er redd gubben er leide..

Neri83

Forelsket i forumet
Idag vart han litt "sur" då eg fekk ei av dissa "bygene" so han fint kalla det... Dei bygene innebære at eg har hatt eit kraftig flashback og blir redd/usikker ect etterpå. Lure på om det er andre her inne so lever med psykisk sjuke partnere... Kordan er kvardagen deres???

Eg meiner å ha lese at dei som lever med psykisk sjuke personer ofte trenger nokon å snakke med. Eller rettare sagt bør få nokon å snakke med. Det blir ofte kun fokusert på all den hjelpa den psykisk sjuke trenger, men ikkje nødvendigvis korleis personen som må leve med denne personen har det med tanke på å hjelpe til i tunge perioder, vere forståelsesfull, skulle takle "bygene" osv.

jeg sliter litt med å tolke dialekten din, men jeg forstod det som at du sliter litt psykisk og din mann er lei?? eller??

jeg jobber innen psykiatrien, så om du lurer på noe bare send pm :)

Samboern min har PTSD, altså postrraumatisk stressyndrom. Han har gått i behandling før han traff meg, og er har ganske god på å vite hva han skal gjøre for å unngå stressituasjoner, men i  det oppstår jo noen i blant likevel. Ikke alle dager som er like enkle for meg som samboer, men vi har prata mye om hvorfor han reagerer som han gjør. Jeg har virkelig gjort mitt beste for å redusere stressituasjoner for ham i hverdagen, noe som kanskje ikke er bare lurt da det blir mer stress/belastning på meg enkelte dager. Men hva gjør man ikke for de man er glad i :)
Jeg tenker jo at det er viktig å prate sammen og kanskje ha flere man kan prate med, så ikke belastinga bare blir på partnern om denne synes det blir mye i blant. Tenker at både DPS og fastlegen kan være noen man kan henvende seg til i en sånn situasjon..

Eg har eit fantastisk nettverk rundt meg av psykologer osv. er sjølv utdanna miljøterapaut so kan min del, og sørga for at han har fått tilbud både her og der. Men han takker alltid nei.. Blir so irritert.

Det er så mange som undervurderer psykiatrisk helsehjelp og som ikke tror det har noe for seg.
De skulle bare visst.
Nå er det kanskje mange det ikke passer for, men jeg tror de aller fleste vil ha nytte av det på en eller annen måte.

Back
Topp