er sykepleien et vanskelig studie?

LilleLavendel

Forumet er livet
krevende liksom?
dette sier jeg absolutt ikke for å støte noen, men opptakskravene er jo ganske lave, så jeg tenker at det ikke kan være sånn heeeelt grusomt? eller er det det? uff. lurer på om det kommer til å gå! mannen jobber ute i nordsjøen og tenker å jobbe litt når han er hjemme også, jeg må studere og jobbe. har et bra snitt, så jeg har liksom tenkt at dette kommer jeg til å bare kruuuse gjennom. men nå ble jeg usikker!
det er deltid, 4 år.

ingen sykepleiere her?
hvordan er pensum feks? veldig krevende? og hva slags karakter burde jeg ha i matte for at all regningen skal gå sånn nogenlunde smertefritt for seg?:)

takk for svar! hørtes plutselig litt avskrekkende ut!!
her er det 39,3 i snitt på deltid og 44 på heltid. tenker at det egentlig er lavt jeg? iallefall 39? altså, det er jo ikke superduperlavt, men sånn i forhold til mye annet? uansett, det at mange sliter er jo ikke gode nyheter[X(] ikke det med eksamen heller! jeg tar generelt ting lett da, men lar meg jo stresse av eksamen iallefall. synes sykdomslære er veldig gøy da, men hvor stor del av studiet er det?
det er jo gode nyheter at du klarer medikamentregningen fint selv om du ikke har 6'er i matte! da er det hååååp:D

og hvor ofte er det eksamen? er det hvert semester eller før sommeren? eller er det litt forskjellig fra år til år?
1/3 stryk på eksamen var da voldsomt! hjelpes..!!

ORIGINAL: Søta!

ORIGINAL: lykkeligemeg

og hvor ofte er det eksamen? er det hvert semester eller før sommeren? eller er det litt forskjellig fra år til år?
1/3 stryk på eksamen var da voldsomt! hjelpes..!!

Tror det varierer.
Jeg går førsteåret, og vi har hatt en eksamen før jul, skal ha en på mars, en på mai, og så skal vi ha noen praktiske øvelser som vi må bestå. Vi har også en del arbeidskrav vi må bestå for å få lov til å gå opp til eksamen.
Det vil si oppgaver på 1000-4000 ord. Tror vi har hatt 7 eller 8 hittil dette skoleåret.
Så er det prakisperioden da, som også blir bestått/ikke bestått.

høres jo veldig mye ut egentlig. men er dette fulltid eller deltid?
oppgaver liker jeg veldig godt, tror ikke det blir noe stort problem. praksis tror jeg også kommer til å gå greit, så lenge det er bestått/ikke bestått. eksamener er det jo verre med, har så eksamensangst! men det går nok greit det også da:)

Her var snittet for å komme inn 5,1 da jeg begynte(i 2003) Begynner å bli gammel ser jeg;)!!!!
Studiet kan glatt gjennomføres av omtrent alle, men kanskje ikke med så gode resultater!!
For å bli en GOD sykepleier må man lese mye, jobbe mye(ekstravakter som spl.student) og jobbe godt med alle arb.krav osv...
Meeeen ikke alle sykepleiere er flinke da dessverre, men det oppdages raskt når de kommer ut i arbeid heldigvis:)
For å få B eller bedre i snitt kreves hardt arbeid, moderat arbeid for C....
D og E er vel ikke å anbefale da det ikke blir lett å få seg jobb etterpå, men det er fullt mulig med lite lesing!
Medikamentregningen er vel på ungdomsskolestadiet i mattekunnskap og er slett ikke vanskelig.. Det blir bare litt skumlere når man regner morfin ol:)

Lykke til:) Å være sykepleier er helt topp:)

