Er man enten tynn eller feit?

Oh Dear

Forumet er livet
VIP
Januar 2017
Ja, jeg hisser meg opp over plus size-debatten nå, jeg.

Jeg reagerer bare litt på det noen skriver der, at hun var for chubby og at det er ikke sunt å være overvektig, og at det ikke er pent å være så stor/feit.

Seriøst? For det første: Dama er jo ikke tjukk? Hun er normal! Normal for sin kropp, mener jeg nå altså, ikke normal i type "sånn bør alle se ut"-forstand.
Joda, hun har kanskje litt stor rumpe/lår, men sånn er hun bygd. Hun har jo smal midje og et pent (NYDELIG) ansikt og ser stram og flott ut.

Jepp, jeg syns det er frekt å kalle henne tjukk på offentlig forum, spesielt fordi det garantert er haugevis med damer her, inkludert meg, som tar det ille opp at folk ytrer så negative meninger om størrelsen hennes når hun er så fin.

Nei, jeg syns heller ikke det er greit å kalle folk for pinner.

Og jeg må bare påpeke igjen som jeg skrev i den andre tråden:
Meningen her er jo ikke å oppmuntre folk til å bli større!
Det handler bare om å vise variasjon og å kanskje hindre litt den mer utbredte tanken om at "jeg er ikke tynn nok", for den er farlig, den.

Jeg har litt flere meninger her, for eksempel så er det ofte at bib-klærne er styggere enn resten, og de virker slett ikke slankende eller flatterende for formfulle kropper, og dessuten kunne det jo vært variasjon blandt de andre kolleksjonene også, ikke bare de som er ekstra store i størrelsene. Det er forskjell på 34 og 42 også, uten at det trenger å bety at noen er feite eller ikke... *pust ut*
Nei, jeg skal spare litt på resten av kruttet, for dette er noe som engasjerer meg.

Og by the way: Det er jo så flott at det ikke bare er perfekte mennesker som er modeller!

Hva i all verden betyr det? Jeg håper at perfekte her er i gåseøyne, og betyr det moteverdenen kanskje annser som perfekt, men at vi i det virkelige liv vet at det perfekte er så mye mer enn bare å være slank.

Har dere sett, jeg hadde litt mer krutt enda. :p

Jeg er HELT enig med deg!!!!!

F.eks, på mitt tynneste, brukte jeg str 42....jeg er 184cm høy og kommer ALDRI til å bruke mindre enn L i noen klær. Er jeg heldig kommer jeg under XL for jeg har digre jur!! Og når jeg brukte str 42 var jeg veldig trent, ikke et gram med fett på kroppen.

Kva er normalvektig egentlig?
Synst ikkje noke om at folk blir kalt Tjukke eller piperensere...

Flott at det blir brukt modeller i ulike størrelser så kan en sjå litt meir på kva type kler som passer til sine egne former på en måte.....   (Snakker for meg sjølv nå)

Jeg får vel bare si unnskyld... Jeg mente ikke å kalle noen "pinner".. Og om det er jeg som har glemt å sette "" rundt perfekte beklager jeg også dette !<

Normalvektig er du om du har en bmi mellom 20 og 25..

Lykkelig84 skrev:
Kva er normalvektig egentlig?

Synst ikkje noke om at folk blir kalt Tjukke eller piperensere...

Flott at det blir brukt modeller i ulike størrelser så kan en sjå litt meir på kva type kler som passer til sine egne former på en måte.....   (Snakker for meg sjølv nå)

Enig med du!!!

Jeg syns ikke antall kg burde telle, men om personen faktisk har det komfortabelt med seg selv.

JEG synes Tara Lynn er tjukk..
På alle bilder (med unntak av de fra H&M) så kommer dette ganske godt frem, og hun er overhodet ikke så stram i fisken som på kampanjebildene.
Hun er retusjert og photoshoppet hun som alle andre modeller, og jeg synes hun er litt for stor!

