Er neger ett sjellsord?

LilleBall

Forumet er livet
Satt og tenkte på dette her i stad når jeg hørte en sang med 50cent og han sa.. Whats up nigga?

Vi hadde en i klassen på ungdoms skolen som var mørkhudet, men han likte ikke at vi kalte han neger, men han og vennene kunne kalle hverandre det.. Jeg skjønte aldri dette og havnet gjerne i heftige diskusjoner med karen.

Er det slik det er at mørkhudete kan kalle hverandre det, men vis hvite sier det blir det oppfattet som rasistisk? Vis det er slik så hjelp meg og forstå hvorfor..

Neger er vel oppfattet som et skjellsord ja.
SELV syntes jeg ikke at det er det, og jeg vet flere som ikke bryr seg om de blir kalt det. De og jeg er enige om at det ofte ikke er ordet, men tonefallet, som har noe å si.

Blir liksom så.. påtatt.. å si mørkhudet.. Og man vet jo ikke hvor alle kommer fra, så det går jo ikke ann å si "pakistaner", "afrikaner", og sånt hele tiden heller. Og vil man kalle noen som har bodd i norge hele sitt liv afrikaner uansett?

Jeg bruker ordet neger hvis jeg f.eks sier til sambo: se den negeren der borte!  men bruker ikke det ordet til en afrikaner.. de selv mener det er et skjellsord, men de bruker det selv på hverandre..

min stefar setter i allefall ikke pris på å bli kalt det, og kaller ikke sine kompiser for det heller.. men så er han i 40årene da.. er vel mer vanlig blant de unge å kalle hverandre det.. men ikke alle liker å bli kalt det, så ville nå unngått ordet for å ikke støte noen

neger er BLITT et sjeldsord..
det ER ikke det..

Nei, er ikke snakk om og må bruke det, men jeg ser bare ikke poenget i de kaller hverandre det vis de syns det er så støtende..

Hadde noen kommet bort og kalt meg bitch sånn uten vidre tror jeg faktisk jeg hadde begynt og le [:D]

Han i klassen min var jo litt forskrudd også da.. han mente jo strengt tatt at jenter bøy seg fram med og gå i bikini.. [:-]

Men det var kjekt og se deres synspukt i saken.. Jeg må si jeg fortsatt ikke forstår, men slik kommer det vel til og være.

ORIGINAL: Blondy*

ja det er visst det..

og de kan kalle hverandre hva som helst!

skjønn det dem som kan.....[8|]

Sign denna, er vel kulere og høre dem i mellom da[:D][8|]

Jeg er selv afrikaner og vokst opp i Norge. Synes at ordet er nedlatende og skjønner ikke selv hvorfor andre afrikanere eller mørkehudete kaller hverandre det ordet.

Er sikkert noen som bruker i det i samme sammenheng som "min bitch", men når ordet i seg selv kommer i fra slavetiden synes jeg personlig at det er helt feil.

*lurer på når vi skal begynne å se forbi hudfarge, nasjonalitet og opphav*

ORIGINAL: Smulen

Hehe. Sant.

Jeg kjenner ei fra USA, som har pakistanske foreldre, og hun er gift med en nordmann med pakistanske foreldre. Hun ble så sjokket da hun kom hit fra USA, fordi hun i USA var "førstegenerasjons amerikaner", mens hennes mann her i Norge er "andregenerasjons innvandrer/pakistaner"...

ORIGINAL: *Meya*

Hehe. Sant.

Jeg kjenner ei fra USA, som har pakistanske foreldre, og hun er gift med en nordmann med pakistanske foreldre. Hun ble så sjokket da hun kom hit fra USA, fordi hun i USA var "førstegenerasjons amerikaner", mens hennes mann her i Norge er "andregenerasjons innvandrer/pakistaner"...

Ja ikke sant? *riste på hodet*

ORIGINAL: ~Maddy~

er så utrolig teit(mulig j får refs nå,men dette er min oppfatning) at hvis noen hvite sir neger,så er d liksom rasistisk(for noen hvertfall),men hvis de kaller oss for "poteter" "vikinger" "bleikfiser" "albinoer" "white trach" osv-...DET blir d aldri sagt noe om..er liksom bare rasist en vei...

aha.. der har vi det! Tusen takk for at du sa det [;)] Akkurat dette jeg mener.. Skal de få kalle oss masse dritt, mens vi sier noe så uskyldig som neger?

Eminem sier det jo omtrent i hver sang, men ingen blir forbanna på han.. [:-]

Vi må bety uansett hudfage det da [;)] Som sagt er jeg ikke rasist overhodet, men jeg har klødd meg mange ganger i hodet på dette.. og jeg vil si at masse av det møkhudede sier om oss norske jenter er langt verre enn og kalle en neger..

ORIGINAL: ~Ritamor~

Vi må bety uansett hudfage det da [;)]
JA, vi som i menneskeheten

Som sagt er jeg ikke rasist overhodet, men jeg har klødd meg mange ganger i hodet på dette..

og jeg vil si at masse av det møkhudede sier om oss norske jenter er langt verre enn og kalle en neger..

Det har jeg ennå til gode å oppleve... ps! en litt "uheldig" skrivefeil det der...

Uff ja.. du skulle stå MØRKhudede. Beklager!!!

ORIGINAL: ~Ritamor~

Uff ja.. du skulle stå MØRKhudede. Beklager!!!

Vel, det var ikke for å rette på norskkunnskapene dine... [;)]

Sikkert ikke, men vet jeg har litt feil her og der for det går ofte fort når jeg skriver og ikke alltid jeg tar meg tid til og fin lese [:D]

Jeg syns ikke neger er et skjellsord, bruker det ikke som skjeldsord heller! Da syns jeg f.eks "svarting" og "pakkis" er stygge, men har hørt utenlandske bruke det om hverandre for morro skyld[8|]

Hvorfor det er sånn er ikke godt å si, sikkert en intern hemmelighet[8D][:D]

ja, men så er jo sukkerkolør snart et skjellsord og i Norge da! [8D] Ingen som roper rasisme hvis noen kaller oss hvite! Eller blekansikt på film... noen er litt for nærtagen[:o]

Back
Topp