Er lekegrind nødvendig?

spirelitens

Februar 2014's Miss Kokk <3
Tilgangsansvarlig
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Marslykke 2016
Jeg hadde ikke det med første, men tenker på å kanskje kjøpe det til nr to. Men er veldig usikker på om det blir brukt eller ikke.

Hva er deres erfaring? Pleide dere forresten å la dem sove oppi der også?

Her ble det veldig godt brukt frem til litt over året! Kjempe deilig å kunne legge henne oppi der når jeg måtte gjøre andre ting, lage mat osv. Da koste hun seg med lekene sine mens jeg visste at hun var trygg og ikke overalt og pelte på ting osv. Hun sov aldri oppi der, da hun aldri sovner andre steder enn i sengen sin :p

Her ble det veldig godt brukt frem til litt over året! Kjempe deilig å kunne legge henne oppi der når jeg måtte gjøre andre ting, lage mat osv. Da koste hun seg med lekene sine mens jeg visste at hun var trygg og ikke overalt og pelte på ting osv. Hun sov aldri oppi der, da hun aldri sovner andre steder enn i sengen sin :p
Hadde du en dagseng i tillegg da? Eller bare på soverommet? :)

Nei bare på rommet, den første tiden trillet vi ut sengen hennes i stuen (stokke mini, så den var jo liten) eller brukte babynest i sofaen noen ganger

Ikke nødvendig, men veldig praktisk! Vi tok den ikke i bruk før hun ble 6 måneder, for da ble hun så mobil. Brukte den fram til vun var 10 måneder ca.

Dagsoving gjorde hun i kurv i stua.

Her har vi hatt god bruk for det, vi har hund så om jeg må gjøre noe kjapt uten frøkna har det vært greit å legge hun oppi der i mens :)

I starten la vi nestet oppi og da sov hun der, så kunne hun kun sove på meg i mange mnd, og nå sover hun ute i vogn på dagen :)

Last edited:
Hadde det med første og det funket super bra! Minste bare hylskriker så den ble pakket bort igjen

Vi hadde det ikke, savnet det heller ikke. Kommer ikke til å skaffe meg det neste gang heller.

Her brukes den hver dag.
Har hunder, så er veldig greit å sette henne oppi om jeg skal ut av rommet, så kan hun ikke plage dem eller rive ned ting. Noen ganger må man jo på do eller sette på en maskin osv.
Ja, hun sover duppene sine oppi der. Setter henne oppi når hun begynner å bli trøtt og sutrete, og så sovner hun der.

Jeg synes det har vært en av de mest nyttige tingene :)

Vi kommer til å ha lekegrind utelukkende på grunn av hunden. Han er ikke store karen, men veldig nysgjerrig og intens (overglad) i ene øyeblikket, og veldig glad i å være alene/sove i fred det andre :)

Vi bor i en liten leilighet, så alle rommene er i nærheten. Har også åpen stue-kjøkken løsning. Så jeg vurderte lekegrind en stund og så fant jeg ut at det blir unødvendig. Må jeg, så legger jeg barnet i sengen hvis jeg skal på do/badet. Ellers bare på gulvet mens jeg lager mat.

Ingen hund.

Vi bor i en liten leilighet, så alle rommene er i nærheten. Har også åpen stue-kjøkken løsning. Så jeg vurderte lekegrind en stund og så fant jeg ut at det blir unødvendig. Må jeg, så legger jeg barnet i sengen hvis jeg skal på do/badet. Ellers bare på gulvet mens jeg lager mat.

Ingen hund.

Vi har også veldig liten leilighet, men med hund er nok lekegrinden essensiell.. Må bare finne ut hvor den firbeintes bur blir stående.. Men vi har god tid på oss (spiren må jo først være faktum), og godt mulig vi har flyttet innen den tid :)

Aldri sett behov for. Synes det ligner på et bur haha :p

Litt enig med deg der haha. Vurderer kanskje ha vuggen i stuen med babynest oppi første tiden og heller skille de når småen er for stor for krybben, men det kommer for oss veldig an på hvordan hunden reagerer på baby. Vi har allerede grind mellom stuen og soverommet, så der kommer ikke hunden inn nå uansett :) *tenke tenke*

Vi hadde ikke! Han sov i nest i sofaen eller i vognen eller på meg eller i vuggen. Hvis han skulle leke, så la jeg han på matte på gulvet, som jeg tok med meg til kjøkkenet, badet eller stuen dersom jeg skulle gjøre noe der og han skulle leke i mens. Så lenge de ikke kan bevege seg, så trenger man jo ikke sperre de inne. Og når de begynner å bevege seg, så ønsker de jo nettopp å bevege seg! Min hadde ikke godtatt å være i grind da... Skjønner hvis man har hund eller småsøsken at det kan være praktisk, men dersom man ikke har det eller storesøsken er store, så ser jeg ikke helt poenget. Dersom man har lekegrind, så tror jeg det er viktig å være bevisst slik at man ikke hele tiden legger ungen der for seg selv i alle fall. Folk flest gjør sikkert ikke det, men kjenner en unge som omtrent bodde i lekegrind og ble veldig understimulert

Vi hadde ikke! Han sov i nest i sofaen eller i vognen eller på meg eller i vuggen. Hvis han skulle leke, så la jeg han på matte på gulvet, som jeg tok med meg til kjøkkenet, badet eller stuen dersom jeg skulle gjøre noe der og han skulle leke i mens. Så lenge de ikke kan bevege seg, så trenger man jo ikke sperre de inne. Og når de begynner å bevege seg, så ønsker de jo nettopp å bevege seg! Min hadde ikke godtatt å være i grind da... Skjønner hvis man har hund eller småsøsken at det kan være praktisk, men dersom man ikke har det eller storesøsken er store, så ser jeg ikke helt poenget. Dersom man har lekegrind, så tror jeg det er viktig å være bevisst slik at man ikke hele tiden legger ungen der for seg selv i alle fall. Folk flest gjør sikkert ikke det, men kjenner en unge som omtrent bodde i lekegrind og ble veldig understimulert

Så utrolig enig!

Godt poeng :) grunnen til at jeg tenker på det er fordi babyen vil ha en storesøster på 2 år da. Og da tenker jeg at det kanskje kan være praktisk. Samle alle babylekene i grinda for eks. Redd for at storesøster skal være litt for voldsom rundt babyen.

Vi bor i leilighet og kommer nok ikke til å ha lekegrind, mest pga plassen. Da jeg var liten hadde foreldrene mine lekegrind til meg, men det endte med at de puttet alt jeg ikke skulle få tak i oppi den, også fikk jeg bevege meg rundt som jeg ville :P

Back
Topp