Er litt nysgjerrig

nemi.marselia

Forumet er livet
Har nå i det siste året eller mer skrevet her på bokmål. Tidligere skrev jeg kun på dialekt dette for jeg har dyseleksi.
Det er jo mange her som irriterer seg over skrivefeil og er flinke til å rette på andre. Jeg er ikke så ofte rettet på, noe jeg er glad for siden det er litt sårt.
Det jeg lurer på er om dere synes at jeg klarer gjøre meg lettforstått her inne, jeg ser rett å slett ikke feilene.
Så vil jeg i tillegg beklage til dere som skriver på nynorsk at jeg aldri svarer på lange innlegg, dette rett å slett for jeg ikke klarer å holde konsentrasjonen lenge nok til å stave meg igjennom å forstå teksten.

Visste ikke at du hadde dysleksi eller skrive/lesevansker, for det kan man virkelig ikke se ut fra innleggene dine. Du skriver ikke feil! (Ikke som jeg kan se i allefall).

Så ja, du gjør deg lett forstått :D

Høres bra ut.
Fikk ikke hjelp til det før siste året på vgs, og det er litt av grunnen til jeg aldri turte gå mer på skole enn yrkesrettet utdanning (2år på vgs)

Æ syns du e flenk (og æ e nazi) :D

Legger meg ikke oppi skrivefeil stort sett, så lenge det ikke gjør at man ikke skjønner pøkka av det som er skrevet. 

Selvsagt legger jeg meg oppi det av og til, særlig når det er slurvefeil, men det er som regel lett å se hvem som plages av lese- og skrivevansker og hvem som bare trenger et spark i ræva :P

Jeg ser at du har skriveproblemer, men du er alikavel ikke vanskelig å forstå

Jeg er en av de som alltid har trålet igjennom norsk'en på skolen og gikk ut med en 5'er. Kjære Nemi, jeg forstår at det sikkert har vært vanskelig for deg, men jeg er en av de som digger at du nå skriver på bokmål og ikke dialekt. :-) Synes du er kjempeflink!
Jeg forstår dialekt også, og klarer å lese innleggene på dialekt. Desverre er det mer slitsomt for øynene å lese dialekt og det ser "feil" ut. Stå på, du er kjempeflink!

Myyye lettere å forstå deg nå. Syns ofte det var tungt å lese innleggene dine som var på dialekt. 

synes du er kjempeflink, skrivefeil har jeg mange av selv og har ingenting med leseopplevelsen å gjøre,
dialekt derimot.......uansett hvilkenemoticon !!!!!

Jeg leser mye heller bokmål med skrivefeil enn dialekt. Og jeg setter kjempepris på at du ikke skriver dialekt lenger. Jeg føler meg virkelig som dyslektiker når jeg prøver å lese slik dialekt. Så tusen takk sier jeg bare ;)

Skriving er ikke bare, bare. Jeg har ikke dysleksi, men lese og skrivevansker, noe som heldigvis ikke lenger synes takketvære min kjære mann som er lærer. Han har rettet på meg siden første dag! Før når jeg skrev lo folk av meg, mens nå synes det ikke lenger. 

Du klarer deg supert!

Godt å høre det ikke er så utpreget tydelig nå. Prøver å jobbe med det men ganske ofte så må jeg omformulere settningene for det er ord jeg rett å slett ikke får til å skrive rett

jeg synes det er lettere å lese innleggene dine når du skriver bokmål enn dialekt;) Skrivefeil bryr jeg meg ikke om, uansett mye lettere å se sammenheng i et innlegg om det er mye skrivefeil når det er bokmål.

nemi.marselia skrev:
Godt å høre det ikke er så utpreget tydelig nå. Prøver å jobbe med det men ganske ofte så må jeg omformulere settningene for det er ord jeg rett å slett ikke får til å skrive rett

Det er ikke slitsomt med skrivefeil i den grad at det er feilstavinger.  Man ser ofte om det er dysleksi-skrivefeil eller om det rett og slett er slurvefeil/feilprating o.l.

Slik som det i Oslo og omegn nå som ofte kun hun og aldri henne brukes lenger f.eks. Og de bruker denne feilen også når de skriver. Dere bruker vel dokker vel, når dere prater? Tenk om alle kutta ut det ordet :/.. jeg holder på å bli gal her nede på østlandet. 

Det er ikke vanskelig å forstå deg, og du har ikke mange skrivefeil. Andre uten dysleksi har mer slurvefeil og er vanskeligere å skjønne. 

Jeg synes det er verre å lese dialekt enn et bokmål/nynorsk-innlegg med småfeil. Jeg er ikke den som irriterer meg over skriveleifer heller da.

Men jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har lagt merke til noe i innleggene dine! :-)

jeg syns det er mye bedre å lese bokmål/nynorsk med skrivefeil, enn dialekt og sms-språk.
Men det er en uting å hele tiden påpeke når andre skriver feil. Iallefall når de starter å svare med : "det heter ikke... men ...", eller eventuelt bare kommenterer skrivefeilen og ikke svarer på hva som blir spurt etter. Det er mer irriterende å lese, enn skrivefeilen i seg selv ;)

*yummymummy* skrev:
jeg syns det er mye bedre å lese bokmål/nynorsk med skrivefeil, enn dialekt og sms-språk.
Men det er en uting å hele tiden påpeke når andre skriver feil. Iallefall når de starter å svare med : "det heter ikke... men ...", eller eventuelt bare kommenterer skrivefeilen og ikke svarer på hva som blir spurt etter. Det er mer irriterende å lese, enn skrivefeilen i seg selv ;)

Jeg er nok en av de som er litt for opphengt i rettskrivning, og mine venner med dysleksi setter pris på å bli rettet. Det er jo forskjell på folk, men jeg synes de aller verste feilene bør rettes på, slik at vedkommende kanskje lærer av det. Som i noe positivt! Selvsagt bør man også svare på spørsmålet som stilles.

Labambie skrev:

*yummymummy* skrev:

Jeg er nok en av de som er litt for opphengt i rettskrivning, og mine venner med dysleksi setter pris på å bli rettet. Det er jo forskjell på folk, men jeg synes de aller verste feilene bør rettes på, slik at vedkommende kanskje lærer av det. Som i noe positivt! Selvsagt bør man også svare på spørsmålet som stilles.

Men da kan man heller sende det på pm, om man har et så stort problem med det, at man føler man MÅ rette på vedkommende. =)

Back
Topp