Er du overtroisk?

87'modell

Forumet er livet
I så fall; hva tror du på, og hvorfor?

Og hvordan klarer du ignorere bevisene mot den gitte overtroen? :)
(Jeg er altså ikke ute etter å "ta" noen, jeg er bare nysgjerrig på hva som får folk til å tro på ting som ikke kan bevises. :) )

Last edited:
Jeg er.
Jeg finnes ikke religiøs men jeg tror f.eks at de nærmeste avdøde gjerne titter innom en gang i blant for å passe på :)
Jeg finner iallfall trøst i den tanken :)
Har opplevd å bodd i en hjemsøkt hus og det er ganske så fascinerende når man er alene hjemme :P

Jeg er.
Jeg finnes ikke religiøs men jeg tror f.eks at de nærmeste avdøde gjerne titter innom en gang i blant for å passe på :)
Jeg finner iallfall trøst i den tanken :)
Har opplevd å bodd i en hjemsøkt hus og det er ganske så fascinerende når man er alene hjemme :p
Signerer denne! Har opplevd ting som ikke kan forklares med vær og vind, elektrisitet o.l og har vært flere tilstede som har sett og hørt det samme. Finner også trøst i tanken om at mine nærmeste som er døde har er øye på oss. Er ikke overtroisk a la 7 års ulykke for å knuse et speil, svsrt katt over veien osv.

Litt overtroisk, men ikke mye..

Jeg er overtroisk :) Tror at personer kan gå igjen og mener bestemt jeg har opplevd dette selv :) Er også overbevist om at det finnes vardøger og at både jeg og mamma har sånne :)

Nå kjenner jeg at jeg høres litt sprø ut, men får så være :P Hahah!

Jeg er overtroisk og har opplevd besøk av min mormor (trolig da hun nylig hadde dødd og det så ut som ei dame), og min mor og venninne ble vitner til det.

Det er fint med tanken av at kjære mennesker fra livet passer litt på oss.

Jeg tror ikke på noe som ikke kan bevises. :)

Det er for mange overbevisende argumenter mot all mulig overtro, inkludert religion, til at jeg klarer å holde fast ved noe bare ved å tro på det. :)
Det er derfor jeg synes det er veldig interessant å se rasjonaliseringen som ligger bak hos de som tror på [insert superstition here]. :)

Jeg tror på at det finnes mer enn vi kan se eller bevise. Hvorfor er det så sinnsykt egentlig? Det finnes så mye rart her i verden at hvorfor ikke. Jeg tror ikke alt kan forklares fordi vi ikke er smarte nok eller har kommet langt nok til å kunne forstå det.

Disse forskerne er virkelig ikke allvitende og vi vanlige burde tenke litt selv. Forskere kan ta feil de også.

Jeg tror på at det finnes mer enn vi kan se eller bevise. Hvorfor er det så sinnsykt egentlig? Det finnes så mye rart her i verden at hvorfor ikke. Jeg tror ikke alt kan forklares fordi vi ikke er smarte nok eller har kommet langt nok til å kunne forstå det.

Disse forskerne er virkelig ikke allvitende og vi vanlige burde tenke litt selv. Forskere kan ta feil de også.

Forskere kan ta feil, men det er jo litt merkelig at spøkelser f.eks ikke kan bevises, når det bør være flere av dem enn det er levende mennesker på jorden.
Når en forsker hevder noe, skal det godkjennes, altså etterprøves av et uavhengig panel av forskere som skal konkludere med samme konklusjon, før noe publiseres/offentliggjøres.
Derfor kan vi stort sett fint tro på hva vitenskapen sier. :)
Det betyr ikke at det er ting som ikke er bevist enda, men jeg tror ikke på ting som ikke er bevist. Jeg tror alt kan forklares, men ikke nødvendigvis akkurat nå. "Vi" har tatt livet av mang en myte, som folk trodde på før, fordi de ikke hadde forutsetningene for å forstå hva som skjedde rundt dem. :)

Forskere kan ta feil, men det er jo litt merkelig at spøkelser f.eks ikke kan bevises, når det bør være flere av dem enn det er levende mennesker på jorden.
Når en forsker hevder noe, skal det godkjennes, altså etterprøves av et uavhengig panel av forskere som skal konkludere med samme konklusjon, før noe publiseres/offentliggjøres.
Derfor kan vi stort sett fint tro på hva vitenskapen sier. :)
Det betyr ikke at det er ting som ikke er bevist enda, men jeg tror ikke på ting som ikke er bevist. Jeg tror alt kan forklares, men ikke nødvendigvis akkurat nå. "Vi" har tatt livet av mang en myte, som folk trodde på før, fordi de ikke hadde forutsetningene for å forstå hva som skjedde rundt dem. :)

Er vel fordi vi ikke har kommet langt nok, som jeg sa. Vi har ikke kommet langt nok innen forskning til å kunne bevise ånder eller spøkelser eller hva det nå måtte være. Bare fordi noen myter er blitt motbevist betyr jo ikke at alt er vås. Og jeg har hørt litt for mye av folk jeg kjenner godt som ikke hadde funnet på slikt for moro skyld.

Tvilere må bare få tvile, så får vi troende få tro. :) Skader jo ingen. Jeg sier det fordi jeg ser uttrykket på enkelte når folk forteller.

Er vel fordi vi ikke har kommet langt nok, som jeg sa. Vi har ikke kommet langt nok innen forskning til å kunne bevise ånder eller spøkelser eller hva det nå måtte være. Bare fordi noen myter er blitt motbevist betyr jo ikke at alt er vås. Og jeg har hørt litt for mye av folk jeg kjenner godt som ikke hadde funnet på slikt for moro skyld.

Tvilere må bare få tvile, så får vi troende få tro. :) Skader jo ingen. Jeg sier det fordi jeg ser uttrykket på enkelte når folk forteller.

Så lenge man ikke indoktrinerer andre i sin overtro, eller tar avgjørelser som påvirker andre, er jeg helt enig med deg; da kan folk tro på hva de vil. :)
Jeg tror heller ikke folk nødvendigvis finner på ting, men at man gjør som man alltid har gjort; stoler på apofenien og enten ikke vil, eller ikke er glup nok til å søke forklaringer/forstå hva som egentlig skjer. :)

F.eks. har jo James Randi-foundation i mange år utlovet million-dusør til de som kan bevise at noe som helst overnaturlig eksisterer, og på 40 år har ingen klart å komme i nærheten av å bevise noe som helst.

Jeg tror det uttrykket mange av oss får når noen forteller at de tror på ting som ikke kan bevises, ofte kommer fordi man da tenker at den aktuelle personen kanskje er tilbøyelig til å tro på hva som helst. Sånn er det i hvert fall for meg. Jeg tenker også at jeg rett og slett ikke forstår hvorfor vedkommende nekter å tro på vitenskap, men gjerne tror på spøkelser, eller at noen er synske.

Hvordan forklarer du lyden av steg i grus når det er snø ute? For å ta et eksempel jeg fikk fra en venninne. Fordi man ikke ser noe betyr ikke at det ikke finnes. Enkelte ting er bare vanskeligere å finne ut av.

Jeg tror heller folk liker å rakke ned på andre for at de tror på noe de selv overhode ikke tror eksisterer. Og de personene som blir trukket fram er de mest ekstreme for min venninne er da ikke imot vitenskap. Ikke de andre jeg har snakket med heller. Og folk baserer seg gjerne på disse programmene på TV. ;) Åndenes makt tviler jeg på at alle historiene er sanne. Det er underholdning.

Kanskje en dag får vi flere svar.

Back
Topp