Er du ærlig med jordmor og helsesykepleier?

Babyverdens redaksjon

Administrator
⭐️ Babyverden Stab ⭐️
VIP
Jordmor og helsesøster stiller mange personlige spørsmål. Svarer du alltid helt ærlig på dem? Eller tyr du til en løgn iblant for å unngå diskusjoner eller annet?
Hva lyver du i så fall om? Vekt, kosthold, at du gir flaske, har sluttet å nattammme? Hvorfor lyver du? Har/hadde du god kjemi med jordmor og helsesøster? Ville du vært mer eller mindre ærlig om du hadde gått til kontroller hos noen andre?

Er alltid ærlig jeg, er jo snakk om helsen vår.
Men hadde en jordmor som var besatt av at jeg er undervektig og kom med usann skremselspropaganda (typ hvis du ikke spiser 4 ganger for dagen fra uke 6 og masse grønnsaker, kan du spontanabortere eller at babyen får lav fødselsvekt og dermed kognitive problemer) som hun brukte halve timene våre på. Sånt gidder jeg ikke høre på, så da byttet jeg bare. Alle andre jeg har møtt som gravid har vært fantastiske, og både jeg og babyen min har hatt det veldig fint hele veien, ingen store plager, og setter pris på oppfølgingen.
Føler det er viktig å ha god kjemi og kommunikasjon, passer man ikke sammen, føler at man ikke får nok info eller kan snakke om alt som er relevant bør man bytte, syns jeg (det gjelder alle behandlere)

Jeg svarte ikke ærlig når jeg fikk spørsmål om hvor aktiv jeg var i svangerskapene. Som overvektig gravid 3 ganger følte jeg et ekstremt fokus på vekt/aktivitet uansett hvem jeg møtte.
Til tross for at jeg ikke var i så mye aktivitet som hs ville/jeg sa jeg var, så la jeg bare på meg 6, 8 og 3 kg.
Bortsett fra det, så har jeg vært/er jeg ærlig om alt annet.

Med første, så følte jeg så ammepress at jeg unngikk å nevne at jeg gikk mer over på MME fra 4 mnd (ammet til 6mnd, men delamming fra 4mnd). Hadde ikke god kjemi med helsesykepleier..

Om det er dårlig kjemi, så er det lettere å bare jatte med/unngå å nevne ting, men jeg pleier ikke lyve uansett. Jeg liker ikke å lyve. Sånn har det vært med ene jordmoren jeg hadde, og helsesøsteren til mine to første barn...

Men med jordmoren jeg har nå, kan jeg dele bekymringer og tanker mer med. Og helsesykepleieren har jeg god kjemi med.

Jordmor og helsesøster stiller mange personlige spørsmål. Svarer du alltid helt ærlig på dem? Eller tyr du til en løgn iblant for å unngå diskusjoner eller annet?
Hva lyver du i så fall om? Vekt, kosthold, at du gir flaske, har sluttet å nattammme? Hvorfor lyver du? Har/hadde du god kjemi med jordmor og helsesøster? Ville du vært mer eller mindre ærlig om du hadde gått til kontroller hos noen andre?
Er ærlig og står på mitt. Lar ingen herse med oss. Vårt barn, vårt valg

Stort sett ærlig, men ikke alltid. Var helt ærlig med første helsesøster vi hadde, men nå har vi hatt 3 nye etterpå (og en god del vikarer mellom der), så jeg har blitt veldig god på å jatte med. En av vikarene mente vi måtte ha olje i maten til barnet vårt pga vekta feks. Barnet hadde gått ned 25g på 2 mnd, rett etter at hen begynte å krabbe/bli mer aktiv. Gjorde det ikke, da jeg tenker det ikke ville utgjort noe på de 2 skjeene med grøt som faktisk ble spist. Og vekta var fin til neste gang.

Ting jeg kan være uærlig om, tja.. Søvn. Kan si at ungen sover i egen seng, når sannheten er hen sover i vogn fra 19 til 23 eller at vi samsover. Kan si at vi ikke nattammer, selv om barnet har fri buffet. Hvorfor? Rett og slett fordi vi trives med det, og jeg orker ikke å diskutere det, eventuelt få tilbakemelding på at vi må ditt eller datt. Ungene har det fint, vi foreldre har det fint. Det er det som betyr noe for meg. Så lenge barna får nok mat, god omsorg og alle sover godt, så spiller det ingen rolle om vi ammer på natt eller om barnet sovner i vogna kontra sengen

Back
Topp