Er mødre som jobber deltid dumme?

Gunn:)

Forelsket i forumet
Likte kommentaren om deltid på side 2 i Dagbladet i dag:
"Åtte timer mindre på kontoret i uka utgjør 8 timer mer med små folk som digger deg.
8 timer mer med klatring i trær, sparking av ball, lesing av bok, kos, gråt, turer på biblioteket eller bare en handlerunde i butikken. Sammen. Du har fortsatt 32 timer igjen å prioritere sjefen på. Han klarer seg."
Bra sagt!

Ikke dumme, bare andre prioriteringer. 
Hvis man velger å jobbe deltid må man også være klar over at man velger lavere pensjon, f.eks. Jeg vet ikke om så mange tenker på det når de velger å ikke jobbe fullt.

Helt enig!

Mener heller ikke at de er dumme, for all del så er det bra at enkelte ønsker seg mer tid hjemme med barn, men det er ikke særlig langtenkt kanskje ifht hvordan verden rundt er konstruert. Jobber du deltid er du mer utsatt ifht f.eks pensjon, dersom du skulle bli ufør/arbeidsledig er det ikke så mye du blir sittende med, også er det jo den "koselige" skilsmisse-statistikken, og de aller fleste damer kommer dårligere ut enn mennene av den krigen  nettopp fordi at han har hatt anledning til å skaffe seg høy inntekt mens madammen har tatt seg av hjemmet, kanskje investert og har midler utenom og kan bli sittende med hus og andre verdisaker.
 Men dum, nei, men det kan være greit å ha en plan på hvordan event klare seg alene, enten grunnet brudd eller dødsfall, vi er dessverre ikke forsikret mot noen av dem...

FancyPants skrev:
Hvis man velger å jobbe deltid må man også være klar over at man velger lavere pensjon, f.eks. Jeg vet ikke om så mange tenker på det når de velger å ikke jobbe fullt.

Etter min erfaring er det ikke så mange som velger å jobbe deltid fordi at de ikke gidder å jobbe mer, men fordi at de ikke kan

nå går det jo an å forsikre seg til bedre pensjon, både alders- og uføre, så om man bare husker på det så går det nok greit..

Lissyjane skrev:

FancyPants skrev:

Etter min erfaring er det ikke så mange som velger å jobbe deltid fordi at de ikke gidder å jobbe mer, men fordi at de ikke kan

Jeg snakker om de som prioriterer, altså velger, å være hjemme med barn i stedet for å jobbe. Det virker som om det er de det snakkes om i hovedinnlegget her, og ikke dem som ikke KAN jobbe fullt.

FancyPants skrev:

Veldig enig. Føler dette med pensjon er underkommunisert, og med pensjonsreformen som kommer til å ramme oss som er i 20-30 årene nå hardest, burde vi egentlig jobbet dobbelt og. 

Jeg kjenner veldig på den følelsen der jeg jobber.. De fleste jobber 100% og gjerne overtid når det er mulig.. ungene er i barnehage og SFO hver dag, hele dagen, og de synes det er stress fordi b.hagen stenger kl 17...

Så ler de litt av meg da..som har levert legeerklæring til sjefen for å få innvilga velferdspermisjon en dag i uka, frem til høsten..
Jeg var sliten, trøtt, full av dårlig samvittighet og konstant halvsyk.
Nå har jeg jobba 80% i noen måneder og har ikke noe fravær på den tiden, ikke tegn til migrene, har småen hjemme fra bhg en dag i uka.. og det er balsam for sjelen (min sjel ihvertfall).

Alt er prioriteringer og om man har økonomisk mulighet til å være hjemme noe.
For min del veier tiden med mine små opp for en evnt dårlig pensjon, og vi har mulighet til at jeg jobber 80% en periode, så det er absolutt veldig verdt det!

Men jeg har respekt for de som ikke ønsker, vil eller kan være hjemme..
Jeg savner heller litt respekt fra mine mannlige ledere som viser lite forståelse eller ønske om å tilrettelegge for vi som ønsker å jobbe redusert..

ikke dumme men heldige som tjener bra/har en mann som tjener så bra at man ikke trenger å jobbe fullt. Nå er det gjerne høyt utdannede folk som har råd til dette og de er jo tvert imot dumme?

Hildeg81 skrev:
Likte kommentaren om deltid på side 2 i Dagbladet i dag:
"Åtte timer mindre på kontoret i uka utgjør 8 timer mer med små folk som digger deg.
8 timer mer med klatring i trær, sparking av ball, lesing av bok, kos, gråt, turer på biblioteket eller bare en handlerunde i butikken. Sammen. Du har fortsatt 32 timer igjen å prioritere sjefen på. Han klarer seg."
Bra sagt!

