ml/time)?

hvem har skrevet den?

Men som noen nevnt litt lengre oppe her er det bare å bruke søsteren din sin bok å lese i til du begynner på studiet (og mulighetene for at du fortsatt kan bruke den etter studiestart er STORE)[;)]

krevende liksom?
dette sier jeg absolutt ikke for å støte noen, men opptakskravene er jo ganske lave, så jeg tenker at det ikke kan være sånn heeeelt grusomt? eller er det det? uff. lurer på om det kommer til å gå! mannen jobber ute i nordsjøen og tenker å jobbe litt når han er hjemme også, jeg må studere og jobbe. har et bra snitt, så jeg har liksom tenkt at dette kommer jeg til å bare kruuuse gjennom. men nå ble jeg usikker!
det er deltid, 4 år.

Jeg personlig synes studiet var veldig greit. OK vansklighetsgrad, men det varierer vel fra person til person hva man mener om det. Mye av det vi hadde var puggestoff, så er jo en fordel å kunne pugge[:)] Men mye var også ting som sa seg selv, som man allerede kan og kan tenke seg til.
Det er jo også ulikt hva man legger i det. Jeg var vel dessverre ganske skolelei de to siste årene (gikk rett fra videregående til høgskole), så skal innrømme at jeg ikke var av de som la aller mest arbeid i alt hele tiden. Men kom meg veldig greit igjennom. De som ikke kan akseptere annet enn en A, blir det vel selvsagt litt annerledes for da[:)]

Tror det går veldig greit å ta det deltid jeg. Jeg tok det på 3 år og også da hadde vi mange studiedager før eksamener og innleveringer. Jeg mener hvertfall vi fikk god tid det vi skulle gjøre. Så for meg hadde det hvertfall ikke vært noe problem å arbeide ved siden av (men hadde jo ikke barn da). Høres jo veldig greit ut med at mannen din er hjemme i perioder da, at du kan jobbe da[:)]

sykepleiestudiet er spennende, utfordrende, vanskelig og gøy.. [:D]
jeg er 3 års student, er ferdig med all praksis, har en hjemmeeksamen igjen + bacheloroppgaven, og så er jeg ferdig 27 mai [:D] endelig!! [:D]
Jobber som tilkallingsvikar i hjemmetjenesten der jeg var i praksis. Begynte med det nå etter jul.

Studiene er lagt opp ulikt på de ulike skolene rundt om, og det er også forskjellig kvalitet på utdanningene.. Jeg gikk 1 året på høyskolen i vestfold, og også på universitetet i agder, og har sett hvordan det legges opp ulikt.
På UiA var det lagt opp slik:
1. semester - eksamen i vitenskapsteorier, etikk og stats- og kommunalkunnskap. Denne har man i oktober, for å slippe for stort lesepress i desember.
I desember har man halve anatomiboka pluss litt annet, naturvitenskapseksamen. I tillegg en praktisk ferdighetseksamen.
Så i 2. semester har man medikamentregning, 8 ukers praksis i sykehjem. I mai er det eksamen i samfunnsvitenskap, og i det resterende pensumet av anatomien (begge er 5/6timers eksamen).
3. semester - eksamen i sykdomslære og generell sykepleie - 5 og 6 timers eksamen.
4. semester - 18 ukers praksis i sykehus eller 9 uker i hjemmesykepleie og 9 uker i psykiatri
5. semester - 9 uker i hjemmesykepleie/9 uker i psykiatri eller 18 uker i sykehus
6. semester - obligatorisk gruppeoppgave/eksamenskrav, 3 dagers gruppeeksamen - begge i temaer innenfor sykepleie og samfunn, og så skriver man bacheloroppgaven, og avslutter med 1 uke førstehjelpskurs/øvelse.

Hele veien er det arbeidskrav og innleveringer.
Du må ha minst 90% tilstedeværelse i praksis. Er du borte for mye må du jobbe det inn igjen.

