Er jeg urimelig?

Har ikke bestemt noe vi, ingen avtale eller hvilken helg det blir enda.
Men jeg spør hva gjør man da? Blir hjemme og lar 14 åringen bestemme?
Nei du blir ikke hjemme og lar ikke 14 åringen bestemme om dere trenger litt aleine tid. Det er så viktig for et par at ha litt aleine tid. 14 åringen må bare akseptere at sånn e det en gang ibland.

Nei du blir ikke hjemme og lar ikke 14 åringen bestemme om dere trenger litt aleine tid. Det er så viktig for et par at ha litt aleine tid. 14 åringen må bare akseptere at sånn e det en gang ibland.
Ble enig med meg selv i natt, ikke bare pga vårt behov men også pga besteforeldre. Å kutte ut de bare for det kan skje spennende ting i helgen er ikke greit. H*n er ikke mye der men det lille er viktig og lære seg også prioritere andre er viktig for vår familie konkluderte jeg i går. H*n er heldig som har besteforeldre i liver sitt, andre ville ha byttet på flekken. Så vi skal avtale en helg og alle barna skal dra :)

Vi har dessverre ikke en sånn type jobb så vi kan avspasere, bruke halveferiedager, men kunne brukt feriedager men de legger vi til skoleferier for å ha fri når barna har fri. Kanskje vi endrer på det vi får se, (blir ikke i år eller 2023 for der er alle feriedagene godkjente og planlagte allerede, sånn er det i yrkene våre) men ja kunne sikkert vært mulig å ta en halv dag sammen. Men det betyr at vi kan ikke slå ut håret, en av oss kan ikke ta et glass med vin og vi kan ikke ta lange morgner. Og vi må da ta hensyn til vårt barn som kommer hjem om et par timer. Da kan vi jo like greit si at i kveld så har vi en datenigt du får se på serier på rommet ditt i et par timer før leggetid.

Så har jeg grublet litt i natt om at er det greit å bare kutte ut besteforeldre som er glad i deg ønsker å se deg i blant bare fordi man ikke skal gå glipp av ting? Er det ikke sånn i livet at noen ganger går man glipp av ting og at man bør ta vare på familie mens de er her? Så jeg tror jeg har bestemt meg for at jo vi skal til besteforeldre og vi må lære oss at noen ganger går vi glipp av ting vi har lyst til å gjøre for å gjøre andre viktige ting. Ta vare på besteforeldre er en av de, de bor ikke i nabohuset men vi bruker en del timer på å kjøre ditt så det blir sjeldent.
Når 14åringen blir eldre forstår hen nok hvorfor man skal prioritere familie og samliv. En dag er de nemlig ikke der, og da er minnene fine å ha, selv om det bare er å spille brettspill hele helga.

Når 14åringen blir eldre forstår hen nok hvorfor man skal prioritere familie og samliv. En dag er de nemlig ikke der, og da er minnene fine å ha, selv om det bare er å spille brettspill hele helga.
Er nettopp det! Tenker at vi er teite nå, men senere i livet så tror jeg det er takknemlighet, jeg mistet mine i tenårene og jeg har sorgen med meg den dag i dag. Skulle ønske at mamma og pappa sa du må ta deg en tur til farmor, for jeg angrer på at jeg prioriterte annerledes. Men sånn er tenåringer, de tenker ikke fremover sånn og hjernen er ikke nok utviklet til å forstå hvor viktig det er. Så jeg ble enig med meg selv at vi hjelper h*n litt der så får det bare være litt sure miner på oss :)

Har ikke bestemt noe vi, ingen avtale eller hvilken helg det blir enda.
Men jeg spør hva gjør man da? Blir hjemme og lar 14 åringen bestemme?
Jeg hadde droppet overnatting , å heller gått på kino /spist ute,det hadde vært mer enn nok for meg. Vi har hatt særdeles lite bv ,delvis selvvalgt men holder nå fortsatt sammen:) vi har bare laget dates på litt andre måter , men ci er forskjellig IG har forskjellige behov . Ingen er mer rett enn detandre tenker jeg:)

Ble enig med meg selv i natt, ikke bare pga vårt behov men også pga besteforeldre. Å kutte ut de bare for det kan skje spennende ting i helgen er ikke greit. H*n er ikke mye der men det lille er viktig og lære seg også prioritere andre er viktig for vår familie konkluderte jeg i går. H*n er heldig som har besteforeldre i liver sitt, andre ville ha byttet på flekken. Så vi skal avtale en helg og alle barna skal dra :)
Ja tenåringen er heldig som har de.