ORIGINAL: Markus sin mamma

Her var snittet for å komme inn 5,1 da jeg begynte(i 2003) Begynner å bli gammel ser jeg;)!!!!
Studiet kan glatt gjennomføres av omtrent alle, men kanskje ikke med så gode resultater!!
For å bli en GOD sykepleier må man lese mye, jobbe mye(ekstravakter som spl.student) og jobbe godt med alle arb.krav osv...
Meeeen ikke alle sykepleiere er flinke da dessverre, men det oppdages raskt når de kommer ut i arbeid heldigvis:)
For å få B eller bedre i snitt kreves hardt arbeid, moderat arbeid for C....
D og E er vel ikke å anbefale da det ikke blir lett å få seg jobb etterpå, men det er fullt mulig med lite lesing!
Medikamentregningen er vel på ungdomsskolestadiet i mattekunnskap og er slett ikke vanskelig.. Det blir bare litt skumlere når man regner morfin ol:)

Lykke til:) Å være sykepleier er helt topp:)

takk!:) har vært så mye på sykehus både for egen del og med barna at jeg har lagt merke til hvordan jeg iallefall IKKE ønsker å bli:) jeg tror det trengs en goood dose empati i første omgang for å bli en god sykepleier, i tillegg til kunnskapen da selvsagt, men den empatien er det mange som har lagt igjen hjemme desverre:/
har veldig lyst til å ta vakter under studiet. hvordan er dette i så fall betalt?
ønsker egentlig å ta videreutdannelse i barnesykepleie etter dette og kanskje med tiden inne psykiatrisk sykepleie. hehe. som dere ser,- blir aldri ferdig;)
tror dette er yrket for meg, men er endel ting som må ligge til rette for å få gjennomført det rent praktisk da... men får vel hoppe i det med begge beina og hele meg og håpe på det beste?;)
søta: tusen takk for info ang 1. og 2. året! tror andre året er mest spennende jeg da, kanskje 3. også? ser for meg at jeg ikke vil trives maks på sykehjem o.l., men det er jo en del av alt sammen det også:)
hvor mange uker er det praksis per semester/år?

altså tolv uker hvert semester? høres forferdelig mye ut! hjelpes meg. tror jeg får ringe skolen imorgen!
tuuusen takk for hjelp! du er en knupp i natten! og ikke minst har du min hele og fulle stumme beundring for at du studerer på denne måten og er alenemamma til to! er det noe jeg aldri kommer til å forstå, så er det hvordan det lar seg gjøre! flinkis!![:)] nå må jeg legge meg, men se ikke bort ifra at det kommer maaaange flere spm fra meg da;) du får si stopp når det er stopp;)
god natta, søta! og takk igjen til deg og markus sin mamma:)

Sykepleiestudiet er veldig forskjellig ut fra hvilken skole du går på..Men alle skal jo helst gjennom det samme pensumet i løpet av de 3 årene! Jeg kom meg ganske lett gjennom studiet(fikk kanskje noe "gratis" siden jeg er hjelpepleier fra før),men det er klart det krever at man leser og møter opp på forelesninger.
Men så er det jo sånn at mange kommer inn på studiet og kommer seg fint gjennom pensum,men når det kommer til personlig skikkethet og holdninger og ferdigheter i praksis strekker de ikke til. Dette ser man veldig godt når man får studenter,mange kan være flinke teoretiske men ikke mestrer grunnleggende ting i praksis.

Er sykepleien noe du ønsker å gå,klarer du det helt sikkert!!Lykke til[:)]

vanskelig er det ikke om du har interessen for det. men du må selv jobbe hart og grundig.. bør ha gode mattekunskaper for å greie medikamentrekninga..

men om han jobber på nordskjøen og du har tengt å jobbe som sykepleier er det litt av et puslespill å sette sammen,
og da tenker jeg på barnepass for barna.. for det er veldig få sykepleiere som har 8-4 arbeid. blir en del kveld og natt i tillegg!
men om du har noen til å passe barna for deg er det jo en annen sak"
lykke til!

