Er du opptatt av å lage mat fra bunnen?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Stine
  • Opprettet Opprettet
Idag ble det kjøttkaker.. Og hvis noen har god oppskrift på brun saus til lille, så mottas den med takk.. Ikke lett å lage god saus uten buljong.. Smakte møkk, men hun likte det ;)

Er oppvokst på Toro eg og, er ganske variabelt egentlig :P mat laget fra bunn er godt men føler det er tiltak...

Trenger ikke være såååå tiltak. Kan lage en middag fra bunnen av innen samme tid det tar å varme opp en grændis :P

Idag ble det kjøttkaker.. Og hvis noen har god oppskrift på brun saus til lille, så mottas den med takk.. Ikke lett å lage god saus uten buljong.. Smakte møkk, men hun likte det ;)

Fått kjøpt buljong uten salt på helsekosten :-) bare et lite tips :-D

Høres litt ut som at vi spiser toro gryterett her hver dag altså, må bare presisere at det gjør vi ikke :p

Takk takk:)) var ikke klar over det.. Får gå innom helsekost neste gang jeg forlater kommune grensa :)

Leste noen tipset om det på voldemortgruppa "hjemmelaget babymat" :-) har ikke prøvd selv men er jo helt genialt!! :D

Dere som ikke liker å lage mat, hvordan tenker dere at dere løser det når barnet blir litt eldre? Jeg ville laget sunn mat selv om jeg ikke var glad i å stå på kjøkkenet. Syns det er viktig for de små at de får sunn mat, som er laget fra bunnen av oftere enn mat som ikke er laget fra bunnen av. Jeg gir middagsglass i ny og ne. Syns det er verre å skulle gi posemat til 2 åringen nesten hver dag. Variert og sunt kosthold er noe jeg ønsker å lære snuppene mine fra de er små. ;)

Dere som ikke liker å lage mat, hvordan tenker dere at dere løser det når barnet blir litt eldre? Jeg ville laget sunn mat selv om jeg ikke var glad i å stå på kjøkkenet. Syns det er viktig for de små at de får sunn mat, som er laget fra bunnen av oftere enn mat som ikke er laget fra bunnen av. Jeg gir middagsglass i ny og ne. Syns det er verre å skulle gi posemat til 2 åringen nesten hver dag. Variert og sunt kosthold er noe jeg ønsker å lære snuppene mine fra de er små. ;)
Helt enig:) vi er ikke så flinke nå, men jeg har planer om å bli flinkere når hun starter å spise middag med oss. Alt en gjør i dag skal ikke være gøy tenker jeg:) og mat fra bunnen av trenger ikke ta lengre tid:p

Er vel bare jeg som ikke liker å lage mat, og kjenner at dette er en debatt jeg ikke orker å ta ;)

Er oppvokst på halvfabrikat og posemat.. og ser egentlig ikkje problemet med det.. mamma var hjemme med 3 unger, annenhver helg var vi 5.. ho hadde mer enn nøl å gjøre på.. selv er eg alenemor og når eg begynner i jobb så blir dagene mine med mini mye kortere og eg vil knapt rekke å lage mat før han skal legge seg.. Nei før de som er vant med å lage fra bunn og som synes det er lett og enkelt, så er ikkje det alle som synes... Til tider synes eg at Toro-posene er vanskelig...

Jeg hata å lage mat selv... men etter to uker med pølse i brød omtrent annenhver dag, så var jeg dritt lei. Så jeg forandret dette drastisk for 2-3 år siden. Man finner vel motivasjon til endring etter hvert. Er uansett ikke vanskelig å slenge med noe sunt ved siden av: koke grønnsaker, ordne litt salat. ALT må ikke være fra bunnen av :) :) Eneste er at man kanskje tror det tar såå lang tid å lage noe sunt, men det tar ikke lang tid. Bare laks... er jo det kjappeste og enkleste som går an å tilberede. Så er det bare å åpne en pose ferdigsalat, ha oppi litt avokado + annet tilbehør. Rømme. Voila... enkelt :D

Er oppvokst på halvfabrikat og posemat.. og ser egentlig ikkje problemet med det.. mamma var hjemme med 3 unger, annenhver helg var vi 5.. ho hadde mer enn nøl å gjøre på.. selv er eg alenemor og når eg begynner i jobb så blir dagene mine med mini mye kortere og eg vil knapt rekke å lage mat før han skal legge seg.. Nei før de som er vant med å lage fra bunn og som synes det er lett og enkelt, så er ikkje det alle som synes... Til tider synes eg at Toro-posene er vanskelig...

