Er ikke det en smule barnslig av dere..

ORIGINAL: Lissyjane

ORIGINAL: Ancita

Ja hvis du synes det er barnslig å beskytte barnet ditt mot å bli mobbet,så[8|] Hva ville du ha gjort da? Tatt deg en telefon til moren som hundre prosent sikkert sitter og sier "Nei mitt barn gjør ikke sånt" mens hun smiler frenetisk. Joda den har vi vært i gjennom før[;)]

Nei, men jeg kunne beskyttet barnet mitt, uten tanker om at den som mobber er en j**** drittunge.
Det faller meg bare ikke naturlig å tenke slikt om barn.

Nei men da skulle jeg nesten ønske det var din bil naboene dine egget og sprøytet ketsjup på.. Skulle vi ha tenkt: Nei stakkars barn.. de har det sikkert ikke så bra hjemme? Eller hvis barnet ditt ble sparket,banket,holdt nede av tre stykker og spyttet på? Nei du finner det nok ikke naturlig,fordi du kanskje ikke har sett hvor grusomme unger kan være. For når du ser en av dine egne på selvmordens rand og full i arr etter all julingen vedkommende har fått,så tenker du ikke mye konstruktivt.

Tro meg, jeg ble mobbet igjennom hele barneskolen, spyttet på, lygget og klort, hadde ingen venner.
Så jeg vet godt hva det er jo.
Hadde det skjedd mitt barn hadde jeg selvfølgelig blitt rasende sint! Og tatt det opp og fulgt nøye med, det er jo ikke det jeg sier her! Jeg sier bare at jeg synker ikke nedpå deres nivå og kaller de for drittunger og andre ting og synes de fortjener bank selv.
Det er snakk om barneskole elever her..

ORIGINAL: UngMammaTilSnart4Små

ORIGINAL: Frk. Tvert I. Mot

ORIGINAL: UngMammaTilSnart4Små

Jeg vet selv hvordan det er å bli mobbet, og det unner jeg virkelig ingen ! Derfor har jeg desverre ikke sympati med de som er mobbere !
Det har heller aldri hjulpet å fortelle til lærere/rektor om at de mobber, for det hjelper aldri..
Klart det hjelper i mange tilfeller selv om det er veldig mange tilfeller det ikke gjør det også! Men og si det aldri hjelper blir jo bare helt feil!

kansje feil å si aldri, men sjeldent det hjelper.. Jeg har selv opplevd venner som har hatt det helt jævlig på barne og ungdomsskolen, utallige ganger snakke vi med rektor og lærerne ingen ting hjalp.. Hva skal man gjøre da? bare se på at andre blir mobbet? [8|]

Nei, jeg vet desverre ikke hva man skal gjøre! Men jeg synes det er stor forskjell på og reagere på slike historier og på ett barn som gjør noe dumt/plager noen en gang. Det er ikke slik at alle som plager noen en dag er en mobber.

ORIGINAL: ~D@isigeD@ier~

Nei. Jobber på skole, og vet at det kan ligge mye bak slik oppførsel.
Erfarer selv at den type tilsnakk sjeldent har noen god funksjon.

Og ja, noen ganger må man gå mange runder, og noen fungerer det ikke med i det hele tatt.
Men i det fleste tilfeller trenger barn å få respekt for å selv skjønne hva det er.

Hadde stusset veldig over det, om jeg hadde hørt at det nevnte tilfellet i en annen tråd her inne, hadde skjedd i vår skolegård.
På vår skole kjører i PALS, og da driver vi ikke med trusler. Og da bør ikke foreldrene komme med det heller[;)]

Men da regner jeg med at en sjetteklassing ikke løper rundt og kaster barn i bakken på deres skole også da[;)] De er så flinke til å si at dere skal ta tak i det,så er det fint i en uke,så blir det trippelt så gale.

Poenget mitt er at på vår skole er vi oppmerksomme på denne type adferd, på lik linje med mange andre negative situasjoner som kan oppstå.
Vi avslutter det ikke, vi følger elevene. Vi har dialoger og øvelser for å forbedre adferden.

Trusler hjelper ikke langvarig, det kan jeg love deg.
En reaksjon skal de ha, alltid, også konsekvens. Men man truer ikke.

Ser at du har hatt en skikkelig negativ opplevelse med mobbing, og at det følger deg enda.
Utrolig trist å lese. Barn skal bli sett og hørt, få omsorg og respekt. Men de som har denne type negativ adferd, de trenger også de nevnte tingene.

ORIGINAL: Rugebolla

så du mener at vi heller skal gi ungen sympati og medfølelse ?? 

Vel når det er snakk om barn, så er det vel ofte en grunn til at de slår.
Kanskje de ikke har det bra hjemme, kanskje de blir slått selv hjemme osv..
Det er hvertfall den første tanken som slår meg.

så da skal jeg si til barnet mitt som da har blitt mobbet/slått av denne ungen at "han har det ikke så bra hjemme,skjønner du ..det er derfor han er sånn" [8|]

greit å forklare forskjellen på rett og galt som en foreslo ovenfor her , men da har nok denne personen en smule for store skyggelapper som tror at det funker sånn..

