er jeg urimelig?? *lang*

KristineF

Betatt av forumet
er det urimelig av oss i forhold til mamma å kalle min stemor(som har vært gift med pappa i 15-16 år) for besto? et ord som i utgangspunktet jeg ikke bruker, men som hun(min stemor) bruker for besteforeldre...

skal ikke hun også få ta del i det å være en besteforelder? mormor og farmor er jo opptatt, så hva skulle hun ellers kalt seg...

Mamma sa at hun ble såra over at hun får lov til å kalle seg besto da hun ser dette i sammenheng med bestemor, som hun igjen mener er forskjellsbehandling da bestemor lissom er den beste mora... og hun er jo i utgangspunktet ikke noen besteforelder en gang... mener mamma....

for min del betyr navnet besto ikke noe mer enn at det er et navn man bruker for besteforeldre og har ingenting med favorisering av verken den ene eller den andre.. så jeg blir så skuffet når mamma sier at hun blir såra av at vi kaller stemor for besto. men det blir jo på bakgrunn av hennes tolkning av ordet besto.. er det ikke min tolkning av ordet som børlegges til grunn før man kan si at man blir skuffa... hvis ikke så blir det jo en misforståelse.... (hadde jeg tenkt på samme måte som mamma hadde jeg jo aldri godtatt at hun fikk kalle seg besto...!!)

uff... elendig å forklare ting, men men......

Forstår deg godt, og syns moren din burde godta det ettersom du har forklart hva du legger i ordet. Pluss en besteforelder er jo en som stiller opp for barnet og hjelper deg med det du måtte trenge, ikke alltid blod som gjelder...men hvis dere ikke blir enige, så får barnet ditt kalle henne med navn...det er vel ikke noe å lage krig og sure miner for, og din mors følelser er jo viktigere enn stemors. Kanskje din mor sliter litt med fars "nye" kone enda og alltid vil, slik er det med min mor iallefall, spiller ingen rolle om hvor lenge far min har vært gift på ny, den nye kona blir ikke snakket godt om eller godtatt uansett hos henne.

Lykke til!! Gjør det du føler er mest rett for deg, og tenk litt på mor en din med det samme, hvis det går [:D][:D]

Nei, syns ikke dere er urimelig av dere. Må jo være enklere for barna også.
Forstår at det er litt sårt for moren din, men hun får jo sitt eget "navn".

Her kalles også stefaren til sambo for bestefar. Farfar og morfar er opptatt, så da ble han bestefar. [:)] Legger heller ikke noe mer i navnet, enn at det er en som er der for lillegutt, og er gift med svigermor. Ingen som tar det ille opp at han kalles det her, heldigvis. Så jeg synes ikke det er urettferdig overfor moren din. Er jo sånn i dag, at veldig mange har en eller flere ekstra besteforeldre. Vi får se på det som en bonus for barna, når man nå har skilte og nyetablerte foreldre. [:D]

kan si det sånn at forholdet mellom mamma og stemor ikke akkurat er på topp nei... vi har prøvd å feire bursdager sammen nå de siste årene for å slippe å feire det to dager, men nå sa mamma at hun rett å slett ikke taklet dette lenger.. at hun rett å slett slet i dagene etter bursdagen til lillemann som var nå i slutten av mars... dette synes jeg er helt greit, og det kommer jeg til å respektere.. synes selv at det er litt ubehagelig å ha dem i samme rom...

men det å kalle henne for besto ser jeg ikke problemet i da det, for meg, bare er et navn lissom... har ikke noe med den "beste mora" å gjøre, som mamma forbinder navnet med! kjenner at jeg blir stressa!!

føler lissom ikke at jeg kan gå til stemora mi å si at, nei, du får ikke lov til å kalle deg besto lenger fordi mamma syns at det ikke passer seg.. hun har jo tross alt vært besto i 2 år nå... meeeen.. skal ærlig inrømme at jeg syntes det var litt rart når hun kalte seg det til å begynne med, men det tror jeg har med at jeg i utgangspunktet ikke brukte det ordet...(syns ikke ordet passer til dialekten min lissom)

Det syns jeg er helt rett. I dagens samfunn er det mer og mer vanlig. Min nevø har en pappa og en far han. Alle syns det bare er koselig.

Min farmor hadde også en samboer ( farfar død) og mine søskenbarn kalte han for farfar/morfar. Han kom inn etter min tid, så jeg kalte han med navn. Men syns det var koselig og vi har god kontakt med han idag, selv om farmor er død.

Heldigvis har jeg ikke det problemet. Hørte at stemoren min hadde blidd sint da noen sporte om hun skulle bli bestemor. Så her trenger vi heldigvis ikke å kalle henne bestemor eller noe.

Jeg kaller ikke stemor eller stefar for bestefar eller bestemor til ungene...blir heller ikke gjort i fremtiden. Men det er her da...

hadde nok heller ikke villet kalle henne for bestemor... men besto blir noe helt annet føler jeg... jeg kaller jo hennes foreldre for besto og bessen dersom jeg snakker om de... for det er jo på en måte bare det de heter.. 

Dette er så vanskelig[:@] Jeg er i samme situasjon.. Har stefar og stemor..
Jeg kan forstå at din mor reagerer på en måte.
Mamma spurte meg om vi kom til å kalle hennes mann for bestefar.. Det kommer vi til å gjøre sa jeg, men da må du huske på at kona til pappa blir bestemor hun også.
Joda, så på henne at hun reagerte, men sånn er det bare[:)]

ORIGINAL: KristineF

hadde nok heller ikke villet kalle henne for bestemor... men besto blir noe helt annet føler jeg... jeg kaller jo hennes foreldre for besto og bessen dersom jeg snakker om de... for det er jo på en måte bare det de heter.. 

