Er kvinner kvinners verste fiende?

mamma_møø

Glad i forumet
Mang en gang har jeg undret meg på om kvinner er kvinners verste fiende.

Se for eksempel på tråder som den om bukser i høyt liv, eller tråder om tights på formfulle kvinner, eller tråder om klær generelt: For å gå med dèt må du være superslank - ellers er det stygt. For å få med dèt kan du ikke ha mage eller hofter - ellers er det stygt. For å gå med dèt må du ha litt former - ellers er det stygt

Gjengangeren er: "Du skal kle deg etter figuren din".

Så da spør jeg: HVEM er det som bestemmer hvordan de ulike figurene skal kle seg? HVORFOR er det sånn at vi - kvinner i mellom - skuler på andre personer og mener at "det kan du ikke gå med". Er det ikke i realiteten VI - kvinnene - som skaper kroppshysteriet med å ikke tolerere at VI - kvinner - må få lov til å gå med det vi vil?

Trur dere mannfolka tenker det samme om kvinner og klær? Det trur ikke jeg.

Hadde ikke verden vært et bedre sted om alle kunne kle seg som de ville uten å bli uglesett av andre kvinner?

Amen til det!! Helt enig med deg. Vi snakker hele tiden om hva mannfolka synes, men det er vel vi og ikke mennene som mener det egentlig.

Ja, kvinne er kvinne verst uansett hva det er snakk om

Det som ser bra ut på noens fasong vil jo stemme uansett, så lenge normen for hva som ser bra ut ikke endrer seg. Det har med synsillusjoner å gjøre. Noen fasonger fremmer det vi synes er vakkert mens andre fasonger fremmer ikke fullt så vakre trekk.
Men ellers er jeg enig med deg, vi kvinner er ofte mer redd for hva andre kvinner vil tenke og si enn hva mennene vil si!
Menn liker det de ser når vi ser bra ut, men de reflekterer nok ikke over tingene på samme måte som vi damer.
Jeg vil nå i allefall fortsette å kle meg på en måte som fremhever det jeg vil vise verden av meg selv! Det gir meg selvtillit! Men de som ønsker å kle seg mindre flatterende skal få lov til det, hjelpes, det er da ikke min sak. Det er deres egen selvfølelse som bestemmer hva DE føler seg vel i og det er viktigere enn hva jeg synes.

Det er jo en "mal" for å hjelpe til å fremheve eller prøve å skjule da..ikke for at man ikke kan gå i det

Men ja kvinner dømmer seg selv og andre på utseende HELE tiden, noe menn gjør mye sjeldnere mener jeg

Spør noen om MIN mening så kommer den. Nå har ikke jeg sett denne tråden med høyt liv, men sånn generelt. Nå kan ikke jeg se at det å fortelle sin mening gjør noen til noens fiende da. :-P

Mannfolk har mening om ting de også, de bare tør sjelden å ytre den.

Kvinner kan nok være kvinner verst i en del situajsoner ja. Som f.eks i spørsmålet om likestilliling osv. I diskujsjoner her inne ang det temaet, har jeg mer enn en gang tenkt: fy f...at en kan være så uvitende, ryggdolkendeog usolidarisk - er det rart at ting tar tid på den fronten (og da ikke bare i Norge) *savner himle med øynene smileyen*

Når det kommer til utseendet, tror jeg at vi kvinner kler og sminker oss nesten like mye for hverandre som for menn - kanskje ubevisst.

Når menn kommer med sånne svar, hylles de for sin herlige ærlighet. Når kvinner svarer ærlig, skal de mistenkes for å komme med svar for å rakke ned på andre kvinner. 

IsThaBeth skrev:
Når menn kommer med sånne svar, hylles de for sin herlige ærlighet. Når kvinner svarer ærlig, skal de mistenkes for å komme med svar for å rakke ned på andre kvinner. 

Derav begrepet "kvinner er kvinner verst". De samme reglene gjelder visst ikke for menn og damer...
Synes generelt at mange kvinner kan være veldig raske til å rakke ned på seg selv og kjønnet sitt. Eks: "Ja det er typisk oss kvinnefolk - hormonelle kaklehøner som vi er, slik går det når mange kvinnefolk samles på ett sted", "Hihi ja kvinnfolk og bil". "Skal du ha mensen eller?" Eller som en kvinnelig kollega sa til meg da vi fikk vite at den kvinnelige sjefen vår skulle slutte og vi skulle få en ny: "Håper vi får en mann, kvinnfolk kan ikke være ledere. Må ha en stor og autoritær mann". Og dette er ei dame i midten av tjueårene...

Kan virke som at for en del er dette vedtatte "sannheter" som igjen blir videreført til barna en oppdrar. Generelt så er egenskaper som er typisk feminine, mindre verdsatt en maskuline verdier - derav at det er helt i orden for ei jente å være frempå og aktiv/selvhjulpen (blir sett på som positivt og som "guttete"), mens det er ikke like verdsatt at en gutt er følsom og inkluderende (da er han pysete og "jentete").

IsThaBeth skrev:

Og ikke minst kommer alltid "du er bare misunnelig". Nei jeg er ikke misunnelig, jeg er bare ærlig!

Labambie skrev:
Spør noen om MIN mening så kommer den. Nå har ikke jeg sett denne tråden med høyt liv, men sånn generelt. Nå kan ikke jeg se at det å fortelle sin mening gjør noen til noens fiende da. :-P

Mannfolk har mening om ting de også, de bare tør sjelden å ytre den.

Det handler da ikke om å si sin mening eller ikke - noen synes at noe er er stygt og usmakelig og horete,  mens noe annet er pent. Det vil alltid være forskjellige meninger om dette. Spørsmålet er heller hvorfor vi absolutt må dømme og fokusere på utseendet hele tiden. Og hvem er det som "bestemmer" hva som er ok og ikke? Jo, det er "svake" kvinns!

MammaOkt skrev:
Kvinner kan nok være kvinner verst i en del situajsoner ja. Som f.eks i spørsmålet om likestilliling osv. I diskujsjoner her inne ang det temaet, har jeg mer enn en gang tenkt: fy f...at en kan være så uvitende, ryggdolkendeog usolidarisk - er det rart at ting tar tid på den fronten (og da ikke bare i Norge) *savner himle med øynene smileyen*

Når det kommer til utseendet, tror jeg at vi kvinner kler og sminker oss nesten like mye for hverandre som for menn - kanskje ubevisst.

veldig enig i alt dette!

IsThaBeth skrev:

tjah - veit nå ikke helt, jeg - poenget mitt er mer at man kan spørre seg hvem det er som skaper et ideal, og hvem det er som underbygger og forsterker dette idealet med de signalene som blir sendt ut.

å feks kle seg etter fasong syns jeg ikke er kvinne vs kvinne crime. Det jeg tenker på når jeg hører at kvinner er seg kvinner værst" er vel feks stygge blikk på gata, fnising og hvisking og stygge komentarer. Jeg har to som sitter som limt i hodet mitt. Ene fra 8 klasse hvor ei sa til meg:"fy f.. Er du ikke lei av å være den stygge vennina til "Kari"??? Og hun som i fjor sa:"guud syns det er såå rart at du er sammen med han(mannen da) han som er så kjekk, du er jo ikke akurat pen, han kunne fått SÅÅÅ mye bedre!!". Altså, jeg er klarover at jeg ikke er et fat med tropiske fruktbiter, men sånn sier man bare ikke! Slike ting tenker jeg det uttrykket står for. At man med biten og vilje trykker "medsøstre" ned i gjørma, helt uten åpenbar grunn.. Sånn syns jeg er supertrist!

Back
Topp