Jeg har ikke hatt overskudd til å jobbe noe ved siden av studiene før nå. Det første året i vestfold var jeg alene med barn, men fikk samboer da jeg begynte ved UiA. Han har hjulpet utrolig masse før eksamen og mens jeg har vært i praksis. Turnusjobbing er en liten kabal, og som student er du prisgitt at sykepleieren din har en ok turnus å følge. Vi har vært nødt til å følge sykepleierne slavisk, og skal ha 4 arbeidsdager i uka i snitt.

Det er et STORT og dyrt pensum, og det lønner seg ikke å selge bøker etter endt semester. Du får garantert bruk for dem i en eller annen oppgave på 3 året..og til bacheloroppgaven.. dessuten er det veldig greit å kunne gjenoppfriske kunnskaper underveis - særlig i anatomi.

Når det er sagt, er sykepleien et spennende yrke med mange jobbmuligheter. Noen passer til å jobbe på sykehus, andre på sykehjem osv osv.. Jeg fant min vei i hjemmesykepleien, og stortrives i den sona jeg jobber i.

Er ikke sikker på snittet her jeg, men vi har 180 plasser og det var 240 søkere, så her er det ganske høyt...
Ikke et studie man kruser gjennom akkurat.

Vi har i høst hatt en hjemme-eksamen, praktisk prøve, 6 obligatorsike innleveringsoppgaver og 5 obligatoriske tester som alle måtte bestås for at vi skal kunne ta eksamen i anatomi/fysiologi til uka nå.  SÅ er det medikamenten og en tredelt mappeeksamen igjen før sommeren.

kjempestor arbeidsmengde her hos oss hvertfall. I fjor strøk 60 % på anatomien og 50% strøk på konten...

Sykepleien er et studium som krever engasjement og hardt arbeid. Men det høres jo ut som du har "driven" til å få det til, så jeg sier kjør på! [:)]
Det er ikke så vanskelig, det krever bare at du leser og er våken[8D]
Var en oversikt i siste utgave av Sykepleien (NSF tidsskrift) som viste hvor mange som startet på utdanningen, og hvor mange som fullførte. På de fleste skolene var det mellom 20-50% som falt fra gjennom de tre årene studiet varer. Jeg vil tro at mange av disse ikke hadde den personlige egnetheten, eller ikke brant for yrket. Atter andre stryker på eksamener eller i praksis. Eksamener kan du ta opp igjen samme år vanligvis, men stryker du praksis må du vente til neste år med å få fullført. Dette kan også være en grunn til at folk faller fra. Men høres ut som du kan klare dette helt fint. Jobber selv natt, og det er flott å kombinere med å ha kids i barnehagen. Eneste er at du må være ganske sikker i dim rolle, for du har ansvar for flere pasienter om natten, og det er ikke like mange rundt deg til å hjelpe deg.

Sykepleien er vel ikke akkurat kjent for å være det mest krevende studiet, så hvis du er motivert så går det helt sikkert veldig bra[:)]

Ta det fra en student i 6. semester, i min siste medisinske praksis... JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA[X(] hehe!
Jeg syns det er vanskelig, trodde det var mye "enklere" enn det faktisk er... men det er overkommelig, med lesing og kontinuerlig arbeid. Noen flyter jo igjennom uansett hva de gjør da, bare de står på eksamener, dessverre!
Jeg hadde 4,5 i snitt fra vgs, om det har noe å si[:-]

oi! kommet mange svar her! jeg må lese skikkelig gjennom dem imorgen...:) viktig greie for meg det her altså. har så forferdelig lyst til å bli sykepleier og jobbe på barneavdeling, men samtidig vet jeg ikke om jeg har driven som trengs for å studere. har så veldig heftige søvnproblemer, og med to barn og en mann i nordsjøen som også må jobbe når han er hjemme, så ble jeg plutselig usikker på om dette kommer til å gå egentlig.

jeg har nok vært heldig og krust gjennom det meste jeg har gjort av skole opp igjennom, men det ser jo ut som det ikke kommer til å være tilfelle her da[8|][&o] og blir veldig usikker på om det lar seg kombinere med dette søvngreiene og sånn? ah. blir så oppgitt over meg selv! hvorfor hoppa jeg ikke bare på dette studiet rett etter vgs da? TULLEDAME![&:]

Back
Topp