Jaja, jeg regner det som det samme jeg da...her kalles steforeldre for navnene de heter. Må si jeg skjønner mammaen din jeg...

Jeg er så innmari glad i mine steforeldre, har jo vært i familien så lenge jeg kan huske. Har et godt forhold til de, og vil gjerne at de skal få bli besteforeldre til min lille skatt også[:D]

eg har en stefar og min mann har både stefar og stemor, alle får sine navn og ingen i familien er sure for det. Den ene er mormor og morfar, andre bestemor/far og farfar/mor. Istedenfor som min mor ofte peiker ut så er ungene våre så heldige å ha mange besteforeldre som er glad i dei.. Og det er eg enig i[:D] Håper dette ordner seg for dere!

Stefaren min og stemoren min heter Besten og Beste. Stefaren til sambo kaller vi for bestemor Å***.

jeg syns ike hva vi mener skal legges så mye vekt på,
er jo hva som blir rett for ungene som teller??

datra til sambo har både mor L.... (mormora) og Mimmi (farmora),
men spurte selv om hun kunne få kalle min mamma og pappa for
mormor og bestefar (det er det min datter kaller dem)...
Og SELVFØLGELIG kan hun få kalle dem det, om hun syns det blir
rett..... Det er kanskje litt rart for noen, men alle respekterer hennes
ønske om dette....

Jeg har selv hatt "3 sett" med besteforeldre, har kalt alle med forskjellige
"besteforeldre navn" og syns det er helt normalt.....

Syns ikke du er urimelig... Men du å nesten føle på det selv. Ser ikke noe problem i at hun kan kalles besto. De har jo i tillegg levd lenge sammen. Man knytter jo bånd, og føler seg som familie. Har hun egne barnebarn da?

Her har vi mormor og moffa (mammas samboer, vært sammen i 15 år)
Bestefar og mimmi(pappas kone, vært sammen i 15 år)
Farmor.

For meg var det helt naturlig å ha navn til de nye ektefellene, siden de har vært sammen så lenge. Søsteren min synes derimot det er rart og unaturlig, men siden hun fikk barn etter meg, har det jo blitt sånn at de kaller seg det ovenfor hennes barn også.
Synes det annerledes om foreldrene har en tendens til å finne seg nye kjærester hele tida, din far har jo hatt denne konen like lenge som mine foreldre![:)]

En annen ting å tenke på, er at da føler de nye seg mer innvidd og velkomne i familien, og da gjør de kanskje ikke noe forskjell på sine egne barnebarn om de har/skulle få det[;)]

ORIGINAL: KristineF

er det urimelig av oss i forhold til mamma å kalle min stemor(som har vært gift med pappa i 15-16 år) for besto? et ord som i utgangspunktet jeg ikke bruker, men som hun(min stemor) bruker for besteforeldre...

skal ikke hun også få ta del i det å være en besteforelder? mormor og farmor er jo opptatt, så hva skulle hun ellers kalt seg...

Mamma sa at hun ble såra over at hun får lov til å kalle seg besto da hun ser dette i sammenheng med bestemor, som hun igjen mener er forskjellsbehandling da bestemor lissom er den beste mora... og hun er jo i utgangspunktet ikke noen besteforelder en gang... mener mamma....

for min del betyr navnet besto ikke noe mer enn at det er et navn man bruker for besteforeldre og har ingenting med favorisering av verken den ene eller den andre.. så jeg blir så skuffet når mamma sier at hun blir såra av at vi kaller stemor for besto. men det blir jo på bakgrunn av hennes tolkning av ordet besto.. er det ikke min tolkning av ordet som børlegges til grunn før man kan si at man blir skuffa... hvis ikke så blir det jo en misforståelse.... (hadde jeg tenkt på samme måte som mamma hadde jeg jo aldri godtatt at hun fikk kalle seg besto...!!)

uff... elendig å forklare ting, men men......

Kan ikke moren din være bestemor da, siden hun synes det er den beste moren, også kan stemoren din være mimmi?[:)]

Har har vi en bestemor og en oldemor i pluss! Synes det er supert at barna mine har så mange som er glad i dem! Kjærestene til mamma og pappa har ikke noe kjælenavn, men de bor heller ikke sammen. Konen til min svigerfar har vært i gift med han i snart 30 år så det er en naturlig bestemor!

Jeg har også gitt grei beskjed til mamma og pappa som ikke prater så mye sammen, at vi arrangerer et bursdagselskap, så kan de velge å komme eller ikke... Kjenner nok av de som har flere selskap og er helt utslitt år etter år med besøk som ingen ende vil ta...

Synes du må legge detfrem tl mammaen din at hun evnt kan velge kjælenavn først...så understreker du at barnebarnet hennes vil bli elsket av mange, og at det er bonus man ikke går glipp av...

Så trist at ikke moren din kan godta dette da! Jeg syns du skal stå på ditt jeg, hun vil snart merke at ungen din kommer til å ha et godt forhold til både henne og stemoren din, uansett hva de blir kalt! Storesøstrene mine er ikke døtrene til mamma, og de har løst det på lignnde vis: barna kaller pappa for morfar og mamma for bestemor. Så kaller de den biologiske mormoren for mormor og hennes nye mann for bestefar. Fungerer utmerket! Ingen har gjort sure kiner til det, og for de ungene hører bestemor og morfar helt naturlig sammen. Mannens søster er også skilsmissebarn, og hennes unge kalle besteforeldrene for bestemor og bestefar i det blå huset og bestemor og bestefar i det røde huset, hehe[:D] Stå på diott, ungen din fortjener å få være glad i alle disse menneskene som vil h'n vel, på sine egne premisser[:)]

Back
Topp