er på melkefri kost-Trenger hjelp

Bkno3134172

Første møte med forumet
Hei !

Mitt barn har påvist seg å ha melkeprotein allergi . Han liker ikke å ha melk på flasken og derfor må ammes. Jeg har kuttet alle nye melke produkter etter legen anbefaling. Har startet med kalsium tabletter i tillegg til multivitaminer , som legen anbefalte å bruke .

Men etter en uke med slik , eg fortsatt blir sliten ganske fort . vurderer å lage en kost plan som kan erstatte alle næringstoffer som melkeprodukter gir , men også tenkte å få litt råd fra noen som har erfaring eller kjenner noen som har hatt , og også kjenner tiltak som ble gjort for å unngå svakhet i daglig livet , pga melkefri kost

Takk
 
Jeg har levd melkefritt i til sammen to år nå, send PM om du vil!
 
Hei !

Mitt barn har påvist seg å ha melkeprotein allergi . Han liker ikke å ha melk på flasken og derfor må ammes. Jeg har kuttet alle nye melke produkter etter legen anbefaling. Har startet med kalsium tabletter i tillegg til multivitaminer , som legen anbefalte å bruke .

Men etter en uke med slik , eg fortsatt blir sliten ganske fort . vurderer å lage en kost plan som kan erstatte alle næringstoffer som melkeprodukter gir , men også tenkte å få litt råd fra noen som har erfaring eller kjenner noen som har hatt , og også kjenner tiltak som ble gjort for å unngå svakhet i daglig livet , pga melkefri kost

Takk

Hei Bkno!

Hvis du føler deg slapp, kan dette skyldes ulike ting, og jeg ville hørt med legen.

Generelt når man kutter ut melkeprodukter så kan man risikere å ikke få nok energi, proteiner, b-vitaminer, kalsium og jod i kostholdet, hvis ikke tapet erstattes. Det kan være en stor utfordring å få dekket behovte uten melk og meieriprodukter, dersom man er vant til å ha dette i kostholdet. Du skriver at du tar multivitaminer og kalsium etter anbefaling fra legen, og det høres lurt ut.

Dersom du også nå spiser mindre hver dag, ettersom du har kuttet ut meieriprodukter som for mange er en god kilde til energi, kan det være at du ikke får i deg nok mat eller nok proteiner. Det er viktig å spise godt og drikke rikelig med væske når man ammer.
Hvis du ikke får i deg nok energi kan du føle deg slapp og sliten, og i tillegg vil morsmelken kreve sitt av både energi og vitaminer og mineraler. Det er derfor viktig å velge melkefri mat som også inneholder gode næringsstoffer, slik som grove kornprodukter, grønnsaker, belgfrukt (erter, bønner, linser er en god kilde til proteiner), magert kjøttpålegg og fisk.

Du kan lese mer om melkeproteinallergi her. :happy: Helsenorge har skrevet om melkefritt kosthold her.

Husk at de aller fleste barn vokser av seg melkeproteinallergi før skolealder. Det er derfor viktig at man sammen med legen etterhvert begynner å prøve å reintrodusere melk i barnets kosthold.

Lykke til!
 
Spør en ammehjelper de har mye erfaring og gode råd
 
Back
Topp