Jeg vokste vel opp på begge deler. Bestemoren min bodde rett over veien og lagde all mat fra bunnen av. Mamma derimot, var ikke på helt samme nivå :P Så har vokst opp med begge deler. Hatet å lage mat selv før jeg endret dette for to-tre år siden. Handler bare om å lære seg det mest grunnleggene, så går det like fort og enkelt som ferdigmat. Bare snakk om å bli mer rutinert.

Føler atter en gang for å presisere at vi ikke lever på toro gryterett her i gården. Selv om jeg ikke lager mat fra bunnen, så koker jeg grønnsaker eller har salat til de aller fleste middager (med mindre det er noe det ikke passer til, som grøt). Vi lever heller ikke bare på pølser og kjøttdeig. Vi spiser rent kjøtt og fisk, men vi lager posesaus til om vi har saus. Tror ikke ungen min dauer av å få posesaus til maten etterhvert, den lille mengden saus er ikke akkurat hovedattraksjonen ved måltidet.

Selvfølgelig :P men mange middager som lager seg selv og som likevel er fra bunnen :-)
Enig!:) jeg har alltid selv hatt den innstillingen at det tar lengre tid å lage maten selv. Men det gjør faktisk sjeldent det! Men planlegging er viktig. Ikke gå på butikken hver dag for å handle middag. Da bruker du mye tid ja. Jeg skriver middagsliste og handleliste hver søndag for hele uken. Så da vet jeg hva jeg skal lage hver dag. Feks supper, gratenger, lapskaus, grøt, kjøtt i ovn, alt det gjør seg jo selv. Så en kan bare kutte opp ting på forhånd når feks mini hviler. Så er det bare å sette det på plata når det nærmer seg middag. Vi har også timer på stekeplaten. Slår seg av selv når timeren er ute, veldig genialt. Trenger ikke tenke på at jeg måå være tilgjengelig alltid. Og når jeg koker poteter til en middag så koker jeg eksta mye så har vi potetmos en annen dag den uken:)

Men jeg er ikke så dyktig på saus! Lager brun saus og hvit saus men ikke så mye mer:p og av og til bolognese/pastasaus:)

Enig!:) jeg har alltid selv hatt den innstillingen at det tar lengre tid å lage maten selv. Men det gjør faktisk sjeldent det! Men planlegging er viktig. Ikke gå på butikken hver dag for å handle middag. Da bruker du mye tid ja. Jeg skriver middagsliste og handleliste hver søndag for hele uken. Så da vet jeg hva jeg skal lage hver dag. Feks supper, gratenger, lapskaus, grøt, kjøtt i ovn, alt det gjør seg jo selv. Så en kan bare kutte opp ting på forhånd når feks mini hviler. Så er det bare å sette det på plata når det nærmer seg middag. Vi har også timer på stekeplaten. Slår seg av selv når timeren er ute, veldig genialt. Trenger ikke tenke på at jeg måå være tilgjengelig alltid. Og når jeg koker poteter til en middag så koker jeg eksta mye så har vi potetmos en annen dag den uken:)

Ja planlegging er stikkordet :-) ved å handle en gang i uka så sparer man også penger.

Men jeg er ikke så dyktig på saus! Lager brun saus og hvit saus men ikke så mye mer:p og av og til bolognese/pastasaus:)
Man trenger vel ikke så mange flere sauser enn det? Litt kyllingbuljong og fløte+grunning så har du kyllingsaus også.

Back
Topp