Er navnet «opptatt»?

Det hadde ikke falt meg inn at jeg skal fortelle andre hva barnet skal hete før det er født en gang. Det er mitt barn og jeg er ikke pliktig til å opplyse andre om mine valg for barnet. For alt du vet bestemte de seg på sykehuset at ungen så ut som en "Susanne" og at de ikke har tenkt på navnet før en gang. Jeg er veldig uenig i at jeg må spørre andre om jeg får lov å kalle mitt barn for "susanne"
Viss du leser det jeg skriver istedenfor å trekke konklusjoner. Så har jeg aldri sagt de skal spørre om LOV! Jeg sa «gi en heads-up», det er langt i fra det samme som å spør om lov!!
Da kunne de sagt det da vi traff dem: hun heter ***** vi syns hun passet det navnet når hun ble født. Ikke verre enn det. For meg blir det rart, jeg hadde ihvertfall gitt beskjed bare for å gi beskjed, om vi hadde brukt samme navn som familie eller nære venner. Men vi tenker ikke likt, og smaken er som baken, mange ulike fasonger :p

Du eier jo ikke ditt navn, så da skal det jo ikke være nødvendig å spørre deg om «lov». Og når det er mellomnavn i tillegg, så ser jeg ihvertfall ikke noen grunn til å reagere. Det er mer et komplement at du har så fint navn :)

Til trådstarter. Kjenner flere familier som har samme navn i samme familie. Da blir det ofte f.eks store Harriett og lille Harriett. Det kan jo være litt kjedelig da. Men det blir vell neppe tilfelle med din bekjent :)
Fullt klar over at jeg ikke eier mitt navn, men i nærmeste familie syns jeg det er en grense man burde respektere.

Jeg hadde litt samme problem når jeg skulle velge navn til sønnen min. På høyskolen gikk jeg i klasse med en halvt hollender, som hadde et navn jeg bare elsket, men som bare 31 stk i Norge har som eneste fornavn. Jeg har ikke noe kontakt med vedkommende nå, annet enn at vi er venner på FB. Etter mye frem og tilbake endte vi opp med dette navnet, men som vi valgte å endre forbokstaven til K istedet for C, mest fordi K er en bokstav som går igjen i guttenavn i samboers slekt. Sa aldri noe til han jeg gikk i klasse med, men må innrømme at jeg synes det var litt rart å presentere lille K til en venninne som også studerte sammen med vedkommende, hehe. Men jeg forklarte bare situasjonen, og tror ikke jeg kommer til å ha så mye kontakt med resten fra studiene, uansett tenker jeg samma det, det er dette navnet jeg ville ha på gutten min ;)

Jeg hadde litt samme problem når jeg skulle velge navn til sønnen min. På høyskolen gikk jeg i klasse med en halvt hollender, som hadde et navn jeg bare elsket, men som bare 31 stk i Norge har som eneste fornavn. Jeg har ikke noe kontakt med vedkommende nå, annet enn at vi er venner på FB. Etter mye frem og tilbake endte vi opp med dette navnet, men som vi valgte å endre forbokstaven til K istedet for C, mest fordi K er en bokstav som går igjen i guttenavn i samboers slekt. Sa aldri noe til han jeg gikk i klasse med, men må innrømme at jeg synes det var litt rart å presentere lille K til en venninne som også studerte sammen med vedkommende, hehe. Men jeg forklarte bare situasjonen, og tror ikke jeg kommer til å ha så mye kontakt med resten fra studiene, uansett tenker jeg samma det, det er dette navnet jeg ville ha på gutten min ;)
Enig. Det er forskjell på spesielle navn og navn på navnetoppen syns jeg.
Men i din situasjon syns jeg godt navnet kan bli brukt:)
Kjenner også på det med hvis vi velger dette navnet, så blir det kanskje ekkelt å presentere det for venner og bekjente, når vi alle bor i en liten by og «alle kjenner alle». Jeg overtenker kanskje, men det er fordi navnet ikke er så vanlig, hadde vært noe annet om det var Emma:smiley-ashamed004

Er 2 kusiner som heter Eline og Celine for likt? De kommer til å få 12 år mellom seg så de vil ikke henge sammen sånn sett egentlig... sambo mener det:(

Er 2 kusiner som heter Eline og Celine for likt? De kommer til å få 12 år mellom seg så de vil ikke henge sammen sånn sett egentlig... sambo mener det:(

Jeg synes ikke det gjør noe i det hele tatt (og jeg er ganske sør på hva som passer)

Kjør på å bruk navnet:-)

Jeg mener navnet ikke kan brukes når det er noen som barnet kommer til å ha med å gjøre, feks navnene til søskenbarn eller nære barns venner er feil i mitt hode. Blir veldig vanskelig når de skal vokse opp sammen da tenker jeg.

Jeg synes også det er rart at et barn får samme navn som et annet nært og levende familiemedlem eller nær venn.

Både jeg og mannen har kollega som heter det samme som jenta vår (ikke samme arb plass) og en gammel nabo av meg heter det samme. Men jenta mi kommer jo ikke til å kjenne noen av disse så det fikk heller ikke avgjøre navnevalget vårt:-)

Back
Topp