Er jeg egoistisk ?

someeone

Gift med forumet
Som ikke kan tenke meg og amme ?
Eller, jeg kommer nok til og amme, men
ikke offentlig. Kommer til og kjøpe bryst
pumpe osv, og gi barnet min egen melk
via flaske når vi er borte.
Min mor syns dette er helt grusomt, og
hårreisende at jeg ikke skal fullamme.
Og mener at jeg er egoistisk, Er jeg det ?
Jeg skal jo ikke kjøpe mme eller noe, bare
ikke full amme[&:]Hva tenker dere  ?

Om du gir egen melk via flaske, så er det da fullamming nok.

Men kan jeg anbefale en ting? Ikke lås deg på dette enda, vent til ungen er født, et åpent sinn er lurt, ting er ofte annerledes enn man tenker seg. Sier du nå at du vil ta stilling til dette når du kjenner hva som føles rett for deg, kan du "ombestemme deg" dersom det viser seg at du oppdager hvor innmari lettvindt amming er (det er helt lov å trekke seg unna folk, gå på et annet rom, sette seg i utkanten, bruke gode ammeklær som ikke viser en flik av hud), og hvor tungvindt det er å ha med melk i kjøleoppbevaring, for så å varme den, uten at din mor sier "told you so"...(eller som mødre sier da, hva var det jeg sa???)

min plan er å amme lengst mulig.... men jeg aner jo ikke hvordan det blir...

ORIGINAL: tigergirl

Det var min plan også, jeg sluttet når han var ca 21 mnd. Vi får se med nestemann, men jeg planlegger fullamming i 6 mnd, og fortsatt amming så lenge det føles greit.

ORIGINAL: *Stella*

Det var min plan også, jeg sluttet når han var ca 21 mnd. Vi får se med nestemann, men jeg planlegger fullamming i 6 mnd, og fortsatt amming så lenge det føles greit.

det er jo flott:):):) hører de fleste gir seg etter 3 mnd av mange slags forskjellige grunner, det mest otimale for barna er jo opptil 2 år i følge verdens helse organisasjon, eller hva den nå heter...
Jeg skal gjøre mitt beste å håpe at det går fint. Mamma fullammet to stykker til de nesten var 2 år så jeg håper jeg har slike gode gener :)

jeg mistet melken min ganske tidlig sist, rundt 5 uker.. snuppen har vært myyyyye syk, og jeg kjenner skyldsfølelsen svir..
så jeg håååper jeg klarer og beholde melken denne gang og forhåpentligvis et sterkere immunforsvar hos babyen..

(jeg vet selvsagt at det ikke er sikkert at der pga morsmelken, men jeg har allikevel dårlig samvittighet)

ORIGINAL: *Stella*

det er jo flott:):):) hører de fleste gir seg etter 3 mnd av mange slags forskjellige grunner, det mest otimale for barna er jo opptil 2 år i følge verdens helse organisasjon, eller hva den nå heter...
Jeg skal gjøre mitt beste å håpe at det går fint. Mamma fullammet to stykker til de nesten var 2 år så jeg håper jeg har slike gode gener :)

Fullammet i to år? Fikk ikke annen mat før etter to år? Det er ikke normalt, eller anbefalt...?

Gjøss, fullamme to år er mektig bra...men det er vel ikke anbefalt. Etterhvet trenger jo barnet andre matvarer enn kun brystmelk. Melken er jo ikke så næringsfullt etterhvert? Men skal ikke si noe sikkert...!

Selv ammet jeg i 18 mnd, men på slutten var det kun 3 ganger daglig.

Men over til HI sitt innlegg, nei du er ikke egositisk. Du skal jo pumpe og gjøre ditt beste, og det får være bra nok. Vi er alle forskjellige, og har forskjellige mål. Syns ikke det er egoistisk. [:)]

ORIGINAL: Someeone

Som ikke kan tenke meg og amme ?
Eller, jeg kommer nok til og amme, men
ikke offentlig. Kommer til og kjøpe bryst
pumpe osv, og gi barnet min egen melk
via flaske når vi er borte.
Min mor syns dette er helt grusomt, og
hårreisende at jeg ikke skal fullamme.
Og mener at jeg er egoistisk, Er jeg det ?
Jeg skal jo ikke kjøpe mme eller noe, bare
ikke full amme[&:]Hva tenker dere  ?

Slike bekymringer ville jeg ikke tatt på forhånd... Det finnes ammetopper som gjør amming veldig diskret, og ellers har man singleter som er for korte, så kan man ta å klippe de sånn at de akkurat dekker puppene, som man kan bruke under topper som ellers ville ha blottet alt..

Ellers har du jo også ammerom på kjøpesentre - iaffal her i området..

Jeg har aldri kunnet gitt flaske.. tulla har ikke tatt flaske..