LilleKaisa skrev:
Enig med du!!!

Jeg syns ikke antall kg burde telle, men om personen faktisk har det komfortabelt med seg selv.

enig!

Dette initiativet likte jeg, toneany !

Alle trenger å ta noen runder meg egne tanker og holdninger rundt dette temaet, også med tanke på synet på seg selv.

Hvordan måler vi andre? Hvordan måler vi oss selv? Vi trenger alle å finne andre målestandarder enn cm og kilo, for vi er så mye mer enn kropp!
Samtidig skal vi forsøke å like den kroppen vi er og bor i på best mulig måte, og godta at alle er forskjellige og at det er nettopp dette mangfoldet som er vakkert emoticon

Hvis jeg ikke tar helt feil så er hun overvektig, og det innebærer økt risiko for feks diabetes, hjerte- og karsykdommer, hjerneslag osv.
Synes ikke det er noe galt med måten hun ser ut, men det er ikke til å dytte under en stol at hun ikke er innenfor de optimale grensene når det kommer til vekt.
Så i mine øyne er hun ikke normalvektig.

Ja, man er enten tynn eller tjukk.
Men det at man er tynn betyr ikke at man er sunn. Synes heller man kan fokusere på det. Jeg har alltid vært tynn, men også veldig usunn. Broren min er litt tjukk, men veldig sunn.

Jeg synes hun plus size dama er vakker, men hun er overvektig også! Flott at de viser mangfold i modellene sine, med jeg savner modeller som er HELT normalvektig. Ikke disse tynne små pinnene eller overvektige, men modeller med en sunn og normal kroppsvekt som har normal BMI osv:-) Synes ikke det er noe bedre å vise fram overvektige modeller enn de som er for tynne. Synes at modellene skulle fremme ideal-kroppen som er SUNN! 

Dramadama skrev:
Ja, man er enten tynn eller tjukk.
Men det at man er tynn betyr ikke at man er sunn. Synes heller man kan fokusere på det. Jeg har alltid vært tynn, men også veldig usunn. Broren min er litt tjukk, men veldig sunn.

Seriøst? Så alle som ikke er direkte tynne, som er 5 kg overvektig uten at det vises, eller har 10 kg godt gjemt rundt på kroppen og er trent osv men bare ikke klarer å miste de ekstra kiloene, de er tjukke? Jeg beklager, men jeg syns tjukk, feit og tykk er stygge ord som betyr at men er kjempeovervektig på en ekkel måte. Mulig andre tolker det annerledes, men det er noe dere burde tenke over før dere skriver det. Jeg syns virkelig det er feil å si at alle som ikke er rett ut tynne er feite.

Og joda, du har et poeng der, det er flott at det kommer fram nå at å være tynn som du sier ikke bestandig betyr at man er sunn. Jeg tror ofte det kan være motsatt faktisk, at personer som er veldig tynne spiser hva de vil, enten fordi de ikke bryr seg så mye om kosthold siden de ikke legger på seg uansett, eller fordi de faktisk vil legge på seg.
Håper jeg ikke virker dømmende nå, det er sikkert bare noe jeg tenker fordi jeg hadde nok spist som et svin hvis jeg var slank og kunne spise hva jeg ville uten å legge på meg, hehe. Det er sikkert masse jenter som er naturlig slanke og spiser sunt og trener også, og det er supert. Det er det vi vil ha, jenter som tar vare på seg selv, ikke bare jenter som vil være tynne eller som tenker at de er jo tynne så da er alt greit.

Cinnamon* skrev:
JEG synes Tara Lynn er tjukk..
På alle bilder (med unntak av de fra H&M) så kommer dette ganske godt frem, og hun er overhodet ikke så stram i fisken som på kampanjebildene.
Hun er retusjert og photoshoppet hun som alle andre modeller, og jeg synes hun er litt for stor!