ORIGINAL: [waffel]

vanskelig er det ikke om du har interessen for det. men du må selv jobbe hart og grundig.. bør ha gode mattekunskaper for å greie medikamentrekninga..

men om han jobber på nordskjøen og du har tengt å jobbe som sykepleier er det litt av et puslespill å sette sammen,
og da tenker jeg på barnepass for barna.. for det er veldig få sykepleiere som har 8-4 arbeid. blir en del kveld og natt i tillegg!
lykke til!

hva er gode mattekunnskaper? ser det sies litt forskjellig om det her.. hun ene hadde toer i matte og greide det helt fint og hun andre sier det er på ungdomsskolenivå..
ja, jeg vil tro det kan være litt av en kabal å få til å gå opp. men jeg har ikke tenkt å jobbe veldig mye da, hvis ikke jeg må. klunne tenkt meg 40% nattevakt feks. vet du hvor mange vakter det er på feks 6 uker eller en mnd?:)
og hvor vanskelig er det å bytte vakter? har også tenkt på å evt bare fungere som ringevakt så lenge barna er så små- for da kan jeg jobbe endel når han er hjemme og lite når han er ute, evt bare ta dagvakter da eller jobbe kveld og natt de dagene jeg har mulighet til å få barnevakt. men ser den med kabalen! styrete dette jobbgreiene altså....!
takk for svar:)

ORIGINAL: mamma09og10

Sykepleiestudiet er veldig forskjellig ut fra hvilken skole du går på..Men alle skal jo helst gjennom det samme pensumet i løpet av de 3 årene! Jeg kom meg ganske lett gjennom studiet(fikk kanskje noe "gratis" siden jeg er hjelpepleier fra før),men det er klart det krever at man leser og møter opp på forelesninger.
Men så er det jo sånn at mange kommer inn på studiet og kommer seg fint gjennom pensum,men når det kommer til personlig skikkethet og holdninger og ferdigheter i praksis strekker de ikke til. Dette ser man veldig godt når man får studenter,mange kan være flinke teoretiske men ikke mestrer grunnleggende ting i praksis.

Er sykepleien noe du ønsker å gå,klarer du det helt sikkert!!Lykke til[:)]

stemmer! det har vi jo erfart gang på gang!
var jo positivt at du ikke hadde 24 uker praksis i året da, hørtes veldig mye ut! må ringe skolen og høre en dag, tenker jeg!:)

bra med bv altså! mange svar!:)

Jeg går ikke sykepleien, men tar sykdomslære som medisinfag... Har samme anatomi & fysiologi bok som sykepl. har, og den er tunglest, MEN veldig interessant. Er man interessert i medisin og helse så er boken også interessant... Grunnen til at den er tunglest er fordi det er veldig mye informasjon som skal inn, og man må kunne om fks. cellene før man kan gå videre med fks. musklene, fordi dette henger sammen. [:)] 

ORIGINAL: *April*

Jeg går ikke sykepleien, men tar sykdomslære som medisinfag... Har samme anatomi & fysiologi bok som sykepl. har, og den er tunglest, MEN veldig interessant. Er man interessert i medisin og helse så er boken også interessant... Grunnen til at den er tunglest er fordi det er veldig mye informasjon som skal inn, og man må kunne om fks. cellene før man kan gå videre med fks. musklene, fordi dette henger sammen. [:)] 

spennende!! jeg er GENUINT opptatt av sykdomslære og anatomi osv, så jeg tror ikke det skal by på veldig store utfordringer! merker jeg gleeeder meg til å kunne enda mye mer om akkurat disse tingene:)

ORIGINAL: [waffel]

lykke til!

hva er gode mattekunnskaper? ser det sies litt forskjellig om det her.. hun ene hadde toer i matte og greide det helt fint og hun andre sier det er på ungdomsskolenivå..
ja, jeg vil tro det kan være litt av en kabal å få til å gå opp. men jeg har ikke tenkt å jobbe veldig mye da, hvis ikke jeg må. klunne tenkt meg 40% nattevakt feks. vet du hvor mange vakter det er på feks 6 uker eller en mnd?:)
og hvor vanskelig er det å bytte vakter? har også tenkt på å evt bare fungere som ringevakt så lenge barna er så små- for da kan jeg jobbe endel når han er hjemme og lite når han er ute, evt bare ta dagvakter da eller jobbe kveld og natt de dagene jeg har mulighet til å få barnevakt. men ser den med kabalen! styrete dette jobbgreiene altså....!
takk for svar:)

