Er SA arvelig

LofotPia

Glad i forumet
Ser det er mange som beskymerer seg for SA, men jeg er ikke bekymret i det hele tatt :-O Ingen i min familie har hatt SA, så jeg har slått meg til ro med at jeg heller ikke blir å få det.
Er det slik at SA ofte går innen familie, som de fleste sykdommer og diagnoser går, eller er det helt tilfeldig hvem som får det?
 
Jeg tror det er litt tilfeldig.. Det sies at så mye som halvparten av alle graviditeter ender i SA, men at vi registrerer kun halvparten av de ca.. Det er jo mange årsaker til at en SA kan komme :)
 
Svaret mitt var ikke for å skremme deg altså! :eek: :p selv om jeg ser at det kan virke sånn :p
Krysser fingrene for at du aldri måtte oppleve en SA! :)
 
Jeg tror det er litt tilfeldig.. Det sies at så mye som halvparten av alle graviditeter ender i SA, men at vi registrerer kun halvparten av de ca.. Det er jo mange årsaker til at en SA kan komme :)

Oi, det var mange ! :-O Syns ofte når svangerskap ender i SA så er det i svangerskap nummer 2.. Er det tilfell eller tilfeldig?
 
Oi, det var mange ! :-O Syns ofte når svangerskap ender i SA så er det i svangerskap nummer 2.. Er det tilfell eller tilfeldig?

Tipper det er tilfeldig ;)
 
Oi, det var mange ! :-O Syns ofte når svangerskap ender i SA så er det i svangerskap nummer 2.. Er det tilfell eller tilfeldig?
Akkurat samme føler jeg...vet om mange som har mistet 2. ...men ingen som ventet nr 1.. Men vet heldigvis om mange som ikke har gjort det å altså..
 
Oi, det var mange ! :-O Syns ofte når svangerskap ender i SA så er det i svangerskap nummer 2.. Er det tilfell eller tilfeldig?
Jeg kjenner folk som har mistet både før nr. 1 og nr. 2, så det er nok tilfeldig. Det snakkes nok enda mindre om når det går galt i svangerskap nr. 1, for da er det ikke nødvendigvis gitt at man er klar for barn eller prøver.
 
Har vært borti mange som mister både ved første svangerskap og ved andre svangerskap så tror ikke det er noen forskjell der.... Men som ei over her sier at man kanskje ikke prater så mye om det om det er første gang man prøver å bli gravid....

SA kan jo skyldes så utrolig mange ting, hos noen er det pga feil på egget/fostret. Noen produserer for lite progesteron, noen er mer utsatt for blodpropp og mister ved at det oppstår små propper som ødelegger for blod tilførselen. Store feil med stoffskifte kan utløse SA, personer som røyker (pga blodtilførsel)

Så at det er arvelig avhenger jo av grunnen til akkurat den ene personen mistet, sikkert noen grunner til SA som er arvelig, men er vel nesten umulig å vite om man er helt trygg for det desverre...
 
Oi, det var mange ! :-O Syns ofte når svangerskap ender i SA så er det i svangerskap nummer 2.. Er det tilfell eller tilfeldig?
Det er stort sett tilfeldig, ofte fordi nr 2 gjerne kan være mer planlagt?
Grunnen til at det er så mørketall på antall aborter er fordi den kan oppleves som en forsinka mensen bare for mange.. Hvertfall hvis man ikke er obs på symptomer :)
 
Tror det er tilfeldig. Her er min historie.
1. Graviditet: Baby
2. Graviditet: MA
3. Graviditet: Baby
4. Graviditet: Baby
5. Graviditet: BO
6. Graviditet: MA
7. Graviditet: Håper inderlig på en Baby.
 
Jeg hadde SA første svangerskap. Helt tilfeldig. Men har hørt at om en har hatt SA så er det mindre risiko for å få det igjenn..?
 
Back
Topp