Men gjør man det noe bedre selv, hvis man ikke går forann med ett godt eksempel, og tar fatt i ting på en viksen og konstruktiv måte? Eller skal man vise barna sine at man kan lyve, kalle navn og behandle personer dårlig hvis de gjør det først?

I såfall kan man jo risikere og ende opp med ett barn som disse bøllebarna selv rimelig fort da..

jeg har ingen fasit på hva man skal gjøre for at de barna som er slemme mot andre små skal få opp øya og skjønne at dette er ikke greit  selvom man evt har det vondt selv.

MEN jeg må virkelig få si uten noen form utdannelse på dette punktet at å prøve å forklare forskjell på rett og galt ,gå frem på en korrekt og pedagogisk måte har lite nytte for seg.

Hvem som helst kan få en bølleunge !

Selvfølgelig kan hvem som helst få en bølleunge, men sansynligheten blir en smule større hvis man lærer barna sine at det er helt greit og lyv, skremme osv. Selv som selvforsvar. Kanskje det er nettopp det denne bølleungen har lært?

og en hvit løgn har da ikke skada noen

voks opp med løgner jeg ..

fuglen bæsjer på tunga mi hvis jeg jugde
fikk firkantete øyne av for mye tv

[:D]

ingen som LÆRER barna sine at det er greit og juge og skremme,så nå tar du jo å drar det litt vel langt..

Det er jo ikke en hvit løgn. Definisjonen finner du i den andre tråden. JEG vil påstå at man lærer barna sine at det er greit hvis man gjør det forann barna sine for og kjempe barnas kamp. Så da er vi uenige!

Ja hvis du synes det er barnslig å beskytte barnet ditt mot å bli mobbet,så[8|] Hva ville du ha gjort da? Tatt deg en telefon til moren som hundre prosent sikkert sitter og sier "Nei mitt barn gjør ikke sånt" mens hun smiler frenetisk. Joda den har vi vært i gjennom før[;)]

Nei, men jeg kunne beskyttet barnet mitt, uten tanker om at den som mobber er en j**** drittunge.
Det faller meg bare ikke naturlig å tenke slikt om barn.

Nei men da skulle jeg nesten ønske det var din bil naboene dine egget og sprøytet ketsjup på.. Skulle vi ha tenkt: Nei stakkars barn.. de har det sikkert ikke så bra hjemme? Eller hvis barnet ditt ble sparket,banket,holdt nede av tre stykker og spyttet på? Nei du finner det nok ikke naturlig,fordi du kanskje ikke har sett hvor grusomme unger kan være. For når du ser en av dine egne på selvmordens rand og full i arr etter all julingen vedkommende har fått,så tenker du ikke mye konstruktivt.

Tro meg, jeg ble mobbet igjennom hele barneskolen, spyttet på, lygget og klort, hadde ingen venner.
Så jeg vet godt hva det er jo.
Hadde det skjedd mitt barn hadde jeg selvfølgelig blitt rasende sint! Og tatt det opp og fulgt nøye med, det er jo ikke det jeg sier her! Jeg sier bare at jeg synker ikke nedpå deres nivå og kaller de for drittunger og andre ting og synes de fortjener bank selv.
Det er snakk om barneskole elever her..

Selv om du har opplevd mobbing,så betyr ikke det at du vet hvordan det er for alle nei. Du vet ikke alle gradene av mobbing. Det er elleve åringer som tar livet av seg pga mobbing.

Man KAN være uenig med deg i dette selv om man har opplevd ekstrem mobbing selv!

Selv om du har opplevd mobbing,så betyr ikke det at du vet hvordan det er for alle nei. Du vet ikke alle gradene av mobbing. Det er elleve åringer som tar livet av seg pga mobbing.

Ja det vet jeg at det er. Men du missforstår meg nå.
Jeg sier jo ikke at barn skal få lov å mobbe, og at man ikke skal gjøre noe med det.
Klart man skal det! Hadde barnet mitt blitt så kraftig mobbet hadde jeg sagt det var lov å ta igjen, han ble ofte slått av et barn i barnehagen for en stund siden, da sa jeg at han skulle dytte han vekk og vi snakket mye med det og om hvordan han kunne ordne opp selv, man skal selvfølgelig ikke la seg pirke på!
Jeg sier bare at voksne bør vite bedre enn å kalle barnet som slår en drittunge osv..
Jeg synes hvertfall ikke den 5 år gamle gutten som slo mitt barn er en jævla drittunge.

ORIGINAL: Sicily

Hva om "drittungen" var ditt barn og noen hadde gjort sånt? Alltid minst to sider av en sak. Fins nok av manipulerende "englebarn" der ute også. Og foreldre som ikke ser bjelken i sitt eget øye, for å si det sånn.. [;)]

Enig

Ja det vet jeg at det er. Men du missforstår meg nå.
Jeg sier jo ikke at barn skal få lov å mobbe, og at man ikke skal gjøre noe med det.
Klart man skal det! Hadde barnet mitt blitt så kraftig mobbet hadde jeg sagt det var lov å ta igjen, han ble ofte slått av et barn i barnehagen for en stund siden, da sa jeg at han skulle dytte han vekk og vi snakket mye med det og om hvordan han kunne ordne opp selv, man skal selvfølgelig ikke la seg pirke på!
Jeg sier bare at voksne bør vite bedre enn å kalle barnet som slår en drittunge osv..
Jeg synes hvertfall ikke den 5 år gamle gutten som slo mitt barn er en jævla drittunge.