Hun jeg jobba med da jeg var på nattvakt her om dagen jobber bare 33%.
Mannen hennes jobber, og barna er ikke i barnehage.
Så de får det til.
Hun jobber bare natt da.
Det er nok ikke noe problem å være tilkallingsvakt nei, særlig natt og helg.
herlig! det er håp!:D igjen!:) hehe. men aner du hvor mange faste vakter hun har da egentlig? i løpet av feks en mnd?

ORIGINAL: *April*

Ja nesten alle i klassen fikk litt bakoversveis av den boka... resten er egentlig greit, men anatomien er så mye mer avansert enn jeg trodde!
Dvs enn jeg trodde VI hadde behov for å lære.
Jeg trodde vi skulle lære om hjertet, blodet, lungene og på det nivået, men det meste foregår på mindre enn cellenivå.
Du kan jo google proteinsyntesen og aksjonspotensiale så får du en liten pekepinn.
skal googles! tipper jeg også får litt bakoversveis da;)

Førsteåret er det generell pleie.
Mating, munnstell, kateterisering, blodtrykk, forflytningstekninkk, HLR, vask og stell.
Grunnleggende behov er i fokus, søvn, mat osv.
Ernæring, litt psykologi, kommunikasjon, jus, pleieplaner, mikrobiologi, anatomi og fysiologi, sosiologi, sosialantropologi.
Praksisen er på sykehjem.

Andreåret er det sykdomslære, medikamentregning og medikamentlære.
Praksis på sykehus.

Sisteåret vet jeg ikke, men det er vel en del psykologi kanskje, siden vi skal i praksis på psykiatrisk.

Det er HELT forskjellig fra lærested til lærested hvordan studiet er lagt opp, faktisk.

ORIGINAL: Sicily

Mating, munnstell, kateterisering, blodtrykk, forflytningstekninkk, HLR, vask og stell.
Ernæring, litt psykologi, kommunikasjon, jus, pleieplaner, mikrobiologi, anatomi og fysiologi, sosiologi, sosialantropologi.

Praksis på sykehus.

Sisteåret vet jeg ikke, men det er vel en del psykologi kanskje, siden vi skal i praksis på psykiatrisk.

Det er HELT forskjellig fra lærested til lærested hvordan studiet er lagt opp, faktisk.

fant en oversikt heldigvis:)

hvordan opplevde du studiet da, sicily? vanskelighetsgrad?:)

ORIGINAL: Sicily

Praksis på sykehus.

Ja, men det er vel samme praksisopplegget?

Oversikt over praksisperiodene:
  • Veiledet praksis i sykehjem - 8 uker i 2.semester
  • Forebyggende helsearbeid - 2 uker i 3. semester -
  • Feltarbeid - 5 uker i 3.semester
  • Veiledet praksis i medisinsk avdeling - 10 uker i 5. semester
  • Veiledet praksis i kirurgisk avdleing - 10 uker i 6. semester
  • Veiledet praksis i psykisk helsearbeid - 8 uker i 7. semester
  • Veiledet praksis i hjemmesykepleie - 8 uker i 8. semester

var dette jeg fant..

herlig! det er håp!:D igjen!:) hehe. men aner du hvor mange faste vakter hun har da egentlig? i løpet av feks en mnd?

Hun snakket om 14 vakter på 6 uker...
3 den ene uka, 4 den neste.
Men det var vel på 66%... ikke sikker.
ja, det hørtes ut som 66%. regner med det err enda mindre hvis man kun jobber natt?

Back
Topp