Bra du sier det selv: "Alle" modeller blir jo photoshoppet, så at hun også blir det er ingen unskyldning. Og du sier at du syns hun er for stor. Når jeg ser på andre modeller så syns jeg kanskje de er for tynne, har for store lepper, for små øyne, for lang nese, blablabla. Vi mener alle noe om folk vi ser, spesielt innen reklame og kjendiser, men hvorfor er det et problem at denne jenta har noen kilo ekstra eller er stor, som vi sier?
Hun viser da frem flotte klær og gjør en like god jobb som de andre modellene.

Jeg har ingen evne til å se på folk om dem har 5 eller 10kg for mye i fettmasse. Men MITT øye og mitt skjønn sier at Tara Lynn er tjukk.
Jeg synes ikke tjukk er et stygt ord, selv om andre synes det.

Tøsa skrev:
Hvis jeg ikke tar helt feil så er hun overvektig, og det innebærer økt risiko for feks diabetes, hjerte- og karsykdommer, hjerneslag osv.
Synes ikke det er noe galt med måten hun ser ut, men det er ikke til å dytte under en stol at hun ikke er innenfor de optimale grensene når det kommer til vekt.
Så i mine øyne er hun ikke normalvektig.

Jeg prøvde å søke opp data på henne nå, men fant bare høyde og vekt oppgitt i feet og pounds, gadd ikke å regne alt om, vet du hva bmi-en hennes er?

Uansett, klart det å være overvektig har sykdomsrisiko. Det har det å være undervektig også. Det burde helt klart være modeller i mellomsjiktet også, ikke bare ytterkantene "big and beautiful" og superslank, men det er vel vanskelig å se i bladene kanskje.
Men tilbake til det jeg skulle si nå: Hvilken risiko man har for de tingene du nevner handler ikke bare om hvor mange kilo fett man har på kroppen, men hvordan man behandler kroppen til daglig. Dersom man trener, spiser variert og sunt, trenger man ikke ha noe større risk enn folk som er normalvektig. Det handler om hvor godt man tar vare  på kroppen sin.

Dramadama skrev:
Jeg har ingen evne til å se på folk om dem har 5 eller 10kg for mye i fettmasse. Men MITT øye og mitt skjønn sier at Tara Lynn er tjukk.

Kanskje du da burde ta hensyn til at andre syns det da, og være så innsiktsfull at du skjønner at ord kan såre selv om du selv ikke tenker at det betyr det, spesielt siden du selv ikke er "tjukk". Hvis du ikke mener det så anbefaler jeg at du slutter å si det.

Nå kan jo også begrepet normal (som i normalvektig diskuteres). Forskjellige instanser kommer alltid til å kategorisere og lage normer og rettningslinjer. Det er generelle standarder, og avvik vil alltid forekomme. På godt og vondt.

Jeg er overvektig, både i mine øyne og garantert de aller fleste andres.
Jordmor stusset på hvorfor jeg fokuserte på det ved første samtale, for hun syns ikke at vekten min var noe å kikke ved. Hun mente jeg hadde gode matvaner, hadde en sterk fysikk og når alle prøver var optimale så fungerte kroppen slik den skulle være.

Jeg mener man skal oppmuntre sunn livsstil og være gode rollemodeller for barna sine, men det betyr ikke å oppmuntre mennesker til å veie x antall kilo.

toneany skrev:
Dramadama skrev:

Kanskje du da burde ta hensyn til at andre syns det da, og være så innsiktsfull at du skjønner at ord kan såre selv om du selv ikke tenker at det betyr det, spesielt siden du selv ikke er "tjukk". Hvis du ikke mener det så anbefaler jeg at du slutter å si det.

Nå er det ikke akkurat sånn at jeg går rundt og sier at folk er tjukke til ansiktet dems da :P
Akkurat nå er jeg faktisk litt tjukk. Har igjen 5kg fra forrige graviditet, pluss at jeg nå begynner på en ny runde ;)

Back
Topp