Jeg hadde droppet overnatting , å heller gått på kino /spist ute,det hadde vært mer enn nok for meg. Vi har hatt særdeles lite bv ,delvis selvvalgt men holder nå fortsatt sammen:) vi har bare laget dates på litt andre måter , men ci er forskjellig IG har forskjellige behov . Ingen er mer rett enn detandre tenker jeg:)
Jeg trenger mer tid på kveld/morgen for det er da jeg hviler. Jeg trenger litt ro på morgen spesielt. Men bra dere holder sammen av så lite. Det er jo forsåvidt så lite vi også hatt, men vi holder sammen, ikke tenkt å gå fra han fordi tenåringen ikke vil sove borte :p
Men det har vært sånn i lang tid og jeg ser også mannen bare annenhver helg for da jobber vi begge. Så kjenner på at jeg også vil prioritere oss litt fremover, det har vært mye barn de siste årene :) Jeg vil ha et oss den dagen barna flytter ut og vi sitter der alene. Det kan hende vi har også selv om vi setter vårt forhold til side nå, men vi har mange år i tenårene fremover. De neste 10-15 årene, jeg vil leve litt og ikke kun være sjåfør :p

Og ja alle er forskjellige, noen får hvilt og ladet opp samme barna sine. Jeg er ikke lagd sånn dessverre! Jeg trenger mer voksentid og den blir jo stadig mindre for barna er jo oppe døgnet rundt også, fikk mer alenetid når de var små:p
Jeg har alltid ønsket meg besteforeldre i nabohuset at vi hadde litt hjelp i hverdagen, med kjøring osv. men vi har stått alene med alt og det begynner å føles litt tungt. Så nå skal vi ta en helg sammen, sove, spise god mat, drikke litt og gå lang tur med hunden uten barn :D
Funnet ut at vi fortjener det, helg uten planer og uten barn :D

Jeg synes ikke du er urimelig i det hele tatt. Er ikke barnet klar for å være alene hjemme over døgnet, så må det nesten ha barnevakt når dere skal bort. Sånn er bare den saken.

Forøvrig så er det greit å ta pause fra å være sjåfør en gang i blant også (til vanlig helg), uten at du er noe dårligere forelder av den grunn.

Så bra. Er enig med deg. Mine barn gråter ofte da de savner og ikke har bestemødrer her og kan gå på besøk og overnatte. Dine barn er heldige og de vet nok ikke det ennå men ja mine barn hadde lett bytte med dine barn. Men så er det også en lærdom at prioritere familien er også kjempe viktig.

Så bra. Er enig med deg. Mine barn gråter ofte da de savner og ikke har bestemødrer her og kan gå på besøk og overnatte. Dine barn er heldige og de vet nok ikke det ennå men ja mine barn hadde lett bytte med dine barn. Men så er det også en lærdom at prioritere familien er også kjempe viktig.
De er det, veldig heldige som får ha kontakt og faktisk være der i ny og ne. Snart er de ikke her og da vil vi angre på at vi ikke brukte tid på de! Jeg vet i allefall at jeg angrer hver dag på at jeg ikke var med de.
Så skjønner godt barna dine❤️

Vi har dessverre ikke en sånn type jobb så vi kan avspasere, bruke halveferiedager, men kunne brukt feriedager men de legger vi til skoleferier for å ha fri når barna har fri. Kanskje vi endrer på det vi får se, (blir ikke i år eller 2023 for der er alle feriedagene godkjente og planlagte allerede, sånn er det i yrkene våre) men ja kunne sikkert vært mulig å ta en halv dag sammen. Men det betyr at vi kan ikke slå ut håret, en av oss kan ikke ta et glass med vin og vi kan ikke ta lange morgner. Og vi må da ta hensyn til vårt barn som kommer hjem om et par timer. Da kan vi jo like greit si at i kveld så har vi en datenigt du får se på serier på rommet ditt i et par timer før leggetid.

Så har jeg grublet litt i natt om at er det greit å bare kutte ut besteforeldre som er glad i deg ønsker å se deg i blant bare fordi man ikke skal gå glipp av ting? Er det ikke sånn i livet at noen ganger går man glipp av ting og at man bør ta vare på familie mens de er her? Så jeg tror jeg har bestemt meg for at jo vi skal til besteforeldre og vi må lære oss at noen ganger går vi glipp av ting vi har lyst til å gjøre for å gjøre andre viktige ting. Ta vare på besteforeldre er en av de, de bor ikke i nabohuset men vi bruker en del timer på å kjøre ditt så det blir sjeldent.
Jeg er enig med deg. Alle må av og til ting de ikke vil, eller som ikke er det man ønsker mest av alt akkurat i øyeblikket men som er viktige. Av og til må man ta seg tid å være med de som man ønsker skal være nære og en del av livet. Synes også det er visse familieting som også ungdommer må være med på fordi det er det familien gjør. Feks feire høytider, besøke familie, reise på ferie sammen. Tar man ikke vare på bandet til besteforeldre forvitrer det, og en ungdom er kanskje ikke i stand å se så langt. Da er det vi som må sørge for at det også blir brukt tid på det.

Det kan sammenlignes med fotball mot lekser. En ungdom har kanskje mer lyst å drive med fotball eller game enn lekser, men lekser er viktige og må også få sin plass ellers kan det hende det vil bli en anger senere i livet. Det må være en balanse i alt.

Back
Topp