Jeg syns at 10-åringen som mobbet min sønn er en drittunge..

Unnskyld meg!
Men nå går vel du litt over streken?
Å si at en skolebølle blir slått hjemme, eller har det vondt hjemme fordi han tøffer seg på skolen,
er vel kansje litt bak mål?!
skulle likt å sett deg som lærer, du hadde jo beskyldt annen hver gutt sin familie for dette du da!

Ofte enklere ta en prat med det barnet selv, fortelle det barnet hva det egentlig gjør og hvordan det barnet får mitt barn til å føle seg. Ofte så forstår barn en sånn samtale greit så lenge den voksne klarer å forholde seg som en voksen person og være saklig.Historier har ALLTID to sider uansett hva som skjer

ORIGINAL: slisabeth

ORIGINAL: Virretrille

Unnskyld meg!
Å si at en skolebølle blir slått hjemme, eller har det vondt hjemme fordi han tøffer seg på skolen,
skulle likt å sett deg som lærer, du hadde jo beskyldt annen hver gutt sin familie for dette du da!

Stor forskjell på å beskylde og å holde mulighetene åpne for grunner til oppførselen.

Mulighetene åpne? Jo da, det er noen barn som blir slått hjemme..
Men skal man "holde mulighetene" oppe om at de sjenerte også blir slått hjemme da!
Og de som ikke er så flinke på skolen, og de som ikke vil dusje etter gymmen,
og de som kommer for sent til skolen, eller de som sitter i sin egen verden i timen..
Plutselig så må man tenke at alle kansje blir slått eller ikke har det bra hjemme da!
Du ser poenget mitt! Det vet jeg også [;)]
Skolebøller har det vært siden skolesystemet kom, og sånn kommer det alltid til å være desverre,
om man ikke innfører strengere disiplin på skolen!

Nei ungen fortjener ikke å bli slått, men ja den fortjener å få høre at slik gjør man ikke. De som mener noe annet er på bærtur.

ORIGINAL: Krøllo

Nei ungen fortjener ikke å bli slått, men ja den fortjener å få høre at slik gjør man ikke. De som mener noe annet er på bærtur.

Det er vel ingen som mener at ungene ikke fortjener og høre det? Jeg har ikke sett ett eneste innlegg i noen av disse trådene som tyder på noe slikt i allefall!

ORIGINAL: Krøllo

Det er vel ingen som mener at ungene ikke fortjener og høre det? Jeg har ikke sett ett eneste innlegg i noen av disse trådene som tyder på noe slikt i allefall!

Har jeg sagt det stod i noen av trådene?? Nei!

ORIGINAL: Virretrille

Unnskyld meg!

Jeg sa ikke at det er sånn. Jeg sier at det KAN være sånn og kom med noen eksempler på at det ofte er en grunn til at den som mobber gjør det.
Enkelte mennesker her leser jo bare de det vil for å starte en unødvendig diskusjon.
Er det morsomt eller?[;)]

ORIGINAL: zagganini

Ofte enklere ta en prat med det barnet selv, fortelle det barnet hva det egentlig gjør og hvordan det barnet får mitt barn til å føle seg. Ofte så forstår barn en sånn samtale greit så lenge den voksne klarer å forholde seg som en voksen person og være saklig.Historier har ALLTID to sider uansett hva som skjer

I alle tilfeller jeg har vært borti så har mobbingen alltid eskalert etter slike samtaler..

ville trådd opp rett til kilden,foreldrene...
og om det ikke skjedde noe endring,skolen...
og om det DA enda ikke skjedde noe endring,ja da ville jeg vel tatt en såkalt løgn til dette barnet

eller helt ærlig spiker...vet ikke hvordan jeg ville reagert,vet bare at jeg ville blitt fint sagt jævla forbainna om noen hadde mobbet mitt barn

Spontanreaksonen min er: "forbannede drittunge". Men det er det jeg tenker, jeg sier det ikke høyt. Også tenker jeg meg om litt til...

Men jeg er selvfølgelig først og fremst mamma og først og fremst ute etter å beskytte mine barn, og det er er vanskelig alltid å være voksen og pedagogisk. Jeg prøver da, hvis det hjelper[;)]

Det kommer HELT ann på hvor gammelt barnet er, og hva det har gjort...

det er ikke en smule,det er ekstremt barnslig.Slikt må tas tak i voksne personer,ikke voksne som skremmer osv som jeg har sett flere har skrevet er ok.Mobbing må taes med roten,mobberene må skjønne hvorfor det er galt å mobbe.Om de ikke skjønner omfanget så vil de heller ikke se noen grunn til å stoppe.

Back
Topp