Den var fin =) 

Mine barn er langt viktigere enn min pensjon. Så de prioriterer jeg, jeg har ikke fått barn fordi jeg skal plassere de fra åpning til stenging i SFO/barnehage og jeg skal på jobb. Uføre blir jeg jo også garantert, men penger betyr ikke enn dritt for meg om ikke mine barn har det bra. Uansett kommer jeg ikke til å få noe spesielt av staten uansett, for når jeg endelig kan gå av med pensjon har vi ikke enn bra pensjonsreform uansett. Men det å prioritere å betale ned på hus, spare litt penger i banken osv er viktig og det gjør vi også:).

søteste skrev:
Mine barn er langt viktigere enn min pensjon. Så de prioriterer jeg, jeg har ikke fått barn fordi jeg skal plassere de fra åpning til stenging i SFO/barnehage og jeg skal på jobb. Uføre blir jeg jo også garantert, men penger betyr ikke enn dritt for meg om ikke mine barn har det bra. Uansett kommer jeg ikke til å få noe spesielt av staten uansett, for når jeg endelig kan gå av med pensjon har vi ikke enn bra pensjonsreform uansett. Men det å prioritere å betale ned på hus, spare litt penger i banken osv er viktig og det gjør vi også:).

Og hvordan har du tenkt til at dine barn skal ha det bra om du ikke har penger da? Tror du vi som må jobbe fulltid fødte barn for å plassere de i bhg og SFO da? OM du vet at du blir uføre, så er jo det en helt annen situasjon enn de som MÅ jobbe.

Dollface skrev:
nå går det jo an å forsikre seg til bedre pensjon, både alders- og uføre, så om man bare husker på det så går det nok greit..

Hvordan gjør man det a?

Lissyjane skrev:

søteste skrev:

Og hvordan har du tenkt til at dine barn skal ha det bra om du ikke har penger da? Tror du vi som må jobbe fulltid fødte barn for å plassere de i bhg og SFO da? OM du vet at du blir uføre, så er jo det en helt annen situasjon enn de som MÅ jobbe.

Hvordan får du mitt innlegg til å handle om deg og andre? Jeg henger meg kunn opp i hva jeg mener er riktig for mine barn jeg. Ikke dine. Du gjør vel det du føler er riktig for dine. Jeg velger å prioritere mine barn slik, andre får velge på sin måte. Nå har jeg 100% jobb og min lillemann har 100% plass i barnehage, det betyr ikke at ham må være der fra 0700-1700 hverdag. Men jeg skal ikke tilbake i 100% jobb og jeg blåser lang marsj i om jeg taper økonomisk på det. Fordi mine barn er viktigere enn min økonomi. Hva andre gjør, må osv får man ordne opp i selv. Så hva du har råd til, ikke råd til. Hva du orker ikke orker. Må du nesten Styre helt selv!;)

FancyPants skrev:

Greit nok det! Jeg, for min del, føler vel egentlig at jeg vil leve i nuet! Ingenting galt i å forberede seg til fremtiden, men jeg kunne aldri aldri valgt bort tid med guttungen nå(når vi har råd til at jeg bare jobber 50%), for å tjene opp nok til en ok pensjon som man aldri engang kan vite om man vil oppleve å få! Det blir veldig feil prioritering for min og vår del!
Nå skal det sies at vi har egen sparing som er meningen skal gå til alderdommen - etter hvert hvertfall. Nå går vel det meste ut i andre utgiftsposter en stund.

søteste skrev:

Lissyjane skrev:

søteste skrev:

Hvordan får du mitt innlegg til å handle om deg og andre? Jeg henger meg kunn opp i hva jeg mener er riktig for mine barn jeg. Ikke dine. Du gjør vel det du føler er riktig for dine. Jeg velger å prioritere mine barn slik, andre får velge på sin måte. Nå har jeg 100% jobb og min lillemann har 100% plass i barnehage, det betyr ikke at ham må være der fra 0700-1700 hverdag. Men jeg skal ikke tilbake i 100% jobb og jeg blåser lang marsj i om jeg taper økonomisk på det. Fordi mine barn er viktigere enn min økonomi. Hva andre gjør, må osv får man ordne opp i selv. Så hva du har råd til, ikke råd til. Hva du orker ikke orker. Må du nesten Styre helt selv!;)

det er ingen som har fått barn for å sette de vekk i bhg/sfo - men man setter de i bhg/sfo fordi man MÅ jobbe. hvis man kunne velge å la være så tror jeg minst 99% hadde vært hjemme med ungene sine. ordvalgene dine sier ganske klart at dette er liksom noe alle kan velge å prioritere... hva man har råd til og ikke råd til kan man ikke styre selv! Da ville jeg heller valgt å skrive det noe slikt som "jeg har muligheten til å ikke jobbe fullt og da prioriterer jeg selvsgt barna for de er viktigere for meg enn penger".

Back
Topp