Men for all del - jeg er glad jeg slapp motsatt situasjon... flaskestyr er ikke noe jeg misunner noen.. med sterilisering og temping og 5000 mme-typer... [;)]

Ta ting som det kommer, så skal du se at offentlig amming er ikke så flaut som man kanskje tror [;)]

Du er ikke egoistisk i det hele tatt. Du må ta det valget du føler er best for deg.Men du kommer jo til å fullamme da, bare du velger å gi det på flaske[:)] Jeg kommer nok ikke til å amme denne gang heller pga at jeg aldri får opp melkeproduskjonen. Å tro meg jeg har prøvt. Men denne gang skal jeg ikke la det ødelegge de første mnd av permisjone. Å jeg må bare si at jeg har 2 mme barn å ingen av de har vært mer syke enn barn som fikk morsmelk. Å akkurat det at det er så styr osv me flaksebarn syns ikke jeg. Positive å negative ting med begge deler. Det blir en vane. Det med at folk på død å liv må få til amming er noe av det dummeste jeg hører. Blir barn utav mme og[;)]

syns absolutt ikke du er egoistisk!!!!!!!!!!!
du gir jo ungen melken din, og det er det este for barnet om det kommer fra pupp eller flaske! og skulle det være sånn at du måtte gi mme hadde jeg ikke syntes det var egoistisk heller.

det viktigste er at du føler det komfortabelt selv!

tenkte selv å amme så lenge jeg klarte, men vil gjerne kunne pumpe meg litt å for å gi sambo muligheten til å gi babyen mat, det er jo en spessiel kose stund.

ORIGINAL: *Sperminator*

Gjøss, fullamme to år er mektig bra...men det er vel ikke anbefalt. Etterhvet trenger jo barnet andre matvarer enn kun brystmelk. Melken er jo ikke så næringsfullt etterhvert? Men skal ikke si noe sikkert...!

Men over til HI sitt innlegg, nei du er ikke egositisk. Du skal jo pumpe og gjøre ditt beste, og det får være bra nok. Vi er alle forskjellige, og har forskjellige mål. Syns ikke det er egoistisk. [:)]

Trur ikke tigergirl mente fullamming til barnet er 2 år.[:)] Verdens helse organisasjon anbefaler amming til barnet er 2 år.[:)]

Nei, du er ikke egoistisk! Men som de andre sier; ville ikke tatt denne beslutningen før barnet kommer. Det er som regel mye lettere å amme![:)]

Jeg ammet til han var rett over året..[:)]

På en måte så vil jeg si du er litt egoistisk siden du sitter her no og sier at du ikke vil amme uten at du har prøvd. Men hadde barnet vært født og du følte at du ikke fikk det til så hadde saken vært anderledes. Grunnen for at jeg sier dette er fordi jeg har flere venniner som har slitet med ammingen og de skulle så gjerne ønske at de fikk det til. Var faktisk veldig sårt for dem når de ikke fikk til ammingen når de så gjerne ville. Selv ammet jeg til guttungen min va 12 måneder og det var jeg storfornøyd med.[:)]
Men det er selvfølgelig ditt valg, og håper du finne en god løsning for deg og barnet ditt.[:)]

Syns ikke du er egoistisk, men syns heller ikke at du skal bestemme deg på forhånd for hva du skal og ikke skal. Det er mye som går helt annerledes enn man tror, man vet aldri :) Særlig når det gjelder morsrollen er det mye som man bare må ta litt sånn etterhvert, de fleste prinsipper står for fall uansett[8D]

ORIGINAL: Låla

ORIGINAL: *Sperminator*

Trur ikke tigergirl mente fullamming til barnet er 2 år.[:)] Verdens helse organisasjon anbefaler amming til barnet er 2 år.[:)]

ja ble litt dårlig skrevet, de fikk annen mat og drikke og, men hun ammet de til de ble 2 år. amme kos om natta var svært populært:)

Vent til du får ungen med å bestemme deg du[:)]

Ammekos er fine greier. Jeg sluttet altså når min var 1 år og 9 mnd, det føltes rett for oss. Det var bare på natta han ville ha omtrent, og han våknet altså klokka fire for å få pupp. Å amme en som våknet, slik at han sovnet, er greit, men å våkne FOR å få ammekosen, på natta, er slitsomt for alle parter. En mnd senere ble jeg gravid, så da var det sånnsett greit å ha sluttet...

Satser på langtidsamming av denne også.

Jeg ammet forresten i 13 mnd sist, slutta med nettene og da var ikke snuppa (den luringen) interessert lenger.[8D]

hei snuppa sniker fra fs[;)]

her får du min støtte.
jeg fikk et sinnsykt amme press med nr 1 som resulterte i en kjempe fødsels deprisjon
og at jeg mistet melka[&o]

så når jeg fikk nr 2 så var jeg fult bestemt på at det gjør jeg ikke en gang til.
så han ble flaske barn fra dag 1.
og det kommer nr 3 til og bli også[;)]

jeg er ikke imot amming,.
men det funket ikke for meg-

men beundrer alle som får det til og vill[:D]

men gjør det som er best for deg, for har ikke du det bra så får heller ikke babyen det ikke bra.

rart med det ,men dem merker det på oss.

ble litt lang denne.

lykke til[:D][:D] og kos deg med spira[:D][:D][:D][:D]

Back
Topp