Er neger ett sjellsord?

Etter min oppfattning så er det kun svarte (om det er lov å si det?) eller "sydhavskonger" og kompiser som kan si det til hverandre. Ikke spør hvorfor[&:]

Hva er det egentlig lov å si?

ikke noe..hvis du er hvit selv.

ORIGINAL: Skorpio82

Etter min oppfattning så er det kun svarte (om det er lov å si det?) eller "sydhavskonger" og kompiser som kan si det til hverandre. Ikke spør hvorfor[&:]

Hva med å kalle en spade for en spade?

Eller, for å si det slik, hva med å kalle en afrikaner for en afrikaner? Evnt afro-amerikaner for en afro-amerikaner. Eller si "han fra Ghana" eller "han somalieren der borte"?

For meg er ikke neger et stygt ord. Det er bare en betegnelse på afrikanske mennesker. Litt som å si at vi er vestlige..

Nigger derimot er for meg mer et stygt ord.

Helt utrolig at de kan kalle hverandre neger, men at ikke andre kan kalle dem det.
Men det er vel litt som med norske jenter, som kaller hverandre for bitch, hore ol. Og så lenge det komer fra en venninne så er det greit, men når det kommer fra andre så er det ikke greit.

ORIGINAL: Arianne SmartASS

ORIGINAL: *Meya*

Eller, for å si det slik, hva med å kalle en afrikaner for en afrikaner? Evnt afro-amerikaner for en afro-amerikaner. Eller si "han fra Ghana" eller "han somalieren der borte"?

Jepp! Eller rett og slett "han med lyse jeans"[8D]

Jeg klarer aldri å se hvor folk er i fra..som å vite om hvem som er fra hvor i Norge bare på utseende[8D]

Saken er vel at de kan si sånn til hverandre, men vi kan ikke si det til de[8|] Men de kan kalle oss hvite, blekinger og annet uten å bli kalt rasist, og det er feil..[:-]

ORIGINAL: Rebecca85

Jeg klarer aldri å se hvor folk er i fra..som å vite om hvem som er fra hvor i Norge bare på utseende[8D]

Det blir vel ikke helt det samme??? Jeg lover deg, du hadde sett forskjell på eksmannen min og en somalier, og begge er afrikanere!

elt utrolig at de kan kalle hverandre neger, men at ikke andre kan kalle dem det

eller bare "han mørke der borte" i stedet for "han negern der borte" hvor vanskelig kan det egentlig være? hvis dem som er mørke i huden forbinder det med noe dårlig, så går det vel ant å si noe annet.. må man på død og liv si neger bare for at "de" (noen, ikke alle!) kaller nordmenn for poteter eller hva det nå måtte være..

er vel fordi det i 50-60 årene i USA ble brukt både negro og nigger, og at de i den perioden ikke fikk omgåes hvite omtrent pluss alt annet de ble utsatt for av rasisme og forferdelige ting.
skjønner godt at det vekker dårlige assosiasjoner for mange. Og da får jo de kalle hverandre hvis de vil uten at det gjør noe for min del. men synes d er helt greit å ikke bruke ordet.

ORIGINAL: flippflopp

rart at denne tråden er her ennå[:-]

Nei egentlig ikke fordi diskusjonen holdes på et nogenlunde saklig nivå

ORIGINAL: Blondy*

ja det er visst det..

og de kan kalle hverandre hva som helst!

skjønn det dem som kan.....[8|]

signerer [8|][8|][8|][8|]

sier som oftes bare han er fra ***** (det landet han er fra)
viss det er spørsmål om det liksom.
er vell uvensentlig i di fleste sammenhenger om noen er mørk eller ikke,
så da bruker jeg di ordene svært sjedent liksom:P
er jo som å si: jeg har ei veninne som heter kari og hun er hvit.

Jeg syns ikke neger er et negativt ord. Bruker det ikke som skjellsord hvertfall!

jeg ble forklart av en venn engang som er afrikaner at de ser på ordet neger og slave som det samme..

så om du sier neger så er det vel som å kalle de slave da[8|